اخبار محرمانه
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری: با اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی می توان گام موثری در ایجاد اشتغال برداشت
دوشنبه 7 مهر 1399 - 10:59:58
وزارت رفاه
اخبار محرمانه - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره اجرای طرح پایلوت الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در این استان گفت: تا به امروز با توجه به بررسی‌های انجام شده، نتایج و دستاوردهای خوبی برای اشتغال خانگی استان داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری، سید حفیظ الله فاضلی در خصوص روند اجرای طرح پایلوت الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی اظهار کرد: این طرح که از سال 96 در سه فاز مطالعاتی شناسایی مزیت‌ها، آموزش و توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار هم‌زمان با هشت استان توسط جهاددانشگاهی در استان اجرا شد، تا به امروز با توجه به بررسی‌های انجام شده، نتایج و دستاوردهای خوبی برای حوزه اشتغال خانگی استان داشته است .
وی شناسایی 22 شغل مزیت‌دار خانگی بر اساس پتانسیل‌های موجود در شهرستان‌ها، تمرکز بر شبکه‌سازی و تکمیل زنجیره ارزش مشاغل و ایجاد 184 فروشگاه اینترنتی در مکان بازارهای ملی در راستای فروش محصولات مشاغل خانگی را از جمله دستاوردهای این طرح برشمرد .
فاضلی به معرفی 4 ظرفیت شغلی جدید در حوزه مشاغل خانگی در اجرای پایلوت این طرح اشاره کرد و گفت: این مشاغل برای نخستین بار در استان معرفی و اجرا شد .
وی خاطرنشان کرد: نوغانداری(پرورش کرم ابریشم)، تولید و تجاری‌سازی زهر زنبور عسل، تولید و تجاری‌سازی ژل رویال، پرورش کاکتوس از مشاغلی هستند که برای نخستین بار در استان پیاده‌سازی شده و با وجود حداقل هزینه برای راه‌اندازی، ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهند کرد .
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: تنوع مشاغل در حوزه مشاغل خانگی در این طرح توزیع مناسبی در آمار متقاضیان ایجاد کرده است .
در ادامه معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور گفت: زعفران تولید شده در چهارمحال و بختیاری برای عیارسنجی به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ارسال شود، قطعا تائید علمی عیار زعفران این استان می‌تواند در برندسازی و اتصال به بازار این محصول موثر باشد .
محمدصادق بیجندی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای دانش‌بنیان در طرح توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مجری وارد عمل شد، اظهار کرد: این طرح در سه فاز عملیاتی مطالعه و شناسایی مزیت‌ها، فراخوان متقاضیان و آموزش و در نهایت اتصال به بازار در 9 استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری آغاز شد .
وی با اشاره به این که 350 مزیت شغلی در بحث مشاغل خانگی در کشور شناسایی شده است، گفت: در چهارمحال و بختیاری 23 مزیت شغلی براساس ظرفیت‌های استان مورد تاکید قرار گرفت، در بحث اجرای طرح مشاغل خانگی ایجاد شبکه تامین، تولید و توزیع برای توسعه مشاغل خانگی مدنظر است .
بیجندی با تاکید بر اینکه برندسازی تولید محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری از جمله زعفران باید مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: می‌توان در بحث برندسازی محصولات از تجربه موفق سایر استان‌ها از جمله خراسان استفاده کرد .
معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور با اشاره به اینکه زعفران قائنات به عنوان یک برند در کشور شناخته می‌شود، بیان کرد: در تولید زعفران بحث شرایط آب و هوایی موثر است، طبق بررسی‌ها چهارمحال و بختیاری شرایط آب و هوایی مشابهی با این منطقه دارد، بنابراین باید زعفران تولیدی در این استان نیز کیفیت بالایی داشته باشد .
وی تاکید کرد: زعفران تولید شده در چهارمحال و بختیاری برای عیارسنجی به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ارسال شود، قطعا تائید علمی عیار زعفران این استان می‌تواند در برندسازی و اتصال به بازار این محصول موثر باشد .
بیجندی بیان کرد: اتصال به بازار در پایداری مشاغل خانگی بسیار تاثیرگذار است، مکان‌بازارهای ایجاد شده برای فروش و عرضه محصولات تولیدی در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی بسیار مفید است، در این مکان‌بازارها به متقاضیان آموزش عکاسی، قیمت‌گذاری و طراحی کاتالوگ نیز داده می‌شود .
معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور یادآور شد: سودی که مکان‌بازارها از متقاضیان فروش محصولات دریافت می‌کنند حدود سه درصد است و در مواردی که فروش بالا باشد این سود نیز کاهش پیدا می‌کند، همچنین مبلغ حاصل از فروش محصول در این مکان بازارها ظرف 48 ساعت به حساب تولیدکننده واریز می‌شود .
همچنین مهناز امامدادی رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طرح توسعه الگوی مشاغل خانگی به صورت پایلوت در 9 استان در سال 96 کلید خورد، اظهار کرد: این طرح از ششم مهرماه در 31 استان کشور آغاز و فراخوان ثبت‌نام این طرح در کشور منتشر شده است .
رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در 9 استان از جمله چهارمحال و بختیاری نتایج خوبی داشت، نقطه قوت این طرح توانمندسازی متقاضیان، متکی نبودن به تسهیلات و اتصال به بازار بود .
وی افزود: برخی رسته‌های شغلی بازار خوبی ندارند، باید به سمت ایجاد مشاغلی برویم که بازار خوبی برای فروش محصول داشته باشد، اگر این اتفاق رخ دهد مشاغل پایدار می‌شود .
امامدادی تاکید کرد: معمولا افراد در مشاغل خانگی خویش‌فرما هستند، باید به سمت شبکه‌سازی در مشاغل خانگی برویم .
وی گفت: مشاغل خانگی تنها محدود به تولید محصولات خانگی از جمله ترشی و صنایع‌دستی نیست، باید رسته‌هایی از جمله فناوری، مشاوره، ترجمه و ... برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مدنظر قرار بگیرد .
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

http://www.SecretNews.ir/fa/News/388075/مدیرکل-تعاون،-کار-و-رفاه-اجتماعی-چهارمحال-و-بختیاری--با-اجرای-طرح-توسعه-مشاغل-خانگی-می-توان-گام-موثری-در-ایجاد-اشتغال-برداشت
بستن   چاپ