اخبار محرمانه
تخفیف صندوق پالایشی یکم از 20 به 30 درصد افزایش یافت
چهارشنبه 2 مهر 1399 - 07:51:10
اخبار محرمانه - خراسان /بازار سرمایه بعد از دو روز افت سنگین در روزهای یک شنبه و دوشنبه دیروز توانست خود را دوباره به تعادل نزدیک کند تا رفت و برگشت های تکراری بازار نهادینه شود.
به گزارش خراسان، دیروز شاخص کل بورس بعد از ریزش 30 هزار واحدی اولیه به مرور خود را احیا کرد و میزان افت را تا 13 هزار واحد کاهش داد. به این ترتیب شاخص کل در سطح یک میلیون و 581 هزار واحد به کار خود پایان داد. در معاملات دیروز هم مثل نیمه دوم معاملات روز دوشنبه اثر خریدهای گسترده حقوقی ها بر بازار کاملا ملموس بود.
حتی در 4 نماد پالایشی موجود در صندوق دارادوم که همواره شاهد فروش گسترده حقوقی ها بودیم در معاملات دیروز خرید حقوقی ها غالب بود. اگرچه درصد خرید حقوقی به اندازه نمادهای بزرگ فلزی و پالایشی نبود. با این حال صف فروش اکثر این نمادهای پالایشی برقرار ماند تا عملا صرفه مشارکت کنندگان در پذیره نویسی این صندوق به حدود صفر برسد.
همین موضوع باعث شد تا دولت دست به کار شود و میزان تخفیف دارادوم را افزایش دهد تا از مشارکت کنندگان در پذیره نویسی مربوط حمایت شود. به گزارش سنا، دیروز اعلام شد که دولت با افزایش تخفیف سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت، شامل باقی مانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران از 20 درصد به 30 درصد موافقت کرد.
بر خلاف پالایشی ها، دیروز دیگر نمادهای بازار تغییر فاز دادند و بعضی به مدار رشد بازگشتند.اثر این تغییر جهت در حجم معاملات بسیار بالا در نمادهایی مثل فولاد مبارکه اصفهان پیدا بود. نمادهایی مثل بانک ملت، ایران خودرو و سایپا هم حجم معاملات بسیار زیادی را تجربه کردند.
البته باید توجه کرد که با وجود نوسانات گسترده نمادهای بزرگ بسیاری از نمادهای کوچک همچنان روند نزولی قوی تری دارند یا آن که متعادل شده اند. نکته مهم در خصوص بورس این است که با پایان تابستان ارزیابی ها نشان می دهد بازدهی بورس در این سه ماه، بر خلاف فصول قبل از دلار و طلا عقب افتاده است. این موضوع از دو جهت قابل بررسی است. از سویی برخی فصل پاییز را دوره جبران عقب ماندگی نسبی بورس می دانند و از سوی دیگر این عقب ماندگی بورس را عامل خروج نقدینگی از این بازار قلمداد کرده اند که ممکن است باعث فشار فروش بیشتر شود. با این حال این روزها رفتار حقوقی ها و نوسان گیران بیش از همه در بازار تعیین کننده است. به طوری که رفتار بازارگردانی (خرید گسترده در زمان فشار فروش و فروش گسترده در زمان فشار خرید) عملا نبض شاخص کل را در دست گرفته است. نتیجه تداوم این رفت و برگشت ها، کاهش دامنه نوسانات و متعادل شدن بازار است. 

http://www.SecretNews.ir/fa/News/383725/تخفیف-صندوق-پالایشی-یکم-از-20-به-30-درصد-افزایش-یافت
بستن   چاپ