اخبار محرمانه
عربستان و امارات برای رای‌آوری ترامپ از خود مایه گذاشتند
شنبه 29 شهريور 1399 - 12:36:32
اخبار محرمانه - ایسنا / محمد بن سلمان و محمد بن زاید برای پیوستن کشورهای بیشتری به طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و با هدف کمک به دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات تلاش می‌کنند و تلاش آن‌ها بیشتر روی سودان متمرکز است.
به گزارش روزنامه العربی الجدید، منابع دیپلماتیک سودانی اعلام کردند، امارات و عربستان فشار زیادی بر خارطوم برای پیوستن به قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به رغم مخالفت مردم سودان اعمال می‌کنند. این دو کشور تلاش می‌کنند از بحران اقتصادی سودان و فاجعه سیل‌هایی که موجب آوارگی یک میلیون سودانی شده برای فشار بر دولت و شورای حاکمیتی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بهره‌برداری کنند.
این منابع اعلام کردند: طی تماس‌هایی عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان تاکید کرد دولت وی اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص را ندارد و باید شورای حاکمیتی در این باره نظر بدهد. حمدوک با توجه به مخالفت مردم و درک این مسئله که چنین اقدامی می‌تواند انقلاب جدیدی را در این وضعیت بحرانی ایجاد کند، از انجام این اقدام فرار می‌کند. امارات به موافقت محمد حمدان دقلو، مشهور به حمیدتی با طرح عادی‌سازی روابط دست یافته اما وی تاکید کرده که به تنهایی نمی‌تواند در این باره تصمیم بگیرد و باید به موافقت عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی دست یابند. ابوظبی اخیرا از البرهان برای سفر به امارات دعوت کرده است.
این منابع اعلام کردند، البرهان به طور کلی با این اقدام مخالف نیست چراکه به حمایت مالی و اقتصادی بزرگی دست می‌یابد که از میزان بحران در کشورش می‌کاهد اما یک شرط تعیین کرده و آن این است که ابتدا عربستان به توافق عادی‌سازی بپیوندد و در بیانیه اعلام عادی‌سازی اول اسم عربستان بیاید چراکه این اقدام از خشم مردم سودان می‌کاهد. 
به گفته منابع دیپلماتیک غربی و سودانی، کشورهای عربی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد وادار کردن آن‌ها به عادی‌سازی روابط را دارد، عربستان، عمان، سودان، موریتانی و جیبوتی هستند.
ترامپ پیشتر پیش‌بینی کرده بود که پنج یا شش کشور عربی به توافق صلح با رژیم صهیونیستی دست یابند.
یکی از کارمندان کاخ سفید نیز اعلام کرد پنج کشور با جدیت درحال بررسی امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی هستند.
درحالی که یک منبع در وزارت خارجه موریتانی اخیرا این خبر را تکذیب کرد اما منابع دیگری در این کشور از فشار بر محمد ولد الغزوانی، رئیس‌جمهور موریتانی برای پیوستن به قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند. به این کشور وعده‌هایی درباره حمایت مالی و سرمایه‌گذاری داده شده است. اخیرا منابع اعلام کردند ولیعهد عربستان از الغزوانی طی سفرش به ریاض خواسته بود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تماس برقرار کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/380633/عربستان-و-امارات-برای-رای‌آوری-ترامپ-از-خود-مایه-گذاشتند
بستن   چاپ