اخبار محرمانه
سرمقاله خراسان/ مخمصه آمریکایی و تکلیف ما
پنجشنبه 20 شهريور 1399 - 13:43:22
اخبار محرمانه - خراسان / « مخمصه آمریکایی و تکلیف ما » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم امیرحسین یزدان پناه است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
آمریکا در میان اقداماتش علیه ایران به نوعی گرفتار مخمصه شده است.
از یک سو از برجام خارج شده به این امید که ایران ظرف سه ماه فرو می پاشد! و از سوی دیگر ماه هاست که به دنبال بازگرداندن تحریم ها از طریق فرایندهای توافق هسته ای است؛ درحالی که بقیه کشورها، تاکید دارند واشنگتن چون عضو برجام نیست نمی تواند از سازوکارهای این توافق هم استفاده کند.
از یک سو با خروج از توافق هسته ای، باعث شده ایران دست به کاهش اقدامات و تعهدات برجامی خود بزند و از سوی دیگر این اتفاق حجم اورانیوم غنی شده ایران را به بیش از سه هزار کیلوگرم رسانده که به ادعای آمریکایی ها برای ساخت دو بمب اتمی کفایت می کند و حالا به کشورها التماس می کنند کاری برای مقابله با ایران بکنند.
از یک سو ترامپ در آغاز دوره ریاست جمهوری خود در سال 2016 وعده داده بود که از برجام خارج می شود اما یک توافق جدید با ایران منعقد می کند، از سوی دیگر درحالی که آمریکا از برجام خارج شده و سنگین ترین فشارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی را به ایران وارد کرده اما ایستادگی مردم ایران باعث شده او نتواند با مقامات کشورمان حتی یک سلفی بگیرد!
از یک سو به دنبال فشار بیشتر بر ایران است تا ایران را قبل از انتخابات آمریکا در سوم نوامبر (13 آبان) پای میز مذاکره بیاورد و از سوی دیگر دو هفته قبل از انتخابات شاهد خواهد بود که تحریم های تسلیحاتی ایران براساس قراردادی که او پاره کرده، به صورت خودکار لغو خواهد شد و دراین میان سنگین ترین کارزارحقوقی و دیپلماتیک آمریکایی ها هم نتوانسته امتیازی به نفع آن ها رقم بزند.
این گرفتاری آمریکا البته هزینه های زیادی برای مردم مقاوم و مظلوم ایران داشته است. بدون شک شدیدترین تحریم های اقتصادی علیه ایران در دو سال اخیر وضع شده است؛ اتفاقی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور تاثیرات مخربی گذاشته ودر سه سال اخیر قیمت ارز را 5 برابر و در کنار سوء مدیریت های داخلی، فشارهای سنگینی به زندگی و معیشت مردم وارد کرده است. با این حال مردم ایران مقابل این فشارها سرخم نکرده و زیربار نمایش مذاکره ترامپ نرفته اند، آن هم مذاکره ای که در نگاه کاخ سفید و ترامپ بیشتر به مونولوگ یک طرفه و دیکته کردن فهرست خواسته های آن ها شبیه است تا معادله برد –برد دو جانبه .نمونه مذاکره مدنظر مقام های آمریکایی را در دیدار حقارت آمیز اخیر رئیس جمهور صربستان با ترامپ در اتاق بیضی کاخ سفید شاهد بودیم اما همین مقاومت جانانه و مظلومانه مردم ایران آن هم درحالی که کرونا، فشارها به اقتصاد کشور را بیش از گذشته کرده، عامل اصلی این مخمصه آمریکایی است.
در مقابل این شرایط، به نظر می رسد دو عرصه مهم را باید با مدیریت هوشمند و لحظه ای پیش برد:
1- این مخمصه آمریکایی فشارهای دیپلماتیک و حقوقی بر ایران را در هفته های اخیر گسترش داده و احتمالا در روزهای آینده بیشتر هم خواهد کرد پس لازم است تیم دیپلماسی ایران در کنار سایر ارکان اجرایی و حاکمیتی که در این مدت توانسته ضربات سنگینی به واشنگتن وارد کند، با تمرکز و قدرت مقابل دشمن بایستد. در روزهای اخیر زمزمه هایی از استعفای ظریف شنیده می شد؛ اتفاقی که حتی زمزمه هایش در این شرایط، اثری همچون سمی مهلک برای کشور دارد.
2- درحالی که مردم با ایستادگی خود، آمریکا را ناامید و در مخمصه ای چندوجهی گرفتار کرده اند؛ دولتمردان باید تکلیفی را که دربرابر مردم به دوش دارند، ادا کنند و اجازه ندهند بلبشوی اقتصادی و کوچک تر شدن سفره مردم، خدای نکرده به صف متحد مردم آسیبی وارد کند. درحالی که معیشت درد اصلی مردم، اقتصاد مسئله اصلی کشور و جهش تولید راه حل بخش عمده ای از مشکلات کشور است؛ به هیچ عنوان پذیرفته نیست که در این میدان جنگ، سنگر تولید بدون فرمانده باشد و صنعت و معدن کشور تصمیم گیر نداشته باشد و هرکس هرخنجری بخواهد به اقتصاد نحیف ایران وارد کند! راه شکست قطعی آمریکا که در مخمصه پیچیده ای گرفتار آمده، بدون شک توجه به اقتصاد و سامان دهی معیشت مردمی است که مقابل همه فشارها ایستاده اند. 

http://www.SecretNews.ir/fa/News/374826/سرمقاله-خراسان--مخمصه-آمریکایی-و-تکلیف-ما
بستن   چاپ