اخبار محرمانه
دورخیز کاندیداها برای دوئل تلویزیونی
چهارشنبه 15 مرداد 1399 - 19:53:38
اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ رسانه‌های نزدیک به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا روز گذشته با اشاره به یک پیشنهاد که دو هفته قبل از سوی یکی از کارکنان ارشد دولت بیل کلینتون به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ارایه شده بود، از عدم تمایل معاون اول دولت باراک اوباما برای مناظره با دونالد ترامپ خبر دادند و او را به هراس از مناظره به دلیل «کهولت سن» و «اختلال حواس» متهم کردند؛ موضوعی که ازسوی کارزار انتخاباتی جو بایدن تکذیب شده و «تلاشی برای فرار از شکست در انتخابات» خوانده می‌شود.
روز سه‌شنبه روزنامه نیویورک پست گزارش داد که جو لاکهارت، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در سال‌های 1998 تا 2000 به کارزار انتخاباتی بایدن پیشنهاد داده است که باتوجه به شرایط موجود از مناظره با ترامپ خودداری کرده و در دام مناظرات انتخاباتی نیفتد. به نوشته نیویورک پست، او گفته است: «بایدن هر کاری که می‌کند نباید با دونالد ترامپ مناظره کند. او کسی است که براساس گزارش واشنگتن پست در طول دوره ریاست‌جمهوری خود بیش از 20 هزار ادعای دروغ مطرح کرده و به هیچ چیز پایبند نیست.» لاکهارت افزود: «این احمقانه است با کسی که به قانون پایبند نیست و صداقت ندارد مناظره کنید.» دبیر مطبوعاتی اسبق کاخ سفید همچنین گفت می‌داند این کار باعث خواهد شد رسانه‌های جمهوری خواه، جو بایدن را هدف حملات خود قرار دهند اما با این حال تصریح کرد که ریسک این اتفاق کمتر از مناظره با فردی است که تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند و نمی‌خواهد راست بگوید.
هواداران رییس‌جمهور امریکا این پیشنهاد را دستمایه طنز قرار داده و با تمسخر جو بایدن و مصاحبه‌های او که اغلب از خانه انجام می‌شود، نسبت به سلامت جسمی و روانی او ابراز تردید می‌کنند و معتقدند فردی با این شرایط شایسته ریاست‌جمهوری امریکا نیست. هواداران ترامپ در شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به عملکرد او در دوره مناظرات انتخاباتی سال 2016 عنوان می‌کنند که بایدن می‌داند اگر در مقابل ترامپ قرار گیرد شکست می‌خورد و از همین رو است که به دنبال راهی برای فرار از مناظره است. همچنین تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس در توییتر به این موضوع واکنش نشان داد و آن را یکی از «استراتژی‌های اصلی» دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات نوامبر توصیف کرد. مدیران کارزار انتخاباتی جو بایدن اما این اتهامات و این ادعاها را قبول ندارند و معتقدند این ادعا ساخته و پرداخته رسانه‌های نزدیک به ترامپ است.
آماده مناظره‌ایم
ساعاتی بعد از انتشار گزارش نیویورک پست درباره احتمال عدم حضور بایدن در مناظرات انتخاباتی، فاکس نیوز از رسانه‌های نزدیک به ترامپ سراغ مدیران ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن رفت و از کیت بدینگفیلد، معاون کارزار انتخاباتی و همچنین مسوول ارتباطات کارزار او پرسید که آیا این موضوع صحت دارد یا نه. بدینگفیلد در این باره به فاکس نیوز گفت: «جو بایدن بسیار مشتاقانه منتظر مناظره با دونالد ترامپ است.» او اضافه کرد که مجموعه کارزار انتخاباتی بایدن، پیش‌تر موافقت خود را برای برگزاری مناظره با ترامپ اعلام کرده و در حال حاضر این کارزار ترامپ است که سکوت پیشه کرده و واکنشی نشان نداده است. معاون کارزار انتخاباتی جو بایدن همچنین گفت که ما مشتاقیم تا کاندیداها در کنار یکدیگر و در معرض دید مردم قرار گیرند تا افکار عمومی بهتر بتواند درباره انتخابات تصمیم‌گیری کند. به گفته کیت بدینگفیلد، دموکرات‌ها منتظرند تا هرچه زودتر کارزار انتخاباتی ترامپ نیز حضور و مشارکت رییس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی را بپذیرد. فاکس نیوز نوشته است که تا لحظه انتشار این گزارش، کمیسیون مناظرات انتخاباتی پاسخی به سوالات این رسانه درباره ادعای کیت بدینگفیلد مبنی بر پذیرش مناظرات انتخاباتی از سوی کارزار بایدن و عدم پاسخگویی کارزار ترامپ نداده است. این اظهارات کیت بدینگفیلد با واکنش سریع تیم ترامپ روبه‌رو شد. تیم مورتاگ، مدیر ارتباطات کمپین انتخاباتی رییس‌جمهور امریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای که برای انتشار دراختیار فاکس نیوز قرار داد، آورده است که «بایدن تنها کاندیدایی است که برای حضور در مناظره ناز می‌کند و هوادارانش به او توصیه می‌کنند تا از مناظره دوری کند.» او نوشته است که ترامپ مشتاقانه منتظر آغاز مناظره است. 
«این یک راز سر به مهر نیست!»
واکنش دموکرات‌ها به اخبار پیرامون احتمال عدم شرکت جو بایدن در مناظرات محدود به مصاحبه با فاکس نیوز نماند. تی جی داکلو، سخنگوی جو بایدن صبح دوشنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، ضمن رد این اخبار درباره دلایل طرح این نوع اخبار نادرست گفت: «فاکس نیوز و دیگر نزدیکان ترامپ می‌خواهند با داستان‌پردازی پیرامون هراس جو بایدن از حضور در مناظرات انتخاباتی، حواس مردم را از فجایعی که در کشور رقم می‌خورد پرت کنند و تلاش دارند تا مردم مدیریت فاجعه رییس‌جمهور در مساله مقابله با ویروس کرونا را از یاد ببرند.» او افزود: «150 هزار امریکایی جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر نیز بیکار شده‌اند. این یک فاجعه است اما دلایل وقوع این مشخص است. حضور در مناظرات نیز یک راز سر به مهر نیست.» داکلو با بیان اینکه کمیسیون مناظرات تلویزیونی از هر دو کاندیدا دعوت کرده‌اند تا در سه برنامه مناظره حضور یابند،تاکید کرد: «کارزار بایدن این درخواست را پذیرفته اما کارزار ترامپ هنوز پاسخی نداده؛ رازی وجود ندارد و هیچ چیز پنهان نیست.»
سی‌ان‌ان نیز در این باره نوشته که کارزار بایدن اهمیت مناظرات انتخاباتی و اثرگذاری آن روی نتیجه انتخابات را درک می‌کند و حاضر نیست این فرصت را به دلایلی که تاکنون از سوی کارشناسان مطرح شده از دست بدهد. این تصمیم نشان می‌دهد که آنها باتوجه به تجربه سال 2016 و تحلیل آنچه در مناظرات هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ رخ داده، تصمیم دارند با آمادگی کامل به مقابله با ترامپ بروند و تمایلی به خالی کردن صحنه به نفع رییس‌جمهور جمهوری‌خواه امریکا ندارند. با این حال این تصمیم دموکرات‌ها، منتقدان دیگری نیز دارد و آنها مصرانه معتقدند مناظرات انتخاباتی باید برای همیشه برچیده شود.
مناظره فایده‌ای ندارد
الیزابت درو، خبرنگار 84 ساله امریکایی در مقاله‌ای که روز گذشته در نیویورک تایمز منتشر شد با اشاره به تنش‌هایی که موضوع مناظرات انتخاباتی در میان کارزارهای انتخاباتی دو کاندیدا درخواست کرده که مناظرات انتخاباتی به‌طور کامل برچیده شود. او نوشته که این درخواست را به دلیل توصیه‌های بهداشتی پزشکان درباره ویروس کرونا و پرهیز از برگزاری اجتماعات مطرح نمی‌کند بلکه معتقد است که مناظره‌ها به هیچ‌وجه روشن نمی‌کند که چه کسی برای قرار گرفتن در مقام رییس‌جمهور امریکا شایسته است. او تاکید کرده مناظره این فرصت را دراختیار نامزدی که کمتر شایسته است قرار می‌دهد تا با برخی رفتارها، نظر افکار عمومی را به خود جلب کند. او صفات یک رییس‌جمهور خوب را شعور، تفکر، همدلی با مردم و دوست داشتنی بودن ذکر کرده و عزت نفس را لازمه شخصیت هر رییس‌جمهوری خوانده است. به نوشته او، در مناظرات اما این خصوصیات روشن نمی‌شوند و کاندیداها در بحث‌های چالشی و کم فایده هنر سخنوری و بازیگری خود را به نمایش می‌گذارند. به نوشته او راه بهتر برای کشف کاندیدای شایسته‌تر برای ریاست‌جمهوری امریکا «توجه مدام و طولانی‌مدت» به کارزارهای انتخاباتی کاندیداهاست، چراکه نشان می‌دهد تفکر واقعی آنها چیست و به دنبال پیاده کردن چه برنامه‌هایی در آینده هستند. الیزابت درو نوشته است که ضرورت «توجه مدام و طولانی‌مدت» به کارزارهای انتخاباتی کاندیداها از این رو مطرح می‌شود که امکان ندارد کسی کارزارهای انتخاباتی 2016 - 2015 را با دقت دنبال کرده باشد و نفهمیده باشد که دوره ریاست‌جمهوری ترامپ چه تبعات سهمگینی برای ایالات‌متحده در پی خواهد داشت اما اگر کسی بخواهد از روی مناظرات کاندیدای خود را انتخاب کند شاید این موضوع را به درستی در نیابد. این خبرنگار باسابقه امریکایی همچنین با اشاره به خصوصیات شخصی ترامپ نوشته است که همه ‌چیز برای او در نمایش خود و منحرف کردن ذهن مردم از واقعیت‌ها منحصر می‌شود و از همین رو به نظر می‌آید شخصیت‌هایی مانند او شیفته مناظره باشند.
با تمام گمانه‌زنی‌ها، از واکنش کارزارهای انتخاباتی هر دو کاندیدا این‌گونه برمی‌آید که مناظرات برگزار خواهد شد و هر دو طرف امید دارند در آن به پیروزی دست یابند. اما باید دید آیا این بار نیز مانند سال 2016 هنر ترامپ روی صحنه به کمک او خواهد آمد یا این بار بایدن می‌تواند رییس‌جمهور مدعی را مغلوب کند؟

http://www.SecretNews.ir/fa/News/350201/دورخیز-کاندیداها-برای-دوئل-تلویزیونی
بستن   چاپ