اخبار محرمانه
باغ صدری، جاذبه زیبای تفت که باید دید!
شنبه 11 مرداد 1399 - 19:04:12
اخبار محرمانه - لست سکند / معرفی باغ صدری
سفر به یزد همیشه سفری پرخاطره بوده است، تفت یکی از شهر های این استان است که بسیار دیدنی است در شهر تفت جاذبه ای وجود دارد که متعلق به اوایل دوره قاجار است. باغ صدری تفت به فرمان یکی از حکام دوره زندیه به اسم صدرالعلماء با مساحت 13 هزار متر مربع ساخته شد.
بلند ترین بادگیر تفت، بر روی عمارت باغ صدری تفت قرار دارد. این بادگیر دو طبقه است که وظیفه تهویه هوا را بر عهده داشته است. باغ نمیر در حدود 400سال قدمت دارد و همزمان با مسجد شاه ولی تفت ساخته شده است. و نمونه یک باغ ایرانی می باشد.
تاریخچه باغ صدری
داستان ساخت این بنا بسیارجالب است. خانواده ارباب نمیر وضعیت مالی متوسطی داشتند. در واقع پدر ارباب نمیر باغبان این یاغ بود. ارباب نمیر پس از کار در هندوستان به تفت برمی گردد و باغ را 5 هزارتومان از صدرالعلماء می خرد. ارباب نمیر بعد از بازگشن ازدواج می کند و دارای 11 فرزند می شود که 6 تا از آنها در خردسالی از دنیا می روند. پس از مرگ وی خانواده ارباب تفتی به باغ صدری نقل مکان می کنند و آن جا را مورد مرمت و بازسازی قرار می دهند.

اخبار محرمانه

در اواخر دهه 1370 خورشیدی، باغ نمیر از طرف خانواده میزانیان، یعنی نوادگان ارباب به شهرداری تفت فروخته شد، خانه یا باغ نمیر، مثل تمام خانه ‌های قدیمی، یک تابستان ‌نشین داشته و یک زمستان‌ نشین که بخش تابستان نشین آن، این‌ روزها به عنوان هتل و رستوران کاربرد دارد.

اخبار محرمانه

معماری باغ صدری
اولین ساختمانی که با آن مواجه می شویم تابستان نشین این باغ است. این ساختمان دارای یک تالار بزرگ به ابعاد 12×10 متر است که قسمت بالای تالار با طاق نماهای محرابی تزیین شده است. ارتفاع ساختمان اصلی باغ صدری تفت با احتساب بادگیر 22.5 متر است و از جمله ویژگی ها جالب آن داشتن یک تالار با دهنه 12.5 متری می باشد. اتاق‌ های خانه با ارسی‌ (پنجره‌ های قدی و شیشه‌ های رنگی) پوشانده شده است. پنجره‌ های ارسی چند رنگ، ضد پشه بوده است؛ یعنی به خاطر تنوع رنگی باعث گیج شدن جانوران موذی و رانده شدن آنها از خانه می ‌شده است.

اخبار محرمانه

اخبار محرمانه


http://www.SecretNews.ir/fa/News/346850/باغ-صدری،-جاذبه-زیبای-تفت-که-باید-دید!
بستن   چاپ