اخبار محرمانه
آمریکا برای طالبان چانه‌زنی کرد
شنبه 11 مرداد 1399 - 19:03:15
اخبار محرمانه - ایرنا / یک رسانه افغانستانی اعلام کرد، مقام های آمریکایی پیشنهاد داده‌اند برای رفع موانع مذاکرات صلح 400 زندانی باقی مانده طالبان آزاد شده و تحت نظر قرار گیرند.
به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، سه مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند این یک راه حل برای دور کردن موانع در راه برگزاری مذاکرات صلح بین دولت کابل و طالبان است.
بر اساس این گزارش، این مقام‌ها که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند در جایی‌که این طالبان نگهداری خواهند شد، حکومت و طالبان نظارت مشترک داشته باشند.
رویترز از قول این مقام‌ها نوشته است که این طرح را زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با هر دو طرف در میان گذاشته است.
در کابل یک دیپلمات دیگر به رویترز گفته است که طالبان بر درخواست خود در مورد آزادی این 400 زندانی خود پافشاری می‌کنند، پس راه حل این است که این افراد در صورت موافقت دولت پس از آزادی تحت نظر باشند.
مقام‌های آمریکایی این طرح را بعد از آن پیشنهاد کردند که رئیس جمهور اشرف غنی دیروز جمعه (10 مرداد) در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان گفت حدود 400 زندانی که طالبان در لیست خود به آمریکایی‌ها داده‌اند، آزاد نخواهند شد.
رییس جمهوری افغانستان پیشنهاد داده است برای آزادی این زندانیان در آینده نزدیک لویه جرگه مشورتی تشکیل شود، اما در عین حال او گفته است که برای نشان دادن حسن نیت دولت حاضر است 500 زندانی دیگر طالبان را آزاد کند.
دولت افغانستان در جریان تبادل زندانیان تا کنون بیش از چهار هزارو پانصد زندانی طالبان را آزاد کرده، اما به‌گفته آنان 400 زندانی باقی مانده مجرمین خطرناکی هستند که شامل اتباع خارجی از جمله پاکستانی‌ها است.
رضوان مراد رییس دفتر مطبوعاتی معاون اول رئیس جمهور گفت: " از میان 400 زندانی طالبان تقریباً نصف آن‌ها خارجی هستند و اکنون مشخص است که چرا طالبان بر آزادی پاکستانی‌ها پافشاری می‌کنند. طالبان خود را افغان می‌خوانند و خود را شریک نظام بعدی می‌شمارند، پس چرا بر آزادی پاکستانی‌ها، بنگلادشی‌ها یا عرب‌ها و چچنی‌ها تأکید دارند."
در باره آزادی این 400 زندانی طالبان، کمیسیون حقوق بشر مستقل افغانستان و بعضی متحدین غربی آمریکا اظهار نگرانی کرده‌اند.
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان بر دولت این کشور و طالبان فشار وارد کرده‌است که به حالت رکود فعلی که مربوط به آزادی زندانیان است، پایان دهند.
اما خبرگزاری رویترز از قول یک دیپلمات بلند پایه غربی نوشته است که آمریکا و متحدان آن می‌دانند آزادی طالبان خطرناک، یک دیوانگی است.
این دیپلمات که رویترز نام وی را اعلام نکرده است، گفت این افراد بخاطر جرایم خطرناک ضد بشریت در عملیات نیروهای امنیتی افغان دستگیر شده‌اند.
یک دیپلمات آسیایی نیز به خبرگزاری رویترز گفته است، خلیل‌زاد علاوه بر پیشنهاد آزادی و تحت نظر داشتن زندانیان طالبان، پیشنهادات دیگری هم داشت که یکی از آنها آزادی این زندانیان بدون اعلام آن به رسانه‌ها بود.
شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به این سخنان مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که تحت نظر داشتن 400 زندانی طالبان برای پایان دادن به حالت فعلی رکود در صلح افغانستان راه معقولی نیست.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/346842/آمریکا-برای-طالبان-چانه‌زنی-کرد
بستن   چاپ