اخبار محرمانه
شمشیر امام جماعت ایاصوفیه سوژه شد
پنجشنبه 9 مرداد 1399 - 10:51:26
اخبار محرمانه - تابناک با تو / بعد از 86 سال و در نخستین خطبه نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه، رئیس امور دینی کشور ترکیه، علی ارباش در حالیکه یک شمشیر در دست داشت، از منبر مسجدی ایاصوفیه بالا رفت. این شمشیر یک نشانه تاریخی و سنّتی از فتح قسطنطنیه است. ارباش تأکید کرد بازگشایی ایاصوفیه برای عبادت، نور امیدی برای همه مساجد اندوهگین و مظلوم زمین از جمله مسجدالاقصی است. برگزاری نماز جماعت روز جمعه پس از تصمیم رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان صورت می‌گیرد که به موجب آن ایاصوفیه، از موزه به مسجد تبدیل شد.
علی ارباش فیلمی از خطبه خود را در صفحه رسمی‌اش در توییتر منتشر کرد. او در ابتدا به روح سلطان محمد فاتح که به اذعان او استانبول را به اذن خداوند و بدون آسیب به حتی یک سنگ فتح کرد و نخستین نماز جمعه را در ژوئن 1453 در ایاصوفیه برگزار کرد، تحیت و سلام کرد.
شبکه TRT افتتاح مسجد جامع ایاصوفیه را در نخستین نماز جماعت جمعه در آن پوشش خبری داد. خطیب جمعه در حالیکه شمشیری به دست داشت از منبر بالا می‌رود. برخی از کاربران حرکت او را ستودند و آن را یک سنت قدیمی عثمانی توصیف، و برخی مخالفان آن را شبیه درام‌های ترکیه توصیف کردند.

اخبار محرمانه

علی ارباش در خطبه نماز جماعت خود گفت: همه ما در این وقت مبارک و مکان مقدس همزمان با نزدیک شدن عید قربان، شاهد یک لحظه تاریخی هستیم، ایاصوفیه بار دیگر شاهد نمازگزاران است. امروز زخم عمیق و حسرت قلب ملت ما پایان یافت و حمد و ثنا از آن خداوند است.
او افزود: حمد و ستایش عظیم خداوند عزوجل را که باعث شد تا در مثل چنین روز برتری تاریخی، گرد هم بیاییم و جمع شویم.
گفتنی است، مساله تبدیل ایاصوفیه به مسجد جنجال‌های زیادی را برانگیخته و حتی پاپ فرانسیس واتیکان هم در عبادت هفتگی خود به آن پرداخته و گفته که افکارم کمی متوجه استانبول است. به ایاصوفیه فکر و احساس اندوه شدیدی می‌کنم. او چند لحظه پس از این جمله متوقف می‌شود و سکوت می‌کند.
از سوی دیگر، مفتی عمانی، احمد الخلیلی از رئیس جمهور و مردم ترکیه به خاطر تبدیل ایاصوفیه به مسجد، قدردانی کرد و او را انسانی زیرک و دانا برشمرد و گفت: به خودمان و به همه امت اسلام تبریک می‌گوییم، به خصوص به ملت اصیل مسلمان و برادر و در صدر آنها رئیس‌جمهور دانا آقای رجب طیب اردوغان، که اثر چنین شگفتی را به خانه خدا تبدیل کرد تا نام خدا از آن بالا رود و مردم هر صبح و شام خدا را بخوانند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/345325/شمشیر-امام-جماعت-ایاصوفیه-سوژه-شد
بستن   چاپ