اخبار محرمانه
کارگاه اکتشاف معادن در زیستگاه خرس سیاه نیکشهر مجوز محیط زیست ندارد
يکشنبه 29 تير 1399 - 09:14:27
اخبار محرمانه - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیکشهر گفت: کارگاه اکتشاف معادن در محدوده زیستگاه خرس سیاه حوالی روستاهای نگور و کناردان بخش مرکزی نیکشهر مجوز محیط زیست ندارد و فعلا تعطیل شده است.

هادی هاشمی‌زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقدامات قضایی و پیگیری اداری برای تعطیلی کارگاه معدن در نیکشهر انجام شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه خرس سیاه به تردد خودروها و مردم در زیستگاهش خیلی حساس است و سریعا جای خود را تغییر می دهد و به نقاط دیگر کوچ می کند.
وی گفت: رویشگاه‌های پراکنده درختچه داز در بلوچستان شامل مناطق کوهستانی مهرستان، نیک‌شهر، سرباز، راسک، قصرقند، لاشار، آهوران و رشته‌کوه بیرک از مهم‌ترین زیستگاه‌های خرس سیاه بلوچی است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست نیکشهر با اشاره به اینکه خرس سیاه بلوچی شبگرد است، اظهارداشت: معمولاً خرس سیاه در اواخر غروب فعالیت خود را شروع می کند و قبل از روشن شدن هوا دوباره به لانه برمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه خرس یا مم به نحو بسیار ماهرانه‌ای از درختان بویژه نخل هایی به ارتفاع بیش از 20 متر بالا می‌رود و از خرما نیز تغذیه می کند، افزود: خرس سیاه به صورت انفرادی و معمولا در غارها یا حفره‌هایی که در اثر ریختن صخره‌ها به وجود آمده لانه ساخته و زندگی می‌کند.
هاشمی‌زاده خاطر نشان کرد: حالت تهاجمی خرس سیاه بلوچی از گونه قهوه‌ای بیشتر بوده و نداشتن خواب زمستانی از ویژگیهای آن است، مم معمولاً در اواخر تابستان جفت گیری می‌کند و پس از حدود هفت ماه دو توله می‌زاید، چشم‌های بچه خرس بعد از یک هفته باز می‌شود، دوره شیرخواری آن سه ماه و نیم طول کشیده و تا دو یا سه سالگی با مادر می‌ماند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیکشهر با بیان اینکه گاهی اوقات مادر با دو سری بچه خرس مشاهده می‌شود، اظهار داشت: طول عمر مم حدود 25 سال است و علاوه بر مواد گیاهی، از حیوانات و حشرات، مهره‌داران کوچک، نوزاد پستانداران و گاهی اوقات دام اهلی تغذیه می‌کند.
وی گفت: دم خرس هفت تا 10 سانتی‌متر، ارتفاع 90 سانتی‌متر و وزن آن متناسب با جنس و سن 50 تا 170 کیلوگرم است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/336485/کارگاه-اکتشاف-معادن-در-زیستگاه-خرس-سیاه-نیکشهر-مجوز-محیط-زیست-ندارد
بستن   چاپ