اخبار محرمانه
نگاه ال موندو به استراتژي هاي ايران در عراق
پهباد ايراني عليه داعش
ال موندو
يکشنبه 8 تير 1393 - 2:40:35 PM



به نوشته روزنامه نيويورک تايمز و به نقل از منابع دولت آمريکا، ايران از هواپيماهاي بدون سرنشين جاسوسي در عراق استفاده مي کند و همچنين تسليحات و تجهيزات نظامي براي ارتش عراق تأمين مي کند.
ازسوي ديگر، اين روزنامه خاطرنشان مي سازد که در حدود بيست تن از اعضاي خبره سپاه پاسداران به دولت عراق، که در رأس آن نوري المالکي، شخصيت شيعه، قرار دارد، مشاوره خواهند رساند. اين افراد تجهيزات رديابي ارتباطات نصب کرده اند.
به نوشته اين روزنامه، ايران به عنوان قدرت بزرگ تشيع، به طور روزانه دو پرواز به سوي بغداد دارد که هر يک تقريباً 70 تن تجهيزات نظامي حمل مي کنند که در آن ميان، تسليحات سبک نيز ديده مي شود.
پيشروي هاي سريع جهادگرايان داعش و ديگر شبه نظاميان سني افرا گرا باعث شده تا شرايطي نامعمولي ايجاد شود؛ تا حدي که حتي احتمال همکاري ايران و آمريکا که بيش از صد مشاور نظامي را به بغداد اعزام کرده نيز وجود خواهد داشت.
هم ايران و هم آمريکا با پيشروي داعش در عراق مخالف اند، چرا که ثبات دولت مرکزي بغداد و وحدت کشور را به خطر مي اندازد و ممکن است باعث وقوع جنگ داخلي شود.
درعين حال، داعش در سوريه نيز عليه حکومت بشاراسد که ظاهراً از کمک ايران بهره مند مي شود مبارزه مي کند. ايالات متحده داراي مواضعي مخالف با حکومت دمشق و متحدانش است و از اين حيث با شورشگران همراهي مي کند.
به نوشته روزنامه آمريکايي، ايران در فرودگاه الرشيد در بغداد از هواپيماهاي "ابابيل" براي نظارت و جمع آوري اطلاعات استفاده مي کند.
ازسوي ديگر، ايالات متحده نيز روزانه بين 30 تا 35 پرواز [اف-18 و پهباد] براي نظارت و کنترل و همچنين جاسوسي در عراق انجام مي دهد.
اين درحالي است که ژنرال قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس و مسؤول عمليات فرامرزي سپاه پاسداران، حداقل دو بار از عراق ديدار کرده تا بتواند شبه نظاميان شيعه را به جنبش وادارد.

سپاه پاسداران درحال استقرار نيرو در مناطق مرزي با عراق است تا در صورت احساس خطر براي شهرهاي بغداد و شهرهاي مقدس شيعيان وارد عمل شوند.

منبع: ال موندو، 25 ژوئن

http://www.SecretNews.ir/fa/News/327/پهباد-ايراني-عليه-داعش
بستن   چاپ