اخبار محرمانه
مدیر مدرسه‌ سیاه پوستی که پایان کار نماینده ضدایرانی کنگره را رقم زد
دوشنبه 9 تیر 1399 - 10:38:10 AM
اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسین هوشمند/ انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برای حوزه‌های انتخاباتی مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک، روز سه‌شنبه برگزار شد. شگفتی این انتخابات در حوزه 16 اتفاق افتاد، جایی که نماینده الیوت انگل، نماینده کهنه‌کار باید با جمال بومن، رقیب گمنام و غیرسیاسی‌اش رقابت می‌کرد. انگل با 31 سال سابقه نمایندگی در حالی رقابت را به بومن واگذار کرد که تا چند ماه پیش هیچ‌کس فکر نمی‌کرد یک مدیر دبیرستان بتواند انگل، رییس کمیته پرقدرت امور خارجی مجلس نمایندگان را شکست دهد. بومن با کسب 27 هزار و 174 رای (61.8درصد آرا) توانست انگل را با کسب 15 هزار و 372 رای (34.9درصد آرا) شکست دهد.

اخبار محرمانه


دلیل پیروزی بومن چه بود؟
رقابت بین بومن و انگل نبرد قدرت میان جناح ترقی‌خواه حزب دموکرات و جناح مرکزگرا و اصلی این حزب بود. رهبران اصلی جناح ترقی‌خواه یعنی سناتور برنی سندرز، سناتور الیزابت وارن و نماینده اکساندریا اوکازیو کورتز از بومن حمایت کردند. این درحالی است که در نقطه مقابل، رهبران حزب دموکرات مانند نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، سناتور چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا و اندرو کوئومو فرماندار نیویورک از انگل حمایت می‌کردند.
جنبش سندرز که شامل اقلیت‌ها و جوانان است در یک ماه اخیر به‌ شدت برای بومن فعالیت کردند. یکی از جنبش‌های حامی سندرز یعنی جنبش طلوع خورشید، توانست بیش از یک میلیون تماس تلفنی در حمایت از بومن انجام دهند. اعضای جوان این جنبش توانستند با تماس‌های تلفنی با رای‌دهندگان، تبلیغ‌های رودررو و سر زدن به خانه مردم، رای‌دهندگان را متقاعد به حمایت از بومن کنند. این در حالی بود که در اوایل ماه پیش، انگل 43درصد و بومن 13درصد رای داشت. این اولین انتخابات بعد از کشته شدن جورج فلوید و آغاز اعتراضات به وضعیت نژادپرستی در امریکا بود، به همین دلیل سیاهپوست بودن و افکار و عقاید ترقی‌خواهانه بومن کمک زیادی به او در این پیروزی داشت.
موفقیت بومن در انتخابات مشابه اتفاقی بود که دو سال پیش در حوزه 14 نیویورک افتاد؛ جایی که الکساندریا اوکازیو کورتز، فعال 29 ساله کمپین سندرز که هیچ‌گونه سابقه سیاسی نداشت، توانست نماینده جو کراولی با 20 سال سابقه نمایندگی و نفر سوم رهبری حزب دموکرات در مجلس نمایندگان را شکست دهد. در آن سال هم همه توان حزب دموکرات پشت سر کراولی قرار داشت، ولی جناح ترقی‌خواه حزب، به رهبری سندرز از کورتز حمایت کردند و او توانست با کسب 56درصد آرا، کراولی را شکست دهد. کورتز امسال هم توانست با کسب 72درصد آرا، رقیب هم‌حزبی‌اش را شکست دهد و نشان داد که پیروزی‌اش در سال 2018 اتفاقی نبوده است. بومن 44 ساله که توانست انگل 73 ساله را شکست دهد حالا تبدیل به کورتز دوم شده است. محورهایی که بومن روی آنها تاکید داشت بیمه درمانی برای همه، عدالت نژادی و اقتصادی و تحول در سیاست خارجی و مخالفت با جنگ‌افروزی است. ترقی‌خواهان هیچ‌گونه کمک مالی از شرکت‌ها و لابی‌ها دریافت نمی‌کنند. منبع تامین مالی آنها کمک‌های مردم است. 
انگل؛ دوستی با اسراییل و دشمنی با ایران
مهم‌ترین تبعات شکست انگل در بحث سیاست خارجی است؛ جایی که باید منتظر تغییرات در سیاست خارجی دموکرات‌ها باشیم، چون انگل به عنوان رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان بیشترین نفوذ را در این زمینه داشت. انگل که خودش یهودی بود روابط بسیار نزدیکی با اسراییل داشت و به دلیل دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌اش مورد انتقاد جناح ترقی‌خواه حزب دموکرات قرار داشت. انگل یکی از تندروترین و جنگ‌طلب‌ترین دموکرات‌ها در کنگره امریکاست. انگل جزو معدود دموکرات‌هایی بود که با برجام مخالفت کرد و در مجلس نمایندگان به آن رای منفی داد. انگل درباره برجام گفته بود: «موجب تقویت جایگاه ایران به عنوان بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان می‌شود.» و در سال 2017 روسیه و ایران را «محورهای کنونی شرارت» نامیده بود. انگل یکی از حامیان تحریم‌ها علیه ایران، سوریه و روسیه است. او حتی به ترامپ توصیه کرده بود به خاطر کرونا هم تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند.
در نقطه مقابل، بومن مخالف حمله نظامی به ایران است و بارها از اینکه انگل به توافق هسته‌ای رای منفی داد را مورد انتقاد قرار داده است. بومن در ماه مارس در توییتی نوشت: «با وقوع بحران کرونا، زمان لغو تحریم‌های ایران رسیده است.» در ژوئن در توییتی نوشت: «شما نمی‌توانید خودتان را ترقی‌خواه بدانید زمانی که از گروه‌های سیاسی و صنایع تسلیحات‌سازی کمک مالی دریافت می‌کنید. به عملکرد و رای انگل نگاه کنید، فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان‌سعودی و مخالفت با مهم‌ترین دستاورد سیاست خارجی اوباما یعنی توافق هسته‌ای با ایران.»بومن در ژانویه نوشت: «توافق هسته‌ای تاریخی رییس‌جمهور اوباما با ایران موجب کاهش تنش‌ها در منطقه شد، اما رقیب من رای مخالف به این توافق داد.» بومن در ژانویه به همراه فعالان ضدجنگ در تجمع نه به جنگ با ایران شرکت کرد. در چند توییت و پست اینستاگرام هم از هشتگ نه به جنگ با ایران استفاده کرد.مهم‌ترین نکته در عملکرد انگل در مجلس نمایندگان حمایت از اسراییل است. اولین لایحه‌ای که انگل در مجلس نمایندگان طرح کرد، شناسایی قدس به عنوان اسراییل بود. 28 سال بعد او اقدام ترامپ در رابطه با انتقال سفارت امریکا به قدس را جشن گرفت. مواضع انگل
در رابطه با اسراییل بیشتر گرایش به جمهوری‌خواهان اوانجلیست دارد. در انتخابات امسال گروه‌های حامی اسراییل حدودا 3 میلیون دلار به کمپین انگل کمک مالی کرده بودند.جاناتان توبین، روزنامه‌نگار نئومحافظه‌کار درباره مواضع انگل درباره اسراییل می‌گوید: «مواضع انگل به جای اینکه بیشتر شبیه حزب دموکرات یا حزب جمهوری‌خواه باشد، مشابه مواضع حزب لیکود است. همین مساله موجب می‌شود ادامه ریاست او بر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امری حیاتی برای اسراییل باشد.» در سال 2016 هم انگل یکی از 16 دموکراتی بود که به همراه 200 نماینده جمهوری‌خواه ممنوعیت فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را لغو کردند.موج فزاینده قدرت گرفتن جناح ترقی‌خواه حزب دموکرات موجب شده تا برنامه اصلی حزب دموکرات به مرور تغییر کند. در همین راستا برنی سندرز، قدرت بیشتری برای تغییر مانیفست حزب دموکرات در کنوانسیون امسال دارد و جو بایدن در دولت احتمالی‌اش باید این سیاست‌ها را درنظر بگیرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/322679/مدیر-مدرسه‌-سیاه-پوستی-که-پایان-کار-نماینده-ضدایرانی-کنگره-را-رقم-زد
بستن   چاپ