اخبار محرمانه
از بولتون تا متیس؛ دوستانی که دشمن شدند
يکشنبه 8 تير 1399 - 13:33:51
اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ در حالی که نبرد دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری اوج می‌گیرد، او با یک چالش غیرمعمول روبرو شده است: تعداد زیادی از دستیاران و اعضای سابق کابینه - از جمله جان کلی، جیمز متیس و جان بولتون – که برای جلوگیری از پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری صف‌آرایی کرده‌اند و انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده را «خطری بزرگ» برای آینده این کشور می‌دانند.
به گزارش بلومبرگ، طبیعی است که یک رییس‌جمهور با برخی اعضای کابینه‌اش اختلاف‌نظر داشته باشد یا نخواهد به همکاری با آنها ادامه دهد اما تعداد اعضای سابق کابینه ترامپ که روزگاری با او همکاری می‌کردند و امروزه همه توان خود را به کار بسته‌اند تا رییس‌جمهور جمهوری‌خواه را بی‌اعتبار کنند آن‌قدر زیاد شده است که به هیچ‌وجه نمی‌توان از تاثیرگذاری احتمالی آنها چشم‌پوشی کرد؛ به ویژه آنکه اکثریت این افراد را سیاست‌مدارانی با سابقه و تاثیرگذار تشکیل می‌دهند که نظرات آنها از سوی بخش‌هایی از جامعه و رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
نزدیکی این افراد به رییس‌جمهور در دوره همکاری مشترک نیز سبب شده است تا آنها نسبت به جزییات زیادی از درون دولت آگاه باشند و اظهارات‌شان پیرامون آنچه در پشت پرده کاخ سفید گذشته است، معتبر به حساب‌ آید. شاید در شرایط امروز بتوان عمیق‌ترین ضربه‌ای را که به شخصیت ترامپ و نگاه مردم به آنچه در دولت می‌گذرد وارد آمده، انتشار کتاب خاطرات جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق رییس‌جمهوری امریکا دانست. بولتون در کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» تصویری عمیقا ناخوشایند از ترامپ ارایه داده و او را فردی «بی‌سواد» و «دارای شخصیت متزلزل» معرفی کرده است. این کتاب دقیقا زمانی رونمایی شد که ترامپ و متحدانش به‌ شدت درگیر یک بحران انتخاباتی بودند. از بین رفتن دستاوردهای اقتصادی دولت، ناکارآمدی در مدیریت بحران و افزایش دامنه اعتراضات ضدنژادپرستی باعث شده بود رییس‌جمهور مستقر در نظرسنجی‌ها با اقبال خوبی روبرو نباشد و در چنین وضعیتی انتشار یک کتاب حاوی اطلاعات محرمانه از آنچه طی سال‌های اخیر در کاخ سفید گذشته است، ضربه بزرگی به رییس‌جمهور محافظه‌کار امریکا وارد آورد. دونالد ترامپ به درستی نگران است که اظهارات و اقدامات مسوولان سابق دولت او، شرایط را برایش در انتخابات سخت کند و به همین دلیل در پی راهی است که با هر کدام از این افراد به شیوه خود مقابله کند. در ادامه نگاهی داشته‌ایم به لیست دوستان رییس‌جمهور جمهوری‌خواه امریکا که به دشمنان او تبدیل شده‌اند.
او در حد و اندازه‌های ریاست‌جمهوری نبود
جان بولتون را می‌توان سرسخت‌ترین دشمن این روزهای دونالد ترامپ دانست؛ مردی محافظه‌کار که اواخر سال گذشته میلادی از کاخ سفید اخراج شد تا اکنون روبروی رییس‌جمهور قرار گیرد و او را «نالایق» بخواند. او در کتاب خاطراتش، سیاست خارجی دولت ترامپ را متاثر از «نگرانی‌های انتخاباتی» دانسته و دلایلی را که دموکرات‌ها براساس آن اقدام به استیضاح ترامپ کردند، تایید می‌کند. بولتون حتی ادعا کرده است که ترامپ از شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین درخواست کرده تا با خرید محصولات کشاورزی امریکا به او برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر کمک کند. مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ در این باره به «ای‌بی‌سی» می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم او در حد و اندازه ریاست‌جمهوری باشد. او صلاحیت حضور در این منصب را ندارد». او می‌افزاید که به ترامپ رای نخواهد داد و انتخابات 2020 آخرین فرصت مردم برای حفاظت از امریکا در برابر ترامپ است.
ترامپ نمی‌خواهد ما متحد باشیم
متیس، ژنرال بازنشسته چهارستاره که از وزارت دفاع کناره‌گیری کرد و تصمیم داشت زبان به انتقاد از رییس سابق خود نگشاید، از دیگر کسانی است که پس از آغار اعتراضات ضد نژادپرستی و برخورد عجیب ترامپ با این اعتراضات تصمیم گرفت سکوت خود را بشکند. چندی پیش ترامپ تهدید کرد که در صورت تداوم اعتراضات از ارتش برای سرکوب آن بهره خواهد برد. متیس در این باره معتقد است: «در تمام طول مدت زندگی من، دونالد ترامپ تنها رییس‌جمهوری است که برای متحد کردن مردم امریکا تلاش نمی‌کند. او حتی وانمود نیز نمی‌کند که در پی متحد کردن مردم است. او می‌خواهد ما را از هم جدا کند». دونالد ترامپ پیش‌تر متیس را ژنرالی خوانده بود که بیش از حد لیاقتش به او در امریکا بها داده شده است.
سخت‌گیرانه‌تر انتخاب کنیم
جان فرنسیس کلی از 28 ژوئیه 2017 تا 2 ژانویه 2019 به عنوان رییس ستاد کارکنان کاخ سفید کار می‌کرد. او پیش از این از 20 ژانویه 2017 پنجمین وزیر امنیت داخلی ایالات متحده بوده ‌است. او که دومین نفر از چهار نفری بوده است که در دوره ترامپ برای ریاست بر ستاد کارکنان کاخ سفید انتخاب شده‌اند، تاکید دارد مردم امریکا باید برای انتخاب رییس‌جمهور «سخت‌گیرانه‌تر» عمل کنند. او نیز که همانند جیمز متیس، ژنرالی چهارستاره و بازنشسته است، بارها از سوی دونالد ترامپ مورد حمله قرار گرفته و ترامپ عملکرد او در دوران ریاست بر ستاد کارکنان کاخ سفید را «فاجعه‌بار» توصیف کرده است.
ترامپ حوصله خواندن نداشت
رکس تیلرسون، مدیر اجرایی سابق اکسون موبایل که اولین وزیر امور خارجه ترامپ لقب گرفت، از جمله افرادی است که اطلاعاتش می‌تواند در فهم بهتر استراتژی‌های دولت ترامپ در عرصه بین‌المللی موثر باشد. او در انتقاد از ترامپ محتاط بوده اما سال گذشته گزارشی به نقل از تیلرسون منتشر شد که اولین وزیر خارجه ترامپ، رییس‌جمهور را «ابلهی» خوانده که گزارش‌های توجیهی را مطالعه کند و بدون اطلاعات به تحلیل مسائل خارجی می‌پردازد. تیلرسون که اختلاف‌نظرهای زیادی با ترامپ داشته، به او گفته است «سیاست‌های مدنظرش یا عملی نیستند یا پشتوانه حقوقی ندارند». دونالد ترامپ در ابتدای انتخاب تیلرسون او را «ستاره دولت» خوانده بود اما هنگام خروج تیلرسون از کابینه او را «احمق» معرفی کرد.
بایدن او را تحقیر خواهد کرد
یک سرمایه‌گذار بورس نیویورک که تنها 11 روز در دولت ترامپ مشغول به کار بود از دیگر کسانی است که سرسختانه علیه رییس‌جمهور کنونی امریکا مشغول فعالیت است. آنتونی اسکاراموچی مدیر سابق ارتباطات کاخ سفید پیش‌بینی می‌کند ترامپ به سختی از رقیب دموکرات خود شکست خواهد خورد. او در این باره در حساب کاربری شخصی خود در توییتر نوشته است: «ترامپ در آستانه تحقیر شدن از سوی رقیب در انتخابات است و خودش نیز این موضوع را می‌داند». ترامپ نیز پیش‌تر درباره او نوشته بود: «آنتونی اسکاراموچی - که خیلی زود از سمتی که در اداره آن ناتوان بود کنار کشید- هم‌اکنون به نظر می‌رسد هیچ کاری به جز کارشناسی درباره «رییس‌جمهور ترامپ» در تلویزیون ندارد. مثل همه دیگر کارشناسان تلویزیونی، او اطلاعات خیلی کمی درباره من دارد».
حمایت مالی از بایدن برای پیروزی در انتخابات
دیوید شالکین، اولین وزیر کهنه سربازان امریکایی در دولت ترامپ فراتر از دشمنی با رییس‌جمهور امریکا در پی تامین مالی رقیب برای پیروزی در انتخابات برآمده است. او که در سال 2018 و از طریق توییتر متوجه اخراج خود از وزارت کهنه‌سربازان شد، معتقد بود که اصرار او برای جلوگیری از خصوصی‌سازی خدمات درمانی برای کهنه‌سربازان دلیل اصلی اخراج او از این وزارتخانه است. شالکین درباره کار کردن در دولت ترامپ می‌گوید که «فکر نمی‌کردم خدمت کردن به امریکا تا این اندازه سخت و غیرقابل انجام باشد». این وزیر سابق دولت ترامپ در شهر نیویورک اقامت دارد و از کمپین انتخاباتی جو بایدن، معاون اول دولت باراک اوباما حمایت مالی می‌کند.
او یک نژادپرست واقعی است
منیگالت نیومن از ژانویه تا زمان اخراج در دسامبر 2017 مدیر دفتر روابط عمومی کاخ سفید بود. او در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی همچنین ابراز ندامت کرد و پشیمانی خود را از همکاری با دولت ترامپ ابراز داشت. او گفت در دروغگویی‌های کاخ سفید به مردم امریکا شریک جرم بوده است. دستیار پیشین ترامپ افزود، «آنان می‌کوشند این مساله را پرده‌پوشی کنند که ترامپ تا چه اندازه از لحاظ ذهنی عقب‌افتاده است». منیگالت نیومن مدعی شد که ترامپ به سختی می‌تواند اطلاعات پیچیده را هضم کند و در تصمیمات مهمی که به امریکا مربوط می‌شود، کمتر از آنچه تصور می‌رود، دخیل است. او در کتابی با نام «روانی: کاخ سفید ترامپ به روایت یک خودی» رییس‌جمهور امریکا را یک نژادپرست واقعی خوانده و اعلام کرده که از سوی کمپین ترامپ با پیشنهاد پرداخت ماهانه 15 هزار دلار در ازای سکوت رو به‌رو شده است.
تیم «مارهای کبرا»
کلیف سیمز، معاون سابق ارتباطات کاخ سفید یکی دیگر از کسانی است که با انتشار کتاب و ارایه اطلاعاتی از آنچه در پشت پرده کاخ سفید می‌گذرد، حیثیت رسانه‌ای تیم ترامپ را به بازی گرفت. او در کتابش به نام «مارهای کبرا» نوشته است که مسوولان کاخ سفید مرتبا اطلاعاتی محرمانه را به رسانه‌ها لو می‌دادند و همچنین نوشته که ترامپ «لیستی از دشمنان» تهیه کرده است. ترامپ او را «آشفته‌حالی» خوانده بود که خود را «خودی» می‌پندارد، در حالی که فرد مهمی نیست. به تازگی توییت‌های او حالت حمایتی نسبت به دولت ترامپ پیدا کرده است.
انتشار یک کتاب دیگر در سپتامبر
ژنرال مک مستر، مشاور اسبق امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا که با آمدن بولتون کاخ سفید را ترک کرد، می‌خواهد به زودی کتاب خاطرات خود از دوران همکاری با ترامپ را منتشر کند. او که اختلاف‌نظرهای زیادی با ترامپ بر سر دو موضوع روسیه و ایران داشت، از زمان خروج از کاخ سفید انتقادات زیادی را علیه رییس‌جمهور مطرح نکرده اما قصد دارد کتابش را دقیقا دو ماه قبل از برگزاری انتخابات امریکا منتشر کند. این اقدام او می‌تواند همانند انتشار خاطرات بولتون، ضربه‌ای بر اعتبار ترامپ در داخل و خارج از امریکا باشد. مک مستر پیش‌تر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 ایالات متحده را تایید کرده بود.
در مرز دوستی و دشمنی
جف سشنز، وزیر دادگستری ایالات متحده که در سال 2018 از مقام خود برکنار شد و از جمله کسانی است که ترامپ نگران نقش‌آفرینی‌اش در انتخابات پیش رو است، در ابتدا عنوان می‌شد که او استعفا داده اما انتشار نامه استعفای او نشان داد مساله دیگری در میان است. سشنز در استعفانامه‌اش خطاب به دونالد ترامپ نوشته بود: «جناب رییس‌جمهور، بنا به درخواست شما استعفایم را تقدیم می‌دارم». رییس‌جمهور امریکا با جف سشنز میانه خوبی نداشت، به‌ویژه به‌خاطر اینکه سشنز از تحقیقات درباره تبانی ادعایی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه خود را کنار کشیده بود.‏ با این حال یک تفاوت جدی میان سشنز و دیگر افراد این لیست وجود دارد، آنکه او به حدی از دموکرات‌ها متنفر است که ممکن است بار دیگر انتخاب ترامپ را به انتخاب یک دموکرات ترجیح دهد. او به تازگی در توییتی از عملکرد ترامپ در کارزار انتخاباتی او در شهر تالسا تمجید کرده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/322207/از-بولتون-تا-متیس؛-دوستانی-که-دشمن-شدند
بستن   چاپ