اخبار محرمانه
چرا مساله ایران جزء اولویت‌های اصلی رای‌دهندگان آمریکایی نیست؟
يکشنبه 8 تير 1399 - 13:33:25
اخبار محرمانه - فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» نسبت سیاست خارجی با انتخابات و رای مردم در ایالات متحده را بررسی و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.
وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه انتخابات در ایالات متحده مانند بسیاری دیگر از کشورها بیشتر تحت‌تاثیر تحولات داخلی به‌ویژه مسائل اقتصادی و معیشتی و برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی است، گفت: «در آمریکای امروز اولویت بسیاری از مردم، موضوعات اقتصادی مانند اشتغال و رونق کسب‌وکار است و هر نامزدی که برنامه جذاب‌تری داشته باشد و در مقام تصدی امور اجرایی عملکرد بهتری از خود در این حوزه نشان دهد، بهتر می‌تواند به کسب رای بپردازد. از این لحاظ مسائل سیاست خارجی جزء اولویت‌های اصلی و درجه اول مردم نیست، مگر اینکه در این حوزه موضوعاتی وجود داشته باشد که ذیل آن و در اثر تصمیم‌گیری دولت درخصوص آنها، موضوعات داخلی ازجمله مسائل اقتصادی یا امنیتی تحت‌تاثیر قرار گیرد. به‌عبارتی اگر مساله و موضعی در سیاست خارجی بتواند وضعیت اقتصادی مردم آمریکا را بهتر کند جامعه از آن حمایت خواهد کرد و اگر برعکس، مساله‌ای اثر سوء بر اقتصاد یا بر امنیت جانی مردم داشته باشد، مردم حتما از آن گریزان خواهند بود. از این جهت فعلا سیاست خارجی در اولویت ذهنی مردم درون آمریکا نیست، مگر اتفاقاتی در سطح جنگ ویتنام، موضوع 11 سپتامبر، جنگ عراق و... که به‌دلیل بار مالی به رفاه اقتصادی مردم لطمه زد و جان سربازان آمریکایی را به‌خطر انداخت. از این رو سیاست خارجی در سال 2020 هم جایی اهمیت دارد که بر زندگی مردم به‌صورت مستقیم اثر داشته باشد.»
وی درخصوص مصداق چنین مساله‌ای در انتخابات 2020 ایالات متحده هم گفت: «جنگ تجاری با چین و رقابتی که ایالات متحده امروز با چینی‌ها شکل داده ازجمله مسائلی است که می‌تواند بر نظر مردم آمریکا موثر باشد. هر تصمیم و نظری که مردم احساس کنند به‌وسیله آن رونق اقتصادی درون این کشور ایجاد می‌شود مورد حمایت قرار می‌گیرد و برعکس اگر نامزدی نظری ارائه دهد که مردم گمان کنند تاثیر منفی بر زندگی آنها خواهد داشت از آن رویگردان می‌شوند.»
ابوالفتح با بررسی برخی مصادیق تاریخی در این زمینه گفت: «تاثیر سیاست خارجی بر انتخابات تنها در چند نمونه تاریخی در انتخابات آمریکا قابل مشاهده است، مسائلی که آنقدر بزرگ باشد که بتواند رای‌ها را درون ایالات متحده تغییر دهد، مثلا انتخابات 1968 یکی از آنهاست. این انتخابات تحت‌تاثیر فضای ضدجنگ در آمریکا بود. در آن انتخابات جانسون از حزب دموکرات مدافع جنگ بود و ریچارد نیکسون از حزب جمهوری‌خواه با وعده پایان جنگ توانست در جریان انتخابات به پیروزی برسد. از دیگر موارد می‌توان به انتخابات سال 92 اشاره کرد که در آن بوش پدر متاثر از سیاست خارجی در انتخابات باخت. در آن انتخابات جمهوری‌خواهان که همیشه مدافع کاهش درآمدهای مالیاتی بودند این‌بار به‌دلیل درگیر شدن با عراق در جنگ 1991 تصمیم گرفتند مالیات‌ها را کاهش ندهند و این تصمیم باعث تاثیر جدی بر زندگی طبقه متوسط در ایالات متحده شد و درنتیجه آنها از کاندیدای جمهوری‌خواهان رویگردان شدند.»
وی ادامه داد: «در سال 2008 سیاست خارجی تاثیر نسبی بر انتخابات داشت. حزب جمهوری‌خواه در آن برهه مدافع تداوم جنگ‌های خارجی پس از 11 سپتامبر بود، جان مک‌کین هم سمبل این الگو بود و درمقابلِ باراک اوباما شکست خورد. در آن برهه مردم تصور می‌کردند که اوباما قرار است به این جنگ‌ها پایان دهد. اینها همگی موید این است که فعلا مساله ایران در سیاست خارجی آمریکا موضوعی نیست که برای رای‌دهندگان آمریکایی مهم و سرنوشت‌ساز تلقی شود، ولی اگر ماجرایی مثل تداوم تحریم‌های تسلیحاتی در اکتبر -که آمریکایی‌ها فعلا آن را پیگیری می‌کنند- آنقدر بزرگ باشد که ایران را به واکنش جدی وادار کند و چالش قابل‌توجهی در این میان رخ دهد، آنگاه شاید مساله مواجهه با ایران در انتخابات ایالات متحده تاثیر بسزایی بگذارد.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/322198/چرا-مساله-ایران-جزء-اولویت‌های-اصلی-رای‌دهندگان-آمریکایی-نیست؟
بستن   چاپ