اخبار محرمانه
گزیده‌های نفتی هفته
جمعه 2 خرداد 1399 - 18:21:21
اخبار محرمانه - درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی، دیپلمات برجسته ایرانی، آغاز عملیات نصب نخستین جکت فاز 11 پارس جنوبی، کاهش مصرف گاز طبیعی در اردیبهشت‌ماه و افزایش قیمت نفت به بالاترین میزان در یک ماه اخیر را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

خاموشی صدای بی صدای نفت ایران: اخبار این هفته صنعت نفت با درگذشت نماینده ایران در هیئت عامل اوپک آغاز شد؛ حسین کاظم‌پور اردبیلی پس از دو هفته تحمل رنج 27 اردیبهشت‌ماه دار فانی را وداع گفت و با درگذشت خود افزون بر خانواده صنعت نفت و وزارت امورخارجه، ایران را داغدار کرد. رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، دبیرکل اوپک، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، وزیر نفت، وزیر امور خارجه و بسیاری دیگر با ارسال پیام‌های جداگانه که کلید واژه آن صراحت در بیان عقاید و فراجناحی بودن آقای کاظم پور بود با این ضایعه دردناک ابراز همدردی کردند. زنگنه اما در بخشی از پیامش نوشت: «باورم نمی‌شود که دوست شفیقم، حسین کاظم پوراردبیلی، ناگهان این جهان فانی را به سوی سرنوشت ابدی ترک گفته باشد و من درسوگ او نشسته باشم. اما مرگ، هم واقعیت و هم حقیقتی است که دیر یا زود، گریزی از آن نیست و جز تسلیم چاره‌ای در برابر آن نیست.» محمدجواد ظریف هم نوشت: «این شهید زنده هفت تیر، در تمامی چهار دهه گذشته از وزارت تا سفارت و از معاونت وزیر تا عضویت هیئت عامل اوپک همواره مدافعی تیزهوش و باصلابت برای منافع ملی و مشاوری امین و دقیق و صریح برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران بود.» پیکر حسین کاظم‌پور اردبیلی یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه در آرامگاه ابدی‌اش در قطعه 110 بهشت زهرا آرام گرفت و صدای بی صدا نفت ایران خاموش شد. 
جکت فاز 11 در آب‌های خلیج فارس: پارس جنوبی هم این هفته خبرساز بود. عملیات نصب نخستین جکت آخرین فاز پارس جنوبی (فاز 11) پایان هفته با فرمان رئیس جمهوری آغاز شد. وزن این چهارپایه و متعلقات آن معادل 2 هزار و 200 تن و دارای ارتفاعی برابر با 80 متر است. رئیس جمهوری در آیین آغاز عملیات اجرایی این جکت با قدردانی از کارکنان صنعت نفت گفت: آمریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو در بیاورد، دلیلش طرح‌هایی است که در سال 99 پس از دو سال و چند ماه از تحریم شدید اجرا و پیاده می‌کنیم. وزیر نفت هم با تشریح اقدامات انجام شده در پارس جنوبی از سال 92 تاکنون و با بیان اینکه تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اکنون به 700 میلیون مترمکعب رسیده است و تا پایان سال 50 میلیون مترمکعب به این میزان افزوده می‌شود متوقف نشدن روند توسعه صنعت نفت در زمان تحریم‌ها را پیام توسعه این طرح برشمرد. از دیگر اخبار پارس جنوبی در این هفته مربوط به اظهارات محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بود که از افت نامحسوس تولید میدان مشترک پارس جنوبی گفت و تحقق وعده تأمین 75 درصدی گاز کشور تا 25 سال آینده را نیازمند توسعه میدان‌های دیگر خلیج فارس دانست.
کاهش مصرف گاز با گرم شدن هوا: مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این هفته از روند کاهش مصرف گاز طبیعی با توجه به افزایش دمای هوا در بسیاری از مناطق کشور خبر داد و با بیان اینکه میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به فروردین‌ماه 53 میلیون مترمکعب کاهش یافته است، گفت: میانگین مصرف گاز طبیعی خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در اردیبهشت ماه 296 میلیون مترمکعب، مصرف صنایع عمده 124 میلیون مترمکعب و مصرف نیروگاه‌ها 169 میلیون مترمکعب در روز بوده است. حالا که بحث گاز مطرح است این را هم باید گفت که وزیر نفت این هفته در احکامی جداگانه محمدرضا صدیقی را بعنوان عضو اصلی و غلامرضا مشایخی و ولی اله دینی را بعنوان عضوعلی البدل هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران منصوب کرد.
از دیگر اخبار این هفته مربوط به بخش گاز باید به توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره ساخت آسمانخراش گاز اشاره کرد که در بخشی از آن آمده است اعداد و ارقام چند هزار میلیارد تومانی که در این باره به عنوان هزینه ساخت مجموعه گاز ذکر شده اساساً فاقد مبنا و موضوعیت است زیرا شرکت گاز با توجه به تنگناهای مالی موجود برای این قبیل امور چنین منابع و بودجه‌ای در اختیار نداشته و بنابراین موضوع احداث ساختمان جدید برای شرکت گاز در شرایط کنونی در دستور کار این شرکت قرار ندارد.
واریز شدن 60 لیتر سهمیه بنزین خردادماه، دیدار وزیر نفت با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس و رسیدن قیمت نفت به بالاترین سطح در یک ماه گذشته (برنت 33 دلار و 69 سنت) از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت بوده است.
پیشنهاد هفته: «معمار دیپلماسی نفت» عنوان گزارشی است که در روزنامه شرق به مناسبت درگذشت حسین کاظم‌پور اردبیلی منتشر شد، پیشنهاد می‌شود این گزارش را که مجموعه‌ای از گفتارها و خاطرات درباره نماینده ایران درهیئت عامل است را بخوانید.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/308710/گزیده‌های-نفتی-هفته
بستن   چاپ