برگ زرين ديگرى در پيشرفتهاى تكنولوژيكى ايران
توسعه پهپادها
شنبه 2 آذر 1392 - 3:49:23 PM
|
|
چكيده: ابابيل، مهاجر، هدهد، رعد، صاعقه، كرار، شاهد، اسكن ايگل، فراز، حازم، آوا و شاهين و... اينها همه، پهپادها وريزپهپادهايى هستند كه درطول سالهاى گذشته توسط متخصصان و دانشمندان صنايع نظامى ايران طراحى، ساخت و توليد شدهاند. اين روند همچنان ادامه داشته و در سالروز آزادسازى سوسنگرد، با رونمايى از جديدترين پهپاد ايرانى موسوم به «فطرس» كه در واقع بزرگترين پهپاد راهبردى كشور نيز مىباشد، برگ زرين ديگرى به پيشرفتهاى تكنولوژيكى ايران در زمينه توسعه پهپادهاى راهبردى كه نمونه ديگرى از اراده فرزندان دانشمند و مجاهد ملت ايران است، اضافه شد. چنانكه با مقايسه اين پهپاد راهبردى با پهپاد آمريكايى «پرداتور» موسوم به امكيو-1 مشخص مىشود كه فطرس ايرانى، قابليتهاى بسيار بالاترى نسبت به پهپاد مشابه خود كه ساخت آمريكاست، داشته و بهمراتب پيچيدهتر و پيشرفتهتر از نمونه مشابه آمريكايى است. هواپيماى بدون سرنشين فطرس بهدست توانمند متخصصان اقتدارآفرين شركت صنايع هواپيماسازى ايران، وابسته به سازمان صنايع هوايى وزارت دفاع و با همكارى شركتهاى دانشبنيان ومراكز دانشگاهى كشور، متناسب با نيازهاى نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران طراحى و ساخته شده است.
اگرچه فناورى اين پرندهها تا مدتها در انحصار قدرتهاى بزرگ از جمله آمريكا قرار داشت، اما با همت و تلاش متخصصان و كاركنان صنايع دفاعى كشورمان، نيروهاى مسلح ايران از سالها پيش ضمن دستيابى به دستاوردهاى عظيم در اين زمينه، تعداد زيادى از نمونههاى مختلف آنها را در اختيار دارد؛ نمونههايى كه برخى از آنها حتى در سالهاى دفاع مقدس نيز در امورى مانند شناسايى و عكسبردارى از مواضع دشمن بهكار گرفته شدند. «فُطرس» بهعنوان جديدترين عضو خانواده پهپادهاى ايران، در مقايسه با نمونههاى قبلى خود، نشان مىدهد كه جمهورى اسلامى ايران براى رسيدن به قلههاى تكنولوژى، در حال برداشتن گامهاى سريع و بلندى است. مقايسه اجمالى دو نمونه اخير (شاهد129 و فُطرس) گوياى اين است كه اين عضو جديد تا چه اندازه در شكستن ركوردهاى قبلى مؤثر بوده و توان پهپادى نيروهاى مسلح را تا چه حد افزايش مىدهد. اخيراً پهپاد جديدى به نام «فطرس» بهعنوان بزرگترين هواپيماى بدون سرنشين راهبردى كشور رونمايى شد. در مراسم رونمايى از اين دستاورد جديد وزارت دفاع، مواظبت از مرزهاى دريايى و خشكى، ديدهبانى از خطوط لولههاى نفتى، مخابراتى، ديدهبانى مناطق حادثهديده در زلزله و ارسال فيلم و عكس بهعنوان مهمترين ويژگىهاى پهپاد جديد عنوان شد. از آنچه بهعنوان ويژگى اين پهپاد مطرح شده، مىتوان به شعاع عملياتى تا 2000 كيلومتر، سقف پروازى 25000 پا و قابليت 16 تا 30 ساعت پرواز اشاره كرد كه البته بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه اين پهپاد قابليت تجهيز به انواع موشكهاى هوا به زمين، كروز و راكت را دارد. اما آنچه كه موجب شده اين پهپاد لقب بزرگترين پهپاد راهبردى كشور را يدك بكشد، به اين خصوصيات منتهى نمىشود، بلكه مجموعه فناورىهاى بهكار رفته در آن، اين امكان را براى پهپاد جديد جمهورى اسلامى ايران فراهم مىكند. «پرداتور يا همان امكيو-1» آمريكايى كه در يك برنامه طولانىمدت و با بودجهاى معادل 2 ميليارد دلار براى مطالعه تا توليد سرانجام عملياتى شد، بهلحاظ عملكرد اكنون فطرس ايرانى را بالاى سر خود مىبيند. در حالىكه در اخبار مداومت پروازى فطرس بين 16 تا 30 ساعت و متناسب با مأموريت و ميزان سوخت عنوان شده، مداومت پروازى امكيو-1 آمريكايى 24 ساعت است. اما برد پرداتور تنها 1100 كيلومتر يا 675 مايل است، برد عملياتى فطرس 2000 كيلومتر عنوان شده كه مسلماً با اين برد نيازمند ميزان قدرت موتور توانمندترى است. بنابراين اين احتمال مىرود كه توان محركه موتور فطرس بالاتر از 90 كيلووات يا 120 اسب بخار باشد تا بتواند با مداومت پروازى مذكور به حداكثر برد عملياتى خود برسد. سقف پروازى امكيو-1 همانند فطرس يعنى 25000 پا، معادل 7620 است؛ البته در بحث بررسى فنى نبايد دو واژه سقف عملياتى با سقف پروازى را اشتباه گرفت و آنچه در اينجا مطرح شده است، سقف پروازى است. لازم است گفته شود كه امكيو-1 در گام نخست براى شناسايى طراحى شده بود اما پس از مدتى، طراحان آمريكايى بر آن شدند تا با نصب تجهيزاتى بر روى اين پهپاد، آنرا به يك پهپاد تهاجمى تبديل كنند. درباره فطرس نيز بايد گفت كه طبق گفته مسؤولان، اين پهپاد قابليت تجهيز به جنگافزار و موشكهاى هوا به زمين و كروز را دارد. در پهپادهاى كلاس سايز بزرگ و با قابليت حمل موشك، جمهورى اسلامى ايران پيشرفتهاى قابل توجهى داشته است كه پهپادهاى يسير، شاهد 129 و فطرس آخرين نمونههاى آن هستند و همانطور كه در اين بخش نيز گفته شد در حوزه برد و مداومت پروازى فطرس نسبت به بسيارى از رقباى غربى خود از جمله پرداتور كه از آن بهعنوان قاتل مردمان بىپناه افغانستان و پاكستان نيز ياد مىشود، برتر است. هواپيماى بدون سرنشين فطرس كه شاهد رونمايى از آن بوديم، بهدست توانمند متخصصان اقتدارآفرين شركت صنايع هواپيماسازى ايران وابسته به سازمان صنايع هوايى وزارت دفاع و با همكارى شركتهاى دانشبنيان و مراكز دانشگاهى كشور، متناسب با نيازهاى نيروهاى مسلح كشورمان طراحى و ساخته شده است. اعتبارسنجى اين هواپيما در تخصصىترين آزمايشگاهها و مراكز تست در كشور با موفقيت صورت گرفته است، تستهاى زمينى استاندارد بينالمللى، در سرعت كم، متوسط و بالا و تست پروازى با موفقيت و فراتر از اهداف طراحى، حاصل شده است. شاهد129؛ اولين خطشكن دوربُرد پنجم مهرماه سال جارى يكى از مهمترين پهپادهاى نيروهاى مسلح كه در اختيار نيروى هوافضاى سپاه پاسداران قرار دارد، با نام «شاهد 129» رسماً رونمايى شد. اين پهپاد رزمى كه از فناورى بومى و كاملاً ايرانى برخوردار است، در حفاظت از مرزهاى آبى، خاكى و هوايى كشور مورد استفاده قرار مىگيرد. «شاهد 129» توانايى حمل همزمان 8 بمب يا موشك هوشمند سديد را دارد و براى اهداف ثابت و متحرك طراحى شده است. دقت در هدفگيرى با شعاع عملياتى هزار و 700 كيلومتر و 24 ساعت مداومت پروازى با يكبار سوختگيرى از ويژگىهاى اين هواپيماى بدون سرنشين رزمى ايرانى است و هر فرودگاهى مىتواند محل نشست و برخاست شاهد 129 باشد. سقف پروازى اين پهپاد، 24 هزار پا (حدود 7300متر) است كه با ايستگاههاى كنترل قابل حمل زمينى در ارتباط بوده و مىتواند با هزينه بسيار پايين، دفاع از ميهن را بهدست گيرد. از آنجا كه هزينه هر ساعت پرواز براى جنگندههاى رزمى 10 هزار دلار است اين پهپاد مىتواند با هزينه 100 هزار تومانى در هر ساعت بر آسمان ايران بدرخشد. شاهد 129 قدرت مراقبت از شعاع 200 كيلومترى خود را دارد و مىتوان از اين پرنده بدون سرنشين در مقابله با اشرار و تروريستها، كشف و شناسايى در مرزهاى آبى و خاكى، مسائل زيست محيطى، نقشهبردارى و تهيه عكسهاى هوايى نيز استفاده كرد. پهپاد (پرنده هدايتپذير از راه دور) پهپاد مخفف كلمه (پرنده هدايتپذير از دور) مىباشد و در اصل، پهپادها، هواپيماهاى بدون سرنشينى مىباشند كه امروزه كشورها بهدليل رشد علم در حوزه نظامى و غيرنظامى، رقابت بسيار شديدى در تسخير فضا و علم هوا و فضا انجام مىدهند، از جمله اين كشورها مىتوان به آمريكا، چين و رژيم جعلى اسرائيل اشاره كرد كه در زمينه پهپادها سرمايه كلانى هزينه كردهاند. پهپادها در حال حاضر در برنامههاى نظامى كه شامل جاسوسى و حمله مىشود فعاليت مىكنند. اين هواپيماها همچنين در برنامههاى غيرنظامى مانند خاموشكردن آتشسوزىها يا جايىكه پرواز براى خلبان خطر دارد يا كنترل پليس در ناآرامىها و صحنههاى جرم يا شناسايى بيشتر حوادث غيرمترقبه طبيعى استفاده مىشوند. بيشترين سرمايهگذارى در جهان در زمينه ساخت و تجهيز پهپادها را وزارت دفاع ايالات متحده آمريكا انجام داده است؛ بهطورىكه بين سالهاى 1990 تا 1995 حدود 3 ميليارد دلار هزينه براى طراحى ساخت و تجهيز پهپادها هزينه كرده است. حادثه 11 سپتامبر 2001 باعث شد تا دولت آمريكا بودجه بيشترى را به طراحى و ساخت و تجهيز پهپادها اختصاص دهد. با توجه به هزينههاى بسيار بالاى آموزش خلبانى، مسائل امنيتى و احتمال از دستدادن خلبان بهعنوان نيروى انسانى ماهر و متخصص، نقش پهپادها بيشتر نمايان مىشود چراكه با وجود پهپادها، خطر جانى و انسانى نيز از بين مىرود. در زمينه كاربردهاى پهپادها نيز بايد گفت، خارج از اينكه پهپادها در جنگ قابل استفاده هستند، در مناطقى هم كه انسان قادر به دسترسى آن نيست، مانند مناطق صعبالعبور مىتوان از آن استفاده كرد. در واقع بهرهگيرى از پهبادها در جنگ، يكى از كاربردهاى آن است و در عمليات صلحآميز نيز مورد استفاده قرار مىگيرد.
http://www.SecretNews.ir/fa/News/296/توسعه-پهپادها
|