اخبار محرمانه
زمان برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پلاس در هاله‌ای از ابهام
شنبه 16 فروردين 1399 - 17:36:48
اخبار محرمانه - برگزاری نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تاریخ 18 فروردین‌ماه به دلیل رد و بدل کردن اتهام‌ها بین ریاض و مسکو درباره بحران کنونی بازار نفت و انداختن تقصیرها گردن یکدیگر، با ابهام‌هایی همراه است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس که تلاش دارند با همگرا کردن دیدگاه‌ها، بازار نفت را از بحران کنونی نجات دهند و با کاهش عرضه‌ای خیره‌کننده از سقوط بیشتر قیمت نفت جلوگیری کنند، بعید به نظر می‌رسد درباره برگزاری نشست اوپک پلاس در روز دوشنبه ششم مارس (18 فروردین‌ماه) به توافق نظر برسند.
یک مقام مطلع از این موضوع گفت: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای رایزنی در این باره به زمان بیشتری نیاز دارند.
خبرها و گمانه‌زنی‌ها حکایت از به تعویق افتادن برگزاری این نشست و موکول شدن آن به روزهای آینده دارد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه (15 فروردین‌ماه) خروج عربستان از توافق عرضه نفت و همچنین تأثیر ویروس کرونا بر تقاضای جهانی این کالا را از عوامل سقوط اخیر قیمت نفت دانست.
وی در دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده بود عربستان قصد دارد از شر رقبای نفت شیل خود خلاص شود و برای این کار، مجبور شد قیمت نفت را به پایین‌تر از 40 دلار برای هر بشکه برساند.
سخنان پوتین واکنش مقام‌های دیپلماتیک عربستان را به دنبال داشت، به‌گونه‌ای که فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، در ساعات اولیه امروز (شنبه، 16 فروردین‌ماه) مباحث مطرح‌شده در بیانیه منتسب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره خروج ریاض از توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس را دور از واقعیت دانست و روسیه را به عقب‌نشینی از توافق متهم کرد.
ردپای انتقاد صریح پوتین را می‌توان در بیانیه رسمی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان جست‌وجو کرد و این سخنان می‌تواند تهدیدی پیش‌روی توافق مجدد برای بازگرداندن ثبات به بازارهای جهانی نفت خام باشد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته به‌صورت تلفنی ساعت‌ها رایزنی دیپلماتیک برای رهایی بازار نفت از چالش کنونی داشتند.
وزارت انرژی جمهوری آذربایجان به‌تازگی اعلام کرد که اوپک پلاس در نظر دارد ششم مارس (دوشنبه، 18 فروردین‌ماه) از طریق ویدئوکنفرانس نشست برگزار کند و خبرگزاری پلاتس نیز به نقل از چند منبع اوپک و غیراوپک از هماهنگی‌ها بین وزیر انرژی عربستان و دبیرخانه اوپک خبر داده بود.
یک مقام مطلع از موضوع اعلام کرد: اوپک پلاس ابتدا در نظر داشت نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را روز دوشنبه از طریق وبینار برگزار کند، اما اکنون شواهد به‌گونه‌ای است که نشان می‌دهد برگزاری این نشست در روز دوشنبه دور از انتظار است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/273237/زمان-برگزاری-نشست-فوق‌العاده-اوپک-پلاس-در-هاله‌ای-از-ابهام
بستن   چاپ