اخبار محرمانه
عادات و رفتارهای اشتباهی که دشمن کبد شما می‌شوند
سه شنبه 12 فروردين 1399 - 07:43:34
اخبار محرمانه - کبد از اندام‌های بسیار ضروری برای بدن است که برخی عادات غلط در سبک زندگی سلامت این اندام را تهدید می‌کند.
به گزارش مشرق، برای افرادی مشکوک به کبد چرب آزمایش‌هایی مانند قند خون، چربی خون، شمارش گلبول قرمز و سفید، شمارش پلاکت و بررسی آنزیم‌های کبد تجویز می‌شود؛ اگر قند خون بالا باشد، درمان می‌شود همینطور اگر چربی خون بالا باشد قابل درمان است.
کسی که آنزیم‌های کبدی‌اش بالا است احتمال خطر بیشتر از زمانی است که آنزیم‌ها بالا نیست؛ در ادامه باید گفت که اگر آنزیم‌ها نرمال باشد هم نباید بیماری را رها کرد.
عملکردهای مختلف کبد چیست؟
کبد در ساخت هورمون، آلبومین و دخالت در ایمنی موثر است همچنین تغییر در متابولیسم موادغذایی و داروها و دفع سموم بدن را انجام می‌دهد.
چه عواملی سلامت کبد را به خطر می‌اندازد؟
کبد در جریان بعضی بیماری‌های عمومی تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ اگر میزان چربی‌ها یا تری‌گلیسیرید در کبد حداقل 5درصد باشد، کبد چرب است؛ علاوه بر آن وقتی سوخت و ساز چربی در کبد مختل شود، کبد چرب به وجود می‌آید. علت مقاومت به انسولین، وزن بالا، بی‌تحرکی، تری‌گلیسیرید بالا، افزایش سایز دورکمر وکاهش اچ ـ دی ـ ال خون هم همین عامل است.
بیشتر بخوانید:
راهکاری برای پاکسازی کبد و سبک شدن بدن
مقاوم بودن نسبت به انسولین باعث می‌شود چربی‌ که باید از خون خارج شود در کبد ذخیره شود؛ در ادامه، پدیده التهاب در کبد ایجاد می‌شود که اگر فرد درمان نشود به دنبال التهاب و تجمع سلول‌های التهابی فیبروز ایجاد می‌شود و در اینجاست که کبد آسیب می‌بیند که ممکن است فرد به سرطان مبتلا شود.
حدود 7تا8 درصد افراد مبتلا به کبد چرب چاق نیستند؛ ورزش منظم روزانه که حداقل نیم ساعت در روز باشد بسیار مفید است. پیاده‌روی باید تند باشد، طوری که فرد تعریق داشته باشد و ضربان قلب او بالا برود البته پیاده‌روی معمولی گرچه موثر است، اما کافی نیست.
آیا افرادی که سابقه اعتیاد دارند، به کبد چرب مبتلا می‌شوند؟
اگر بیماری هپاتیت ویروسی نگرفته باشد به کبد چرب هم مبتلا نخواهد شد، مگر این که چاق باشند اما ارتباط مستقیم بین کبد چرب و اعتیاد وجود ندارد.
آیا فرد مبتلا به ام اس به کبد چرب مبتلا می‌شود؟
خیر ارتباطی مستقیم بین این دونیست اما اگر بیمار داروی استروئیدی مصرف کند و دچار افزایش وزن و بی‌تحرکی هم باشد، مستعد کبد چرب می‌شود.
آیا مصرف سیر، روغن گیاهی و استفاده از طب‌سنتی به درمان کبد چرب کمک می‌کند؟
بله این‌ موادغذایی کمک‌کننده است؛ اما تا به الان دارویی که 100درصد موثر باشد، شناخته نشده است.
آیا ویتامین E در درمان کبد چرب مفید است؟
بله، اما شرایط خاصی برای مصرف آن وجود دارد؛ این که نمونه‌برداری از کبد انجام شود، بیماری پیشرفته باشد و فرد هم مبتلا به دیابت نباشد. در این صورت فقط با تجویز پزشک باید مصرف شود.
مصرف الکل
احتمالا این را از قبل می‌دانستید که نوشیدنی‌های الکلی برای کبد مضر است. کسانی که الکلی یا معتاد به الکل نیستند هم بسیار در خطرند. این ماده به سادگی می‌تواند یک فرد سالم را که هیچ خطری تهدیدش نمی‌کند مبتلا به کبد چرب کند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/271091/عادات-و-رفتارهای-اشتباهی-که-دشمن-کبد-شما-می‌شوند
بستن   چاپ