اخبار محرمانه
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران
گرمخانه ها تعطیل نمی شود
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 15:13:13
اخبار محرمانه - شهرداری تهران با توجه به شیوع ویروس کرونا و در معرض خطر بودن بیشتر معتادان متجاهر هیج تصمیمی برای تعطیلی گرمخانه ها ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر، مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در نشست خبری مجازی که امروز سه شنبه –5 فروردین- برگزار شد، درباره تجمع معتادان متجاهر در سطح شهر تهران گفت: به فاصله چهار روز از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور، کمیته درمانی ستاد مبارزه با مواد در مراکز ماده 16 پذیرش را متوقف کرد . بنابر اطلاعاتی که از سوی افرادی که در قرنطینه و در مراکز ماده 16 حضور داشتند به ما رسید، دوره های درمانی این مراکز با شیوع ویروس کرونا، کوتاه شده است.
او با بیان اینکه بنابر اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران بیش از 11 هزار نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند، توضیح داد: قرار بود در طرح جدید پنج هزار نفر دیگر هم به این مرکز ارجاع شوند که این طرح متوقف شد . همچنین علاوه بر مراکز ماده 16 مراکز ماده 15 که به صورت خودمعرف افراد معتاد را پذیرش می‌کردند، هم پذیرش افراد جدید را متوقف کرده و مددجویان را هم تعدیل کردند .
حسینی مجموعه این رخدادها و آزادی موقت 80 هزار زندانی به دلیل ویروس کرونا را دلیل افزایش حضور معتادان در سطح شهر عنوان کرد و گفت: برخی از این افراد یا تهرانی نیستند یا اگر هم هستند از خانواده گریزانند، بنابراین این افراد هم باید در مراکز پذیرش میشدند.
سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، با بیان اینکه هم اکنون بیش از دو هزار نفر در گرمخانه‌ها خدمات دریافت می کنند، اضافه کرد: اما با موج جدید مواجه شدیم که سبب شد تا چهار هزار نفر متقاضی جدید روبر شویم که عموما در مکان هایی مانند میدان شوش، هرندی و دره فرحزاد هستند.
او گفت: رسما هیچ دستگاهی از ما به عنوان «سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران» و شهرداری تهران نه حمایت لجستیکی و مالی کرد و نه به افزایش تعداد مددجویان کمک کرد.
حسینی تاکید کرد که: به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی گرمخانه ها را تعطیل نمی کنیم. نخست به این دلیل که جان مددجویانی که بی سرپناه‌ترین افراد این شهر هستند به خطر می‌افتد و دوم اینکه به دلیل فقر، این افراد امکان تهیه مسائل بهداشتی و رعایت این مسایل را ندارند. از طرف دیگر ممکن است ناقل باشند که این خود خطر بسیار وسیع برای جامعه و شهر ایجاد می‌کنند .
رئیس سازمان مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ایجاد ظرفیت‌های جدید برای پذیرش افراد بی سرپناه در تهران با تجهیز شدن مراکز بهاران خبر داد و گفت: به دنبال تجهیز مراکز جدید هستیم اما نکته این است که این مرکز می‌تواند برای افراد داوطلب مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی کسانی که خطری ایجاد نکنند . از طرف دیگر معتادان سطح شهر یا فروشندگان موادمخدر هستند و یا از معتادان متجاهر که شهرداری برای مدیریت آنها نمی‌تواند وارد عمل شود .
با بیان اینکه حسینی تصمیم پذیرش نکردن معتادان و کارتن خواب ها سبب شده نه تنها زحمات نیروی انتظامی در برخی پاتوق های اصلی مانند هرندی و دره فرحزاد هدر برود، بلکه اقدامات شهرداری هم تا حدودی اثر خود را از دست داد.
به گفته او؛ همه گرمخانه ها بدون ریالی کمک‌های دولتی با وجود همه هزینه کردهای شهرداری در حوزه کنترل شیوع کرونا که خارج پیش بینی بودجه این نهاد بود، اداره می‌شود. بنابراین در خواست ما این است که تصمیم جدی برای مقابله با معتادان متجاهر گرفته شود، چون آسیب های اجتماعی جدی و تبعات بسیاری به همراه خواهند . به جای پاک کردن صورت مسئله باید مراکز نگهداری معتادان متجاهر را ایمن کنیم، چرا که خطر حضور این افراد در اجتماع بیشتر از بودنشان درمراکز است و مردم در معرض آسیب قرار می گیرند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/268639/گرمخانه-ها-تعطیل-نمی-شود
بستن   چاپ