اخبار محرمانه
آیت الله هاشمی «هشدارهای لازم» را به روحانیت داده بود
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 13:31:30
اخبار محرمانه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
محمد محمودی آخرین مشاور فضای مجازی دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و تنها دبیر سایت شخصی آیت‌ا... هاشمی در دهه آخر عمر ایشان است. محمودی با اعتماد وسیعی که آیت‌ا... هاشمی به وی داشت موفق شد علاوه بر طراحی و انجام یک متدلوژی خاص شخصیت‌شناسی بر مبنای اصول ریبرندینگ، تصویر بسیار متفاوت و دقیقی را از آیت‌ا... هاشمی در سایت شخصی وی تا اواخر سال 95 ارائه دهد و از همین رو آیت‌ا... هاشمی هرگز حمایت ویژه خود را از وی برنداشت. محمودی همچنین موفق شد با کمترین امکانات و تبلیغات سایت شخصی آیت‌ا... هاشمی را به بالاترین رتبه ممکن در الکسا -119 برساند. وی تاکنون دو کتاب مصلحت‌نامه و دیالوگ با خدا را درباره آیت‌ا... هاشمی به چاپ رسانده و هم‌اکنون مجموعه مقالات منتشر شده خود را در روزنامه «آرمان ملی» تحت‌عنوان «من هاشمی نیستم!» در دست چاپ دارد. محمودی در مقابل علت تعطیلی سایت شخصی آیت‌ا... هاشمی بعد از ارتحال ایشان سکوت می‌کند و در مقابل اصرار ما تنها به ذکر یک جمله بسنده کرده و می‌گوید: سایت هاشمی را فقط خود هاشمی قبول داشت! آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگوی دوساعته ما با آقای محمودی است که نکات شنیدنی و مهمی درباره آیت‌ا... هاشمی و مسائل روز کشور دارد.
آقای محمودی علاقه‌مندیم از دلنوشته‌های نوروزی آیت‌ا... هاشمی در عید 94 و 95 شروع کنیم، گویا شما نقش مهمی در این زمینه داشتید؟
بله؛ من پیشنهاد‌دهنده و تنظیم‌کننده متن اولیه دلنوشته‌های نوروزی به محضر آیت‌ا... هاشمی بودم که خوشبختانه مورد استقبال ایشان و مردم قرار گرفت. البته من زیره به کرمان بردم چون خود آیت‌ا... هاشمی تواناترین قلم انقلاب را داشتند اما شاگردنوازی کردند و پذیرفتند.
تعابیر عجیبی دارد آن دلنوشته‌ها درباره حق‌الناس، اعتدال، روحانیت و حتی خود آقای هاشمی. معمولا در زمان حیات مرسوم نیست کسی درباره خودش بنویسد من باشم یا نباشم! چطور به این ساختار نوشتاری رسیدید؟
شرایط عجیبی داشت آن دو دلنوشته. یکی در اسفند 93 و بعد از شکست آیت‌ا... هاشمی از آیت‌ا... یزدی در انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری بود و دیگری در اسفند 94 بعد از پیروزی تاریخی و خیره‌کننده در انتخابات خبرگان رهبری، اما من به تاسی از خود آقای هاشمی متاثر از این وقایع نمی‌نوشتم.
کمی باورش سخت است، بالاخره شرایط متفاوت بود، یکی بسیار تلخ و نومید کننده، یکی بسیار امیدبخش؟
این به شناخت از آقای هاشمی برمی‌گردد، از نگاه من چون ایشان برای منافع خودش تلاش نمی‌کرد شکست و پیروزی‌های شخصی هم تاثیر خیلی محسوسی در سلوک وی نمی‌گذاشت. مثال‌های زیادی در این ارتباط می‌توان زد که البته ذکرش از این مجال خارج است. پس دلنوشته‌های نوروزی آقای هاشمی هم باید رنگ و بوی مسلک هاشمی را پیدا می‌کرد؛ با عشق به مردم و دلسوزی عارفانه برای اسلام و ایران و نظام.
البته تاثیرش را هم گذاشت و مثل یک وصیت تاریخی به‌جا مانده است. به نظرتان در شرایط امروزی کشور با این وضعیت سخت پیش آمده برای مردم اگر آیت‌ا... هاشمی زنده بود، باز هم دلنوشته نوروزی منتشر می‌کردند؟
سخت است جای آیت‌ا... هاشمی نظر دادن، ولی چون از دلنوشته نوروزی گفتید و من شخصا در انجام آن نقش داشتم، باید بگویم با این شرایط اگر آیت‌ا... هاشمی زنده بود به‌جای دلنوشته نوروزی، رنج‌نامه می‌نوشت!
چرا رنج ‌نامه؟
خیلی مسائل پیش آمده که من مطمئنم قلب آیت‌ا... هاشمی را خون می‌کرد. مسائلی از قبیل تداوم هزینه کردن‌های ناصواب از مقام معظم رهبری، شبیخون به امید مردم و اضافه شدن استرس و رنج کرونا بر دردهای قبلی، پافشاری‌ها بر لج ملی به‌جای وحدت ملی، افزایش دوری مردم از روحانیت در سایه ادامه اشتباهات تاریخی برخی روحانیون ذی‌نفوذ، تداوم شکاف‌ها و نمک پاشیدن بر زخم‌ها، اصرار بر شکست روحانی بی‌توجه به عواقب آنها، ادامه دوقطبی شوم ایرانی-عربی در منطقه و پیدا نشدن راه علاجی بر آن، ادامه تنزل جایگاه رسانه ملی نزد قاطبه مردم و... . فکر می‌کنم اینها برای نوشتن یک رنج‌نامه کافی باشد؛ آن‌ هم به کمترین فاصله از سال‌های 92 تا اوایل 95 که گاهی مردم جشنی هم در خیابان‌ها می‌گرفتند!
به مسائل مهمی اشاره کردید، اجازه بدهید یکی یکی جلو برویم، از رنج بزرگ آیت‌ا... هاشمی درباره هزینه کردن‌ها یا هزینه‌سازی گفتید. لطفا توضیح بیشتری بدهید؟
از نگاه من، مقام معظم رهبری یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای آیت‌ا... هاشمی در تمام طول عمرش بود. بخشی از این موضوع به رابطه منحصربفرد عاطفی فی‌مابین و قسمت اعظم آن به جایگاه بی‌بدیل مقام معظم رهبری در اداره کشور برمی‌گشت. آیت‌ا... هاشمی بارها و با قوت تمام می‌گفت بهتر از حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سراغ ندارم و به این موضوع ایمان داشت. ولی واقعا از هزینه‌سازی‌های به نام ایشان رنج می‌برد و تاکید داشت بسیاری از دوستان ناآگاه هستند که با اقدامات و حرف‌های لطماتی می‌زنند.
مصادیقی را نام می‌برید؟
بالاترین مصداق این موضوع را در حول شخصی مثل احمدی‌نژاد می‌دانم که درباره‌اش می‌توان چندین کتاب نوشت و دوستان ناآگاه چنان او را باد کردند که هنوزم نمی‌توانند مقابلش سربلند کنند. هزار افسوس که هزینه تمام نابلدی‌های سیاسی خود را هم یا به پای دفاع از ارزش‌ها می‌نویسند یا مثل امروز بر سر روحانی فریاد می‌زنند تا کسی سراغ خطاهای گذشته آنها نرود در حالی که تاریخ با کسی شوخی ندارد و مطمئن باشند که پاسخگویی هم در دنیا هست و هم در آخرت.
در مورد مسائل روز کشور هم مواردی از هزینه‌سازی‌ها برای مقام معظم رهبری سراغ دارید؟
متاسفانه باید بگویم الی‌ماشاءا... . اینکه می‌گویم قلب آقای هاشمی از مسائل خون بود و هست، اغراق نیست عین حقیقت است. مگر می‌شود در رسانه ملی علیه وزیر خارجه سریال سرشار از تهمت ساخت و آن‌وقت آقا در جواب نامه آقای ظریف بنویسند مطلقا راضی به اهانت به جنابعالی نیستم! این اگر اسمش هزینه‌سازی نیست پس چیست؟ وقتی آقا می‌فرمایند مجلس قوی، رای بالایی می‌خواهد و آنها که باید راه مشارکت حداکثری را باز کنند، نمی‌کنند، اسمش چیست؟ آیت‌ا... هاشمی از خودش هزینه می‌داد تا خدای نکرده هزینه‌ای متوجه عمود خیمه انقلاب نشود، آن‌وقت آقا امروز باید شخصا بیایند مشکل بودجه سال آینده را حل کنند؟ مقام معظم رهبری در همین قضیه بحران کرونا می‌فرمایند عدم‌توجه به دستورات بهداشتی مسئولان کشوری موجب سیئه می‌شود آن‌وقت برخی آقایان نسخه‌های عجیب می‌پیچند؟ اینها هزینه‌سازی نیست؟ کسی باید در آینده، جواب شبهه‌افکنی‌های تاریخی برخی را درباره نقش و تاثیر این سخنان در شیوع بحران کرونا بدهد؟ اینها تنها بخشی از مسائلی که آیت‌ا... هاشمی را رنج می‌داد و تلاش فراوانی هم کرد تا بتواند چاره‌جویی کند بخشی از این مشکلات را.
مثلا درباره شیوع یک بیماری فراگیر در یک شهر مذهبی، نسخه چاره‌ساز آیت‌ا... هاشمی چه بود؟
در این مورد خاص و مسائل تخصصی مشابه به نظرم پیشنهاد آیت‌ا... هاشمی فقط شورای فقهی بود. خیلی جالب است که آیت‌ا...جوادی‌آملی تنها چند هفته قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور، طی پیام ویدئویی به مراسم سومین سالگرد ارتحال آیت‌ا... هاشمی، به صورت بی‌سابقه‌ای به موضوع شورای فقهی پرداختند و تمام‌قد از آن دفاع کردند.
با چه مضمونی؟
عین جملات ایشان درباره مقام فقهی آیت‌ا... هاشمی را باید بخوانید تا اهمیت موضوع کاملا روشن شود. آیت‌ا... جوادی‌‌آملی آن‌ روز در مراسم سالگرد آیت‌ا... هاشمی فرمودند: «نکته دیگری در جامعیت مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و خالصانه و محققانه این دانشمند نام‌آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» قرآن کریم همان‌طوری که نظام ارباب و رعیتی مادی و اقتصادی را کلا محکوم می‌داند، نظام ارباب و رعیتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می‌داند. فرمود هیچ پیامبری، هیچ امامی، هیچ اولیایی از اولیای الهی، معارف آسمانی را از خدا دریافت نکرد که بعد مجاز باشد برابر قانون منحوس ارباب و رعیتی عمل کند، بگوید حرف مرا بپذیرید، اندیشه مرا ارج بنهید، هیچ پیامبری نمی‌گوید به طرف من گرایش پیدا کنید که من بشوم معبود شما. این یک نظام پوسیده و منحوس ارباب و رعیتی فرهنگی است، لذا مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تک رای بودن و یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند؛ البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و جامعه از آن نظر واحد پیروی می‌کند».
یعنی تصمیمات شورای فقهی به وحدت رویه شهرهای مذهبی در مقابله با بیماری کرونا می‌انجامید؟
من در این زمینه صلاحیت اظهارنظر ندارم ولی قطعا با توجه به سخنان آیت‌ا... جوادی‌آملی، اگر شورای فقهی داشتیم علاوه بر آنکه ماجرای بحران کرونا در قم به اینجا نمی‌رسید، جلوی هزینه‌سازی‌های ناصواب هم نسبت به جایگاه رفیع مقام معظم رهبری گرفته می‌شد.
یعنی همه تقصیرها را باید در مورد شیوع کرونا متوجه قم و روحانیت دانست؟
به هیچ‌عنوان، ولی آنچه متاسفانه امروز در بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی و فضای مجازی در جریان است القا‌کننده همین موضوع است و این خطر بسیار بزرگی برای جایگاه روحانیت و احترام قم در آینده است. خلاصه کلام اینکه این خیلی بد است که امروز به نوعی در افکار عمومی، گناه شیوع کرونا بر گردن قم افتاده و حالا باید بقیه بیایند، جبران مافات کنند.
به نظرتان مردم چرا همراهی لازم را در زمینه مقابله با کرونا نمی‌کنند؟
اثر وحدت ملی فقط در حوزه مسائل سیاسی نیست و در بحران‌های مختلف به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد. متاسفانه از سال 92 و بعد از ردصلاحیت بسیار خطای آیت‌ا... هاشمی، بدترین دوقطبی ممکن بر پایه لج ملی در کشور شکل گرفت که هنوز هم ادامه دارد. به همین خاطر اگر مثلا مردم دیگر همراهی لازم را با رسانه ملی نمی‌کنند و حرف آن را گوش نمی‌دهند، جای تعجب ندارد!
چه شد که به این نقطه رسیدیم؟
مقام معظم رهبری سال‌ها قبل با شعار جذب حداکثری راه وحدت ملی را گشودند و آیت‌ا... هاشمی هم تمام تلاش خود را برای ترمیم شکاف‌ها و تحقق وحدت ملی کرد ولی متاسفانه میراث‌داران احمدی‌نژاد نگذاشتند و احتمالا در آینده هم نخواهند گذاشت.
وضعیت آقای روحانی را در این فضا چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برخی‌ها اصرار بر افشاگری وی از پشت پرده وقایع و نقش دولت سایه دارند؟
آنهایی که از روحانی توقع افشاگری دارند اشتباه می‌کنند. او مثل هاشمی است؛ آبرو می‌دهد ولی آبروی نظام را حفظ می‌کند. روحانی از هاشمی آموخته که چگونه باید سنگ زیرین آسیاب باشد. درباره موقعیت روحانی هم مطمئنم هیچ‌کس به‌اندازه او توانایی و هوشیاری مقابله با اهداف آینده تندروها را ندارد وگرنه اینقدر از دست رئیس‌جمهور عصبانی نبودند!
با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، اگر نکته آخری هست بفرمایید؟
من هم متقابل تشکر می‌کنم و دو نکته را به‌عنوان حرف آخر عرض می‌کنم. نکته اول اینکه راهی جز راه آیت‌ا... هاشمی وجود ندارد، که توجه کامل به رای و نظر مردم در اداره کشور است. نکته دوم و آخر هم دعا برای بازگشت سلامت و رونق به زندگی مردم است که بالاترین آرزوی آیت‌ا... هاشمی بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/265549/آیت-الله-هاشمی-«هشدارهای-لازم»-را-به-روحانیت-داده-بود
بستن   چاپ