اخبار محرمانه
آمریکا کشورهای کوچک حاشیه خزر را دور هم جمع می‌کند
پنجشنبه 8 اسفند 1398 - 16:25:11
اخبار محرمانه - فارس / پنجمین نشست ترانس کاسپین با حضور برخی از کشورهای ساحلی خزر و منطقه به میزبانی «واشنگتن» برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پنجمین نشست ترانس کاسپین به ابتکار مراکز مطالعاتی آمریکا موسوم به «مرکز سیاسی خزر» و «بنیاد میراث» و همکاری سفارتخانه‌های افغانستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان در 15-17 آوریل (27-29 فروردین) در «واشنگتن» برگزار می‌شود.
در بیانیه مطبوعاتی مرکزی سیاسی خزر آمده است:در این نشست نمایندگان نهادهای سیاسی و تجاری آمریکا و کشورهای دهلیز ترانس کاسپین در مورد ظرفیت‌ها و چالش‌های تقویت تعاملات استراتژیک و همچنین فرصت‌های جدید تجاری و سرمایه گذاری به نفع همه طرف‌های علاقه مند تبادل نظر خواهند کرد.
در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است: دهلیز تجاری و ترانزیتی ترانس کاسپین یک پروژه همگرایی منطقه‌ای، میانجی تجاری و اتصال دهنده ترانزیتی مهم بین اروپا و آسیا می‌باشد. این دهلیز در قسمت غربی دریای خزر آذربایجان، گرجستان و ترکیه و در قسمت شرقی آن قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان را فرا گرفته و بازاری با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت و حجم تجارت 400 میلیارد دلاری را در اختیار دارد.
دهلیز تجاری و ترانزیتی ترانس کاسپین همچنین اقتصادهای اتحادیه اروپا و چین را به هم متصل و دسترسی بیشتر به روسیه، خاورمیانه، پاکستان و هند را فراهم خواهد کرد.
بنا به گفته برگزارکنندگان نشست، ارتباط تجارت، جمعیت و اقتصاد و همچنین وجود شبکه‌های گسترده و یکپارچه زیربنایی، مناطق ویژه اقتصادی و اقدامات هماهنگ گمرکی-فرامرزی دهلیز ترانس کاسپین را دارای اهمیت استراتژیک کرده است.
با وجود برخی از اقدامات واشنگتن در زمینه توسعه ارتباطات منطقه‌ای از طریق خطوط لوله نفت گاز نظیر خط لوله نفتی «باکو - تفلیس - جیهان»، دهلیز گاز جنوب و راه آهن «باکو - تفلیس - کارس» و «دهلیز لاجورد» و همچنین قالب جدید همکاری‌های منطقه‌ای «5+1»، آمریکا در حوزه تجارت با کشورهای این دهلیز هنوز از اتحادیه اروپا و چین به طور قابل توجهی عقب است.
بنابر این، برگزارکنندگان پنجمین نشست ترانس کاسپین به آن به عنوان فرصت جدیدی جهت بحث و بررسی موضوعات مربوط به توسعه و گسترش همکاری‌ها با واشنگتن نگاه می‌کنند.
برگزاری این گونه اجلاس در آمریکا بیشتر یک موضوع سیاسی تا موضوع اقتصادی و تجاری است که همواره غرب برای مقابله با نفوذ روسیه و ایران در منطقه خزر اجرا می‌کند،.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/254554/آمریکا-کشورهای-کوچک-حاشیه-خزر-را-دور-هم-جمع-می‌کند
بستن   چاپ