اخبار محرمانه
سازمان ملل خواستار پایان خشونت‌ها در هند شد
پنجشنبه 8 اسفند 1398 - 16:25:11
اخبار محرمانه - ایرنا / پس از وقوع خشونت‌های گسترده در چندین منطقه دهلی نو پایتخت هند، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد خواهان نهایت بردباری برای کنترل وضعیت و پایان خشونت‌ها در این شهر شد.
خبرگزاری "ای ان آی" روز پنجشنبه نوشت: استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل بسیار از گزارشهای تلفات افراد در اعتراضات دهلی نگران شده است. وی خواهان نهایت بردباری طرف ها و خودداری از خشونت در هند است.
همچنین شبکه خبری "ایندیا تودی" روز پنجشنبه گزارش داد: نارندرا مودی نخست وزیر هند در حساب توتیتری خود خواهان بازگشت آرامش و صلح در پایتخت این کشور شد.
وی در دو پیام جداگانه گفت: وضعیت مناطق مختلف دهلی نو را به صورت دقیق بررسی کردم. پلیس و سایر سازمان ها در حال تلاش برای برقراری صلح و آرامش هستند.
وی افزود: صلح و آرامش در مرکز اصول اخلاقی ما قرار دارد. من از برادران و خواهران خود می خواهم که در تمام مواقع صلح و برادری را حفظ کنند. برقراری فوری صلح و آرامش مهم است.
این در حالی است که سونیا گاندی رهبر حزب مخالف کنگره روز چهارشنبه دولت مرکزی و آمیت شاه وزیر کشور هند را مسوول بروز خشونت ها در دهلی دانست و خواهان استعفای وزیر کشور شد.
انتقاد هند از سازمان های آمریکایی به دلیل اظهارنظر در مورد خشونت های دهلی
شمال شرق دهلی روز های دوشنبه و سه شنبه در حالی شاهد خشونت گسترده بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در هند به سر می برد.
هند روز پنجشنبه اظهارات رسانه ها، سازمان ها و مقامات سیاسی آمریکا در مورد خشونت های چند روز گذشته دهلی را غیر واقعی و نادرست خواند و اعلام کرد سازمان های آمریکایی به دنبال سیاسی کردن این مساله هستند.
اظهارات راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند یک روز پس از ابراز نگرانی شدید کمیته آمریکایی آزادی مذهبی در جهان در مورد خشونت های دهلی و درخواست این کمیته از دولت هند جهت محافظت از مردم بدون توجه به مذهب آنها، منتشر می شود .
برنی سندرز نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چندین سیاست مدار آمریکا از وقوع خشونت ها در پایتخت هند ابراز نگرانی کرده اند.
عدم توجه ترامپ به خشونت های هند یک شکست در دفاع از حقوق بشر است
شبکه خبری "ان دی تی وی" اعلام کرد: برنی سندرز کاندید جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از آنکه چند قانون گذار آمریکایی ترامپ را متهم به عدم توجه به مساله حقوق بشر در هند کردند، اعلام کرد که بیانیه ترامپ در مورد خشونت های دهلی در طول سفر وی به هند یک شکست در رهبری محسوب می شود.
دونالد ترامپ روز سه شنبه در زمینه خشونت های دهلی به خبرنگاران گفت: من از چند مورد حمله در دهلی آگاهی یافتم، اما در این مورد با مودی صحبت نکردم، این مساله به هند مربوط می شود.
درگیری ها چگونه در دهلی نو آغاز شد؟
خشونت ها در دهلی نو از روز یکشنبه پس از آنکه معترضان به اصلاح قانون شهروندی هند اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفر آباد واقع در شمال شرق دهلی نو کردند آغاز شد.
کاپیل میشرا یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) از طرفداران این حزب خواست تا در حمایت از این اصلاحات قانون شهروندی در این منطقه حضور یابند.
اما پس از اجتماع گروه زیادی از مردم که اکثر آنها چهره خود را پوشانده بودند، حامیان اصلاحات قانون شهروندی با چوب، سنگ، چاقو و اسلحه به سوی مخالفان اصلاحات قانون شهروندی هند هجوم بردند.
تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این اعتراضات به سرعت به یک درگیری میان گروه های هندو و مسلمان تبدیل شده و در مواردی پلیس دهلی نیز همراه با گروه های هندو، به جمع کردن سنگ جهت حمله به گروه های مسلمان کمک کرده اند.
اگرچه پلیس دهلی اتهامات علیه خود را رد کرده است.
پلیس برای متفرق کردن افراد از گاز اشک آور استفاده کرده است اما این روش نتوانسته از حجم خشونت ها بکاهد.
اعتراض به اصلاح قانون شهورندی؟
اصلاح قانون شهروندی هند در تاریخ 20 آذر (11 دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال 2015 میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسئولان هند در باره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند.
اما گروه های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه داشتن احزاب هندو می باشد.
اگرچه مقامات دولتی هند برای کاهش نگرانی از اصلاحات جنجالی قانون شهروندی و همچنین طرح ثبت نام شهروندی در این کشور تلاش های زیادی کرده اند، نارندرا مودی نخست وزیر هند معترضان را به خراب کاری و تخریب اموال در طول اعتراضات در سرتاسر این کشور متهم کرده است. وی درحالی خواستار پاسخگویی معترضان به تخریب اموال عمومی در این کشور شده که به اتهامات علیه پلیس این کشور مبنی بر اعمال خشونت و زور بیش از حد علیه معترضان و همچنین تخریب اموال و ساختمان های مردم توسط این نیرو اشاره ای نکرده است.
نخست وزیر هند همچنین اعلام کرد است که مردم هند می توانند "هویت اصلی خرابکاران را از لباس های آنها تشخیص دهند". این اظهارات به اشاره غیرمستقیم مودی به پوشش اسلامی تعبیر شده است.
حزب مخالف کنگره دولت هند را متهم به انتخاب سیاست های تفرقه انداز در جامعه هند متهم کرده است. اما آمیت شاه وزیر کشور هند ضمن رد این اتهامه اعلام کرده که هیچ فردی در هند حقوق شهروندی خود را از دست نخواهد داد و حزب کنگره در حال انتشار شایعه می باشد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/254553/سازمان-ملل-خواستار-پایان-خشونت‌ها-در-هند-شد
بستن   چاپ