اخبار محرمانه
کرونا را سیاسی نکنید
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 11:34:20
اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نمایندگان مجلس از ویروس چینی در امان ماندند بحث داغ کرونا در پارلمان
هنوز چند روزی از برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان نگذشته است اما برخلاف روزهای پس از انتخابات آنچنان که باید و شاید همه‌چیز حول محور این رقابت نیست. پای بیماری همه‌گیری که جهان را درگیر خود کرده‌، مدتی است به ایران باز شده و حالا که جشن چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب آن‌طورکه مقامات انتظار داشتند و رقابت‌های سیاسی و اعلام نتایج به پایان رسیده، این غائله کروناست که بیش از هر چیز توجه مسوولان را به خود جلب کرده است. از همین‌رو از اولین جلسه مجلس شورای اسلامی تا نشست سخنگوی دولت و حتی نشست خبری سخنگوی وزارت‌خارجه جملگی تحت‌تاثیر «کرونا» است؛ بیماری‌ای که نشست عباس موسوی سخنگوی وزارت‌خارجه را لغو کرد، تمام نشست علی ربیعی سخنگوی دولت را به خود اختصاص داد و در مجلس سر و صدای بسیاری برپا کرد. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز در نشست ظهر دوشنبه ربیعی حضور داشت و هر دو در تمام طول نشست به پرسش‌های خبرنگاران در مورد این بیماری و اقدامات دولت در مواجهه با آن پاسخ گفتند. با این حال در بخش کوتاهی از این پرسش و پاسخ ربیعی از همه کسانی که در انتخابات شرکت کرده یا نکردند، تشکر کرد و اطمینان داد که دولت در سلامت و امنیت انتخابات را برگزار کرده است.
درخواست ربیعی از احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها
آسیب‌های چندماه گذشته بر اعتماد عمومی کم نبوده است. امتناع از ارایه آمار جانباختگان اعتراض‌های آبان‌ماه 98 و تعلل در بیان علت انهدام هواپیمای اوکراینی به اندازه کافی بر افکار عمومی تاثیر گذاشته است تا حالا که برای اطلاع‌رسانی در مورد بیماری ویروسی کرونا ستاد اطلاع‌رسانی تشکیل شده، برخی بر صحت و سقم اطلاعات آن تشکیک وارد کنند؛ کما اینکه ارایه برخی آمار ضد و نقیض در شرایطی که مردم نگران سلامت و حیات خود هستند، بر این بی‌اعتمادی دامن زده است و شاید به همین دلیل بود که علی ربیعی در نشست خبری ظهر دوشنبه تاکید کرد: «در شرایطی هستیم که همه باید کنار یکدیگر و با همدلی کامل به مبارزه با این بیماری برخیزیم. همه باید کنار وزارت بهداشت که امروز در خط اول مقابله با این مساله است، قرار بگیریم. به پزشکان‌مان اعتماد کنیم. از همه احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها می‌خواهم از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنند. از مردم به ‌جد درخواست داریم که همراهی با نظام سلامت ایران را بیش از هر دوره دیگری در زندگی روزمره و کنش اجتماعی خود قرار دهند.»
او در ادامه به سوداگری‌های تلخ در بازار لوازم بهداشتی اشاره کرد و گفت: «امروز روز اعتماد است و باید همبستگی خود را با یکدیگر بیش از هر زمان دیگری حفظ کنیم و بیش از هر دوره دیگری با همدیگر مهربان و همدل باشیم. برخی از سوداگری‌های اقتصادی که من بیش از جلسه با وزیر صمت که بنابر مصوبه دیروز دولت در این زمینه مسوولیت گرفت صحبت کردم که خوشبختانه در زمینه شوینده‌ها و لوازمی که می‌تواند پاکیزه کند ما مشکلی نداریم. چند خط جدید تولید اضافه کردند. همچنین برخی خطوطی که در صنایع وجود داشت به تولید شوینده‌هایی که برای سلامت مردم است تغییر جهت داده است.»
به گفته ربیعی به هیچ‌وجه در زمینه مواد اولیه کمبودی وجود ندارد و بنابر توصیه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موقتا توزیع ماسک از طریق مراکز بهداشت و درمان به شکل گسترده صورت می‌گیرد. همچنین سخنگوی دولت خبر داد که روز سه‌شنبه «ستاد ملی مبارزه با کرونا» به ریاست حسن روحانی، رییس‌جمهوری تشکیل خواهد شد. البته پیش از جلسه دولت در این مورد نیز معاون اول رییس‌جمهوری در این مورد جلسه‌ای تشکیل داده و به‌طور شبانه‌روزی هم در وزارت بهداشت با دستگاه‌های ذی‌ربط این ستاد مستقر است. سخنگوی دولت البته در تکمیل توضیحات خود در مورد مسوولیت‌های دولت، تاکید کرد که «سیاستگذاری رسانه‌ای هم به این جانب واگذار شد البته سخنگویی کماکان بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.»
لزوم برخورد با سوداگری اقتصادی و رسانه‌ای
علی ربیعی در ادامه از اخبار کذبی که در حال منتشر شدن است، گفت: «امروز خبری را دیدم که در آن گفته شده تمامی فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، ادارات و بازارها به حالت تعلیق درخواهند آمد و کسانی که دارو یا خریدهای مهم دارند، حتما در این چند روز انجام دهند. این نمونه خبرهایی است که متاسفانه غیرمسوولانه در فضای مجازی منتشر می‌شود. اینها نه نیت خیرخواهانه، بلکه نیت‌شان قطعا به هم زدن آرامش جامعه ایران است.» دستیار رییس‌جمهوری گفت: «از همه رسانه‌ها به عنوان میانجی‌های اجتماعی بین دولت و جامعه می‌خواهم اطلاع‌رسانی کامل انجام دهند. حتی معتقدیم اطلاع‌رسانی بیش از هر دوره دیگری باید صورت گیرد و اطلاع‌رسانی زیادی را در این دوره منفی نمی‌دانیم؛ منتها اطلاع‌رسانی که دولت را کمک کند و اگر کاستی هست، به دولت منتقل شود ولی جهت کنترل، آرامش، پیشبرد دقیق اهداف و کنار هم قرار دادن دولت و جامعه باشد.»
سخنگوی دولت که پیش از این تاکید کرده‌ بود با سوداگری‌های اقتصادی برخورد خواهد شد، پس از شرح اخبار کذب، اذعان کرد که با سوداگری‌های رسانه‌های جمعی و فضای مجازی نیز برخورد می‌شود و ادامه داد: «این یک امر مذموم است که از رنج مردم سوءاستفاده شود و ماسکی که قیمت آن در شرایط عادی کمتر از 2 هزارتومان است، 25 هزارتومان به فروش برسانند؛ بنابراین رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.»
کرونا مساله جهانی و مساله بهداشتی و اجتماعی ایران
علی ربیعی در ادامه با تاکید بر این موضوع که «کرونا یک مساله جهانی است»، توضیح داد: «این تصور که فقط یک موضوع حوزه بهداشت و سلامت ایران است، تصور درستی نیست. امروز از ایتالیا و فرانسه و ژاپن و کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر درگیر این بیماری جهانی هستند. کرونا داخل کشور هم به همان اندازه که مساله بهداشتی و درمانی است، مساله اجتماعی هم هست. کرونا ویروس کوری است که مرزهای طبیعی و اجتماعی را به رسمیت نمی‌شناسد. بین دولتی، مردمی و نظامی و غیرنظامی، این گروه و آن گروه و آن جناح، پایین شهری، بالاشهری، زن و مرد، این قوم و آن قوم تفاوت قائل نمی‌شود. علاوه بر جان انسان‌ها با زندگی روزمره مردم هم مرتبط است.»
در ادامه ربیعی به این پرسش پاسخ داد که آیا واقعیت دارد که در برخی بیمارستان‌های خصوصی مانع پوشش کادر بیمارستان می‌شوند یا خیر. او البته به عملکرد صداوسیما در این زمینه نیز واکنش نشان و توضیح داد: «استفاده از لباس‌ها سطح‌بندی دارد، یک پرستاری بیمار عمومی می‌بیند در این صورت ضرورتی ندارد، آن لباس خاص را بپوشد. اگر پزشکی می‌بیند بیمار مشکل تنفسی دارد از ماسک خاص استفاده کند؛ استفاده از این لباس که مانند لباس فضانوردی است، پروتکل دارد و کسانی باید استفاده کنند که مثلا مریضی داشتند که قبلا فوت کرده و به دلیل کرونا بوده و امکان انتقال به آنها وجود داشته‌باشد یا پزشکی که از بیمار با کرونای مثبت مراقبت می‌کند. پوشیدن آن لباس‌ها کار ساده‌ای نیست، عرق می‌کنند و کار کردن با آن سخت است، برای همین خود پرسنل قبول نمی‌کنند.» او اضافه کرد: «پروتکلی که از یک ماه و نیم پیش اعلام کردیم، معلوم می‌کند چه کسی چه چیزی را باید استفاده کند. صداوسیما از حیث آگاهی‌بخشی همکاری بسیار خوبی با ما داشته است؛ در اکثر مسائل بخش‌های خبری هم برای انجام مصاحبه زنده هماهنگ می‌شوند.»
بیش از داروی کرونا به داروی اعتماد نیاز داریم
سخنگوی دولت در میانه نشست باز هم به مساله مهم این روزها یعنی «اعتماد عمومی» اشاره کرد. او تصریح کرد: «گاهی وقت‌ها منفی‌نویسی برای لایک گرفتن در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است؛ الان زمان اعتماد از روابط دوطرفه است. اجازه دهید در بحث کرونا با اعتماد کامل جلو برویم. در بحث کرونا شوخی نداریم و جامعه را نباید دچار ناامنی روانی کنیم و کشور را برای آنانی که می‌خواهند جامعه را به تاراج ببرند، آماده کنیم. در نقد کردن دولت و گفتن کاستی‌ها تردیدی وجود ندارد.»
ربیعی با بیان اینکه در وزارت بهداشت به‌طور مستقیم دنبال برگزاری ویدیوکنفرانس خبری هستیم، خطاب به رسانه‌ها گفت: «از رسانه‌ها درخواست دارم با پیگیری روندها موضوع را به مسیر خود ببرید و اگر اشکالی هست، بگویید؛ با پیگیری خبرها، اطمینان‌بخشی ایجاد کنید. ما بیش از داروی کرونا به داروی اعتماد، کنار هم قرار گرفتن و عمل به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت نیاز داریم.»
شمار جانباختگان کرونا اعلام می‌شود
سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد که حتما شمار جانباختگان کرونا اعلام خواهد شد و در این مورد توضیح داد: «هیچ چشم‌پوشی و کم‌گویی از اتفاقاتی که افتاده صورت نمی‌گیرد. مطمئن باشید هر تعداد افرادی که جان‌شان را از دست می‌دهند، از هر نقطه‌ای که باشد، بیان می‌شود. خواهش می‌کنم کمک کنید، چراکه کرونا یک بیماری‌ای است که جهان به آن مبتلاست و همه تلاش می‌کنند آن را کنترل کنند، ظرفیت بهداشتی ما هم می‌تواند آن را کنترل کند. هراس بیش از اندازه از کرونا از نظر ایمنی آسیب بیشتری برای جامعه دارد.»
ربیعی در خلال توضیح و تاکید بر ارایه آمار درست از سوی دولت به مردم و رسانه‌ها اذعان کرد که یکی از احتمالات بسیار بالا در شیوع‌شناسی، شخص بازرگانی است که دوبار در فاصله بستن پروازها، با خط هوایی کشور امارات و کشورهای دیگر این ویروس را انتقال داده است. البته ربیعی به این نکته اشاره نکرد که چرا خطوط هواپیمایی ماهان همچنان پروازهای خود را برای انتقال کالا به چین ادامه داده است. با این حال سخنگوی دولت مدعی شد که «بسیاری از کشورها به هیچ عنوان شفافیت‌شان اندازه ما نبوده است. ما در این زمینه شفاف عمل کردیم.» این در حالی است که همین دیروز و همزمان با برگزاری نشست خبری ربیعی اختلاف آمار بیان‌شده از سوی وزارت بهداشت و یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی بر برخی شائبه‌ها دامن زد.
مجوز شرعی شیوه دفن جانباختگان کرونا دریافت شد
یکی از مباحث مطرح‌شده در مورد جانباختگان بر اثر بیماری کرونا شیوه دفن آنان بود و حتی حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت که یکی از بستگان خود را بر اثر ابتلا به همین ویروس از دست داده، چندی پیش در مورد مراحل دفن او در توییتر خود نوشته و گفته ‌بود که در آخر خانواده مجبور شده‌اند مسائل شرعی پیش از دفن را انجام داده و متوفی را به خاک بسپارند. علی ربیعی البته در مورد این سازوکار توضیحی ندارد و تنها گفت که «برای دفن کردن جانباختگان کرونا اجازه شرعی هم دریافت شده است که روش‌های دفن منافاتی با اقدامات شرعی نداشته‌باشد و دقت می‌شود امکان اینکه سرایت ویروس از یک جسد تسری پیدا کند، به صفر برسد.»

http://www.SecretNews.ir/fa/News/253276/کرونا-را-سیاسی-نکنید
بستن   چاپ