اخبار محرمانه
فراخوان 20 میلیارد دلاری از مردم برای گریز از خام فروشی نفتی
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 09:47:12
اخبار محرمانه - فراخوان 20 میلیارد دلاری از مردم برای گریز از خام فروشی نفتی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6071405
١٩٥
٠
خراسان / با گذشت هفت ماه از تصویب طرحی مبنی بر احداث پتروپالایشگاه ها با استفاده از سرمایه های مردمی و از طریق بازار سرمایه، اکنون وزیر نفت میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای این قانون را 20 میلیارد دلار اعلام کرد که برای تامین آن از سرمایه های خرد مردمی استفاده خواهد شد.
به گزارش خراسان، طبق طرح "افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی" که تیرماه امسال به تصویب مجلس رسید، پتروپالایشگاه ها با همکاری بخش خصوصی و تامین مالی از طریق بورس و در قالب صندوق پروژه انجام خواهد شد. نقش دولت هم تخصیص خوراک (نفت) به این واحدها طی یک سال اول بدون دریافت هزینه آن است. به این ترتیب این پتروپالایشگاه ها یک سال زمان دارند که با خوراک رایگان کار کنند و به سوددهی برسند و سپس هزینه نفت را به صورت قسطی به دولت بازگردانند. ضمن این که اصل و سود سرمایه های مردمی را نیز با سودآوری حاصل شده بازپرداخت می کنند.
در صورت موفقیت این طرح، میزان زیادی از نفت کشور تبدیل به فراورده می شود و صادرات آن با سرعت و بدون محدودیت تحریمی انجام خواهد شد. ضمن این که حجم زیادی از نقدینگی کشور نیز به پروژه های مولد اختصاص می یابد. در سطح خرد نیز فعالان بخش خصوصی به خاطر یک سال تنفس در دریافت خوراک، سرمایه گذاران مردمی به خاطر سود مناسب پروژه و دولت به خاطر دورزدن آسان تحریم ها (با صادرات فراورده به جای نفت) و همچنین ایجاد ارزش افزوده بیشتر، منتفع خواهند شد.
دیروز وزیر نفت در همایش توسعه نظام مالی در صنعت نفت به این موضوع اشاره کرد و گفت: در حوزه پتروپالایشگاه نیز به تازگی قانونی تصویب شده که تا 20 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. طرح حمایت از صنایع پایین‌دستی طرح شامل بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها و ساخت پتروپالایشگاه‌هاست که در این زمینه نیز استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی می‌تواند به ما کمک کند.
وزیر نفت استفاده از سرمایه های خرد مردمی را در حوزه های دیگر نیز موثر دانست و گفت: ما هم اکنون بیش از 30 میلیارد دلار طرح‌ نیمه‌تمام در صنعت پتروشیمی داریم که تا پنج سال آینده باید بتوانیم آن ها را تأمین مالی کنیم. در این راستا ما در نظر داریم تا با تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی این کار را انجام دهیم. به گزارش فارس، وی ادامه داد: همچنین 10 تا 12 میلیارد دلار طرح در پتروشیمی وجود دارد که نهایی شده ولی شروع به کار نکرده است که برای آن نیز باید فکری کرد و به طور کلی در حوزه پتروشیمی در مجموع 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/247089/فراخوان-20-میلیارد-دلاری-از-مردم-برای-گریز-از-خام-فروشی-نفتی
بستن   چاپ