اخبار محرمانه
خرازی: مسؤلان تصمیم‌گیر به مشارکت حداقلی نیندیشند
پنجشنبه 24 بهمن 1398 - 14:26:58
اخبار محرمانه - خرازی: مسؤلان تصمیم‌گیر به مشارکت حداقلی نیندیشند
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6064830
١٧٧
١
ایسنا / دبیر کل حزب ندای ایرانیان و تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر انتخابات واقعی نبود دوم خرداد به وجود نمی‌آمد، اگر انتخابات واقعی نبود با وجود مخالفت تمام کنشگران و عقلای سیاسی در سال 84 که مایل نبودند کسی به نام محمود احمدی‌نژاد بر سرشت و سرنوشت مردم حاکم شود، انتخاب نمی‌شد.
محمدصادق خرازی در برنامه «بدون توقف» در پاسخ به این سؤال که «آیا انتخابات در ایران واقعی است»، گفت: من باورم این است که انتخابات تا الان نماد حضور مردم بوده، اگر چه شخصا به سازوکارهای انتخابات نقد دارم و معتقدم برای جلوگیری از آینده‌ای نامعلوم و نامشخص بزرگان کشور باید چاره‌ای بیندیشند تا نگاه به فرآیند آماده‌سازی مردم برای انتخابات نگاهی تؤام با مصالح و مسائل ملی باشد، هم نگاه امنیتی باید باشد، هم نگاه سیاسی، هم نگاه اجتماعی و هم نگاهی که برخوردار از تمام اقشار جامعه باشد.
وی ادامه داد: اگر ما معتقد به مردم باوری هستیم و معتقدیم که مردم تعیین‌کننده سرشت و سرنوشت کشور هستند نمی‌توانیم گزینشی برای انتخابات و برای آماده‌سازی مردم سخن بگوییم، مجموعه کنشگران سیاسی اعم از اصلاح‌طلب یا اصولگرا همه و همه باید یک هدف متعالی داشته باشند و آن این است که برای ماندگاری ایران و استمرار و ثبات حیات سیاسی در ایران چاره‌ای نداریم غیر از اینکه همدیگر را تحمل کنیم، گزینه دومی در مقابل مردم قرار ندارد، ما دوستان دائمی در جهان نداریم.
این فعال سیاسی با بیان اینکه تنها سرمایه و امید ما مردم هستند، اظهار کرد: خواهش من این است که دست‌اندرکاران امر انتخابات چه در دولت و چه در نهادهای تقنینی کاری کنند که در مقطع انتخابات مردم با روحیه و انگیره بالا شرکت کنند، انتخابات حتما واقعی است، اگر انتخابات واقعی نبود دوم خرداد به وجود نمی‌آمد، اگر انتخابات واقعی نبود با وجود مخالفت تمام کنشگران و عقلای سیاسی در سال 84 که مایل نبودند کسی به نام محمود احمدی‌نژاد بر سرشت و سرنوشت مردم حاکم شود، انتخاب نمی‌شد.
خرازی یادآور شد: از جمله خود من که در آن موقع سفیر فرانسه بودم، شهر به شهر رفتم و در 17 استان نظراتم را بیان کردم، اما مردم او را انتخاب کردند و او نماد رابین هود شد، او نماد کسی شد که توانست تأثیر اجتماعی بر مخاطبان خودش بگذارد، اگر انتخابات واقعی نبود می‌توانست شرکت کند، نه؟. به دلیل ریزش‌ها و رویش‌ها در انتخابات خصوصا انتخاباتی که مربوط به مجلس شده و باعث تأئید و یا عدم احراز صلاحیت‌ها می‌شود نمی‌شود گفت این انتخابات غیرواقعی است، اتفاقا این سازوکارها باید اصلاح شود.
وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال مشارکت حداکثری باشیم، عنوان کرد: من خواهشم این است که کنشگران سیاسی و مسؤلان تصمیم‌گیر به مشارکت حداقلی نیندیشند، نماد قدرت مشارکت حداکثری است، اگر شما دیدید که مردم 25 تا 30 میلیونی بزرگترین بدرقه تاریخ جهان را به وجود آوردند این نماد قدرت است، این نشان‌دهنده رویش‌های جدید در امنیت ملی یک کشور است. انتخابات اگر خوب برگزار شود همه احساس مشارکت کنند این نماد قدرت است، این همایش قدرت مردم و یکی از بزرگترین رخدادهای کشور است.
سفیر سابق ایران در فرانسه اضافه کرد: ما نباید در اینجا بحث کنیم که آن قدر آدم شرکت می‌کنند، این بزرگترین خودفریبی است، هنوز نسل اول تا سوم انقلاب به آرمان‌های انقلاب وفادارند علی‌رغم همه بی‌مهری و اشتباهات. انتخابات واقعی است و اگر کسی بگوید غیرواقعی است نشان می‌هد که انسان صریح، حقیقت‌گو و حقیقت‌جویی نیست.
این دیپلمات کشورمان در پاسخ به اظهارات اخیر آقای روحانی در خصوص رد صلاحیت‌ها، یادآور شد: من مسؤل نظرات آقای روحانی و بیان دیدگاه‌های ایشان نیستم. آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مسؤلیت قانون اساسی دارد که حرف‌ها و دغدغه‌های خودش را بیان کند، تا آنجا که من برداشت کردم او کسی را متهم نکرد، بلکه نگرانی‌های خود را مطرح کرد، بیان یک نگرانی و دغدغه با اتهام متفاوت است. نه تنها آقای روحانی همه رؤسای جمهور در مقاطعی این دغدغه‌ها را بیان می‌کنند. ایشان می‌گوید دغدغه و نگرانی‌اش از اتفاقات تاریخی این سرزمین است، نمی‌گوید انتخابات این گونه می‌شود، می‌گوید باید مراقبت کنید این گونه نشود صحبت‌های او ارشادی است نه اتهامی.
وی همچنین در پاسخ به این مطلب که شما از صحبت‌های آقای روحانی دفاع می‌کنید، اظهار کرد: من دفاعی از ایشان نمی‌کنم خودم هم منتقد دولتم، آقای رئیس جمهور نماد اصلاحات نبوده اگر اصلاحات از رئیس جمهور حمایت کرده به دلیل این بوده که به یک حداقل‌هایی اعتقاد داشته و معتقد بوده که در شرایط پیچیده سیاسی ائتلاف یک امر واقعی و محققی است در دنیا، ائتلاف وقتی پیروز می‌شود نمادها پیروز می‌شوند، ما از آقای روحانی به دلیل حداقل‌هایی که فکر می‌کردیم دفاع کردیم.
خرازی در پاسخ به این سؤال که «اگر این طور است چرا اصلاحات از آقای عارف حمایت نکرد» گفت: بزرگان اصلاحات نظرشان این بود که آقای عارف توان تأثیرگذاری بر مخاطبان را مثل آقای روحانی ندارد، آقای روحانی سخنران است، تجربه کار سیاسی بیشتری دارد، تجربه کار بین‌المللی‌اش بیشتر بود و هزار نکته دیگر، اما نکته مهم اینجاست که این ائتلاف در مسیر راه از نظر من به معنای پذیرش همه دیدگاه‌ها و نظرات او نیست به همین دلیل هم هست که من در بعضی جاها انتقادات تندی کردم و حتی رابطه 40 ساله من با ایشان هم تخریب شد.
وی ادامه داد: اما او رئیس‌جمهور است، باید از خودش درباره نظرش سؤال کنید، من هم ادبیاتش را نمی‌پسندم، من ادبیات کسی را که بخواهد این طور تخریب کند و روحیات را خراب کند نمی‌پسندم، خود آقای روحانی در طول این 40 سال بارها و بارها از حلقه تنگ شورای نگهبان رد شده، اما این که کسی با ادبیات تند نسبت به رئیس‌جمهور صحبت کند هم نمی‌پسندم.
این فعال سیاسی در پایان در پاسخ به این سؤال که «آیا احزاب و گروه‌ها سازوکاری دارند که بر اساس شایسته‌سالاری لیست‌شان را معرفی کنند» تصریح کرد: احزاب در ایران هنوز نهادینه نشدند و به معنای کنشگران و ظرفیت بزرگ ملی به آنها نگاه نشده، اگر در کشور نظام پارلمانی و حاکمیت بر پایه قدرت احزاب بود، احزاب می‌توانستند بزرگترین فیلتر برای شایسته‌سالاری باشند از درون خودشان و این هزینه را شورای نگهبان و حاکمیت ندهد، اگر احزاب را جدی بگیرید به آنها موقعیت دهید و این مسؤلیت صلاحیت و شایسته‌سالاری را به احزاب بدهید بر اساس مؤلفه‌های نظام دیوان سالار امروز در دنیا آنها ناچارند بهترین گزینه‌های خود را معرفی کنند، متأسفانه احزاب می‌شوند طرف دعوای شورای نگهبان و مدعی حاکمیت و نظام، من امیدوارم روزی وضعیت احزاب توسط حاکمیت، احزاب و مردم به یک حداقل‌هایی برسد چون اینها تجربیات تاریخی خوبی است که بشر به آن دست یافته است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/245720/خرازی--مسؤلان-تصمیم‌گیر-به-مشارکت-حداقلی-نیندیشند
بستن   چاپ