اخبار محرمانه
دوم اسفند؛ میدان رقابت اصولگرایان
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 19:09:17
اخبار محرمانه - دوم اسفند؛ میدان رقابت اصولگرایان
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6057193
٢٢
٠
ایران / متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در فاصله کمتر از دو هفته تا انتخابات 2 اسفند فهرست نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده در انتظار اعلام نظر قطعی شورای نگهبان است و وضعیت جریان‌های سیاسی بویژه احزاب اصلاح‌طلب برای ارائه فهرست نامزدهای مورد حمایت خود در ابهام. روز گذشته اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از امکان افزایش تعداد تأیید صلاحیت شده‌ها به‌دلیل دریافت اسناد جدید به دست شورای نگهبان خبر داد. همزمان شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران هم گفت که شورای نگهبان 122 داوطلب دیگر انتخابات مجلس را در استان تهران تأیید کرده است. اما هنوز معلوم نیست که ورود این تعداد داوطلب تازه به میدان انتخابات چقدر بر تنوع رقبا افزوده است. چرا که بعد از روز جمعه، هنوز خبری از تأیید صلاحیت مجدد نامزدهای شناخته شده سیاسی به گوش نرسیده. در چنین شرایطی است که حزب کارگزاران نتوانسته برای تهران به لیستی 30 نفره برسد و فعلاً به 15 نامزد کفایت کرده. اوضاعی که برای اصولگرایان فرق دارد و آنها در لیست شورای ائتلاف با فهرستی 90 نفره و در لیست جبهه پایداری با فهرستی 60 نفره برای رسیدن به 30 نفر نهایی خود تلاش می‌کنند.
روایت‌های رسمی برای تحولات انتخاباتی
به گزارش ایسنا، دیروز شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: «با تأیید صلاحیت 122 نفر دیگر از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران، در مجموع صلاحیت هزار و 674 داوطلب در این استان تأیید شده است.» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم تأیید کرد که «امکان افزایش تعداد تأیید صلاحیت شده‌ها وجود دارد» چون «برای تأیید صلاحیت رد شده‌ها، اسناد و اطلاعات جدیدتری به دستمان رسید.» او البته درباره اخبار مربوط به بازداشت افرادی در رابطه با دلالی صلاحیت برای نامزدهای انتخابات تأکید کرد که بازداشت شدگان ارتباطی با شورای نگهبان نداشتند و «اینکه در بیرون، افرادی کلاهبرداری می‌کنند، این کلاهبرداری نسبت به همه انجام می‌شود و شما هر روز در اخبار حوادث هم افرادی می‌بینید که مثلاً پزشک قلابی یا مأمور نیروی انتظامی یا مأمور وزارت اطلاعات قلابی بوده است که همه اینها رسیدگی می‌شود و به‌دادگاه رفته و محاکمه می‌شوند.» کدخدایی مردم را «سهامدار انتخابات» معرفی کرده و گفته که «انتخابات رقابتی با انتخابات سهمیه‌ای متفاوت است و توصیه به سهمیه‌بندی جناحی داوطلبان، توصیه به مهندسی انتخابات و دخالت در رأی مردم است که هیچ‌گاه شورای نگهبان درگیر آن نبوده است.» در همین حال دیروز معاون سیاسی وزیر کشور هم یک بار دیگر بر لزوم رعایت بی‌طرفی در انتخابات تأکید کرد. به‌گزارش ایسنا جمال عرف در مراسم تجدید میثاق مدیران و کارکنان وزارت کشور در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که وزارت کشور بتواند «امانتدار درستی در آرای مردم باشیم و حق الناس را رعایت» کند. همچنین علی طالبی رئیس هیأت مرکزی بازرسی انتخابات کشور هم گفته است: «هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها، از صدا‌وسیما، میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد، ممنوع و جرم است.» به گفته طالبی «شبکه گسترده بازرسان وزارت کشور در انتخابات پیش رو، مترصد نظارت و کنترل جریان انتخابات و حسن اجرای قانون هستند.»
اصلاح‌طلبان درگیر جور کردن نامزد برای لیست کامل
اما در صف‌کشی‌های انتخاباتی در جریان اصلاح‌طلب هنوز تحول خاصی طی دو روز اخیر دیده نمی‌شود. آخرین بار روز جمعه خبر تأیید صلاحیت دو چهره شناخته شده این جریان یعنی محمدعلی مقیمی و محمد حسین افشانی منتشر شد. در این فضا آن‌طور که محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران خبر داده این حزب در جلسه انتخاباتی خود نتوانسته به لیست 30 نفره برسد و فعلاً به فهرستی 15 یا 16 نفره اکتفا کرده است. به‌گزارش انتخاب، او گفته که «در حال حاضر احزاب مشغول هستند تا ببینند آیا از میان کاندیدا‌های باقی مانده و تأیید صلاحیت شده می‌توانند لیست کاملی بدهند تا به میدان بیایند یا نه.» محسن هاشمی همچنین گفته است: «بعد که احزاب لیست‌های خود را درآوردند، می‌توانند با هم ائتلافاتی هم داشته باشند. مثلاً ممکن است ما در کاگزاران نتوانیم به 30 نفر برسیم بلکه 15 نفر را معرفی کنیم و بقیه را از احزاب دیگر قرض بگیریم.» او درباره دست باز اصولگرایان برای انتخاب لیست به‌دلیل تعدد کاندیدا‌ها و در مقابل دست بسته اصلاح‌طلبان با لحنی شوخ طبعانه گفت: «بله، این منصفانه نیست. اما خداوند طرفدار مستضعفین است و امیدواریم که مستضعفین را کمک کند.» دیروز در همین شرایط عبدالواحد موسوی لاری، قائم مقام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حضور در انتخابات را «راهبرد قطعی» و دادن لیست را «راهبرد اقتضایی» این جریان معرفی کرد. او گفته لیست‌هایی نیز که تاکنون منتشر شده، جعلی است. در همین حال محمدرضا عارف، رئیس این شورا هم در گفت‌و‌گو با «ایلنا» از احزاب و همین‌طور مجموعه‌های استانی جریان اصلاحات خواسته تا برای ارائه لیست در انتخابات حداکثر تلاش خود را به کار ببندند.
رونمایی از فهرست اولیه شورای ائتلاف با 18 چهره
در طرف مقابل اما بازار تحولات به مراتب داغ‌تر است. دیروز اسامی 18 نفر از کاندیداهای اتئلاف نیروهای انقلاب در تهران مشخص شد. این اسامی عبارتند از محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، عبدالحسین روح الامینی، جلیل بشارتی، کیومرث هاشمی، عزت‌الله اکبری، الیاس نادران، زهره الهیان، فاطمه رهبر، فاطمه قاسم‌پور، عاطفه خادمی، سمیه رفیعی، سوده نجفی، سیدرضا تقوی، سیدمحمود نبویان و سیدمحمد آقامیری. همچنین سیدعلی یزدی‌خواه کاندیدای اختصاصی ائتلاف نیروهای انقلاب در شهر ری و سعید کرمی نیز کاندیدای اختصاصی اسلامشهر در لیست استان تهران هستند. آن‌طور که ایسنا گزارش داده برای تکمیل لیست و مشخص‌شدن جوانان حاضر در فهرست 30 نفره تهران هم بحث و بررسی‌ها در هیأت انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه دارد.
رد پیشنهاد پایداری‌ها در نامه حدادعادل به آقاتهرانی
اما دیروز در تحولی دیگر رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به دبیرکل جبهه پایداری به ارائه توضیحاتی درباره تنظیم لیست انتخاباتی این شورا در تهران پرداخت. نامه حدادعادل به مرتضی آقاتهرانی در شرایطی است که روز قبل از آن جبهه پایداری در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اساس در شورای ائتلاف حضور نداشته که بخواهد وحدت شکنی کند و اگر این اتفاق رخ داده باشد، مقصر اعضای شورای ائتلاف هستند. حدادعادل هم در نامه به آقاتهرانی نوشته که «متأسفانه جبهه پایداری هیچگاه در جلسات اولیه شورا و جلسات شورای ائتلاف حضور پیدا نکرد و تا امروز نیز توفیق دیدار شما در جلسات شورا حاصل نشده است.» او یادآور شده که «در سال 98 که موضوع انتخابات به‌صورت جدی و مستمر در دستور کار شورا قرار گرفت، نمایندگانی از شورای ائتلاف طی چهار جلسه طولانی با شما و جناب آقای محصولی دیدار و گفت‌و‌گوی طولانی داشتند و از جبهه پایداری برای پیوستن به شورای ائتلاف دعوت کردند اما از آغاز پاسخ این بود که پایداری تصمیم به پیوستن به شورای ائتلاف ندارد و قصد دارد در انتخابات تهران و شاید بعضی شهرهای دیگر فهرست جداگانه بدهد و البته سعی می‌کند در این فهرست به حداکثر اشتراک دست یابد.» حدادعادل بعد از بیان شرحی از مجموع مذاکرات شورای ائتلاف با جبهه پایداری و پیشنهادات مختلفی که مطرح و در نهایت رد شده‌اند، تأکید کرده است: «امید است با این توضیح، بر مردم شریف تهران معلوم شده باشد که قبول پیشنهاد جبهه پایداری نه تنها به حصول وحدت نمی‌انجامید بلکه خود عامل تفرقه و از بین رفتن شورای ائتلاف می‌بود، زیرا اختیار تعیین 24 نفر از 30 نفر تنها به یک حزب واگذار می‌شد.» جبهه پایداری روز شنبه اعلام کرده بود که در لیست اولیه 90 نفره شورای ائتلاف و لیست ابتدایی 60 نفره جبهه پایداری، 24 چهره مشترک وجود دارند که اگر در لیست نهایی قرار بگیرند می‌توان به حصول وحدت در میان اصولگرایان امیدوار بود. پیشنهادی که به نظر می‌رسد با این نامه حدادعادل به صراحت رد شده تا دوم اسفند میدانی برای رقابت دوباره میان اصولگرایان باشد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/244204/دوم-اسفند؛-میدان-رقابت-اصولگرایان
بستن   چاپ