اخبار محرمانه
صوفی: ما از معیارهای اصلاح‌طلبی عدول کرده بودیم
یکشنبه 20 بهمن 1398 - 1:51:54 PM
اخبار محرمانه -
نامه نیوز / علی صوفی گفت: هر حزب می‌تواند بگوید که این افراد مورد تأیید حزب هستند و اگر بخواهند نظر خود را به نوعی نظر جمع اصلاح‌طلبان با عناوین مختلف ابراز کنند، خلاف مصوبه شورای سیاست‌گذاری است. آنها صرفا باید بگویند این نامزد، نامزد حزب است و لاغیر.
شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آخرین نشست خود اعلام که در تهران لیست نخواهد داشت؛ همین خبر کافی بود که تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب مترصد ارائه لیست‌های جداگانه باشند اما آنچه امروز مورد پرسش فعالان سیاسی قرار گرفته این است که آیا لیست یک حزب یا حتی لیست ائتلافی چند حزب اصلاح‌طلب می‌تواند به نوعی به مجموعه اصلاح‌طلبان یا به بیانی دیگر جبهه اصلاحات باشد؟
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب باور دارد که نباید لیست احزاب را به پای شورای سیاست‌گذاری نوشت. او این‌باره به «نامه‌نیوز» گفت: «بر اساس مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جبهه اصلاحات لیست انتخاباتی در تهران نمی‌دهد و احزاب می‌‌توانند به نام خودشان و نه به نام اصلاح‌طلبان، جبهه اصلاحات، شورای سیاست‌گذاری یا هر عنوانی که دلالت بر جمع اصلاح‌طلبان داشته باشد لیست انتخاباتی بدهند؛ یعنی هر حزب می‌تواند بگوید که این افراد مورد تأیید حزب هستند و اگر بخواهند نظر خود را به نوعی نظر جمع اصلاح‌طلبان با عناوین مختلف ابراز کنند، خلاف مصوبه شورای سیاست‌گذاری است. آنها صرفا باید بگویند این نامزد، نامزد حزب است و لاغیر».
او در پاسخ به این پرسش که آیا لیستی که اخیرا توسط جمعی از اصلاح‌طلبان تدوین شده است که بعضا با نام «اصلاح‌طلبانِ پایتخت» خوانده می‌شود را می‌توان خلاف مصوبه شورای سیاست‌گذاری دانست، اظهار کرد: «اگر هر نامی که متضمن جمع اصلاح‌طلبان بر این لیست بگذارند مصوبه شورا را نقض کرده‌اند. تصمیم شورا یک تصمیم جبهه‌ای است و بار مسئولیت لیست چند حزب نباید به عهده تمام اصلاح‌طلبان بیفتد. اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی شخصیت شاخصی در انتخابات ندارند و به همین دلیل دیگر نمی‌خواهند حمایتی انجام دهند که متعاقب آن احتمال ریزش سرمایه اجتماعی برود. شورای سیاست‌گذاری تمایلی نداشت و ندارد که تجربه سال94 تکرار شود».
صوفی درخصوص علت عدم ارائه لیست ائتلافی توسط اصلاح‌طلبان گفت:‌«اتفاقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 و بعد از آن در انتخابات مجلس سال94 رخ داد، وجه سلبی داشت یعنی ما سعی کردیم مردم را قانع کنیم که به کسانی رأی بدهند که قدرت از دست افراطی‌ها خارج شود. این خواسته به نتیجه رسید اما بعد از آن به دلیل ناکارآمدی دولت و مجلس مردم ناامید شدند و به دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از غیراصلاح‌طلبان مردم اصلاح‌طلبان را در ایجاد وضع موجود بی‌تقصیر ندانستند. ما از معیارهای اصلاح‌طلبی در دو انتخابات پیشین عدول کرده بودیم و نتوانستیم مطالبات مردم را محقق کنیم؛ از این‌رو اعتماد عمومی به اصلاح‌طلبان مخدوش شد. اکنون دیگر نمی‌خواهیم آن تجربه تکرار شود. ما باید پاسخگوی اعتماد عمومی باشیم. به همین دلیل در شرایطی که نیروی شاخصی وجود ندارد، اختیار به خود احزاب و شوراهای استانی واگذار شده است».
او درباره احتمال رأی‌آوری همین تعداد اصلاح‌طلبی که تأیید صلاحیت شده‌اند تصریح کرد: «ممکن است رأی بیاروند. به‌هرحال باید دید وضعیت جناح مقابل چگونه است. اکنون شرایط اصولگرایان اصلا خوب نیست و مردم رغبتی به رأی دادن به آنها هم ندارند یعنی اصولگرایان باید بدانند که وقتی مشارکت پایین می‌آید مردم به آنها هم رأی نمی‌دهند. اما به هر حال ممکن است در یک رقابت حداقلی اصلاح‌طلبان هم پیروز شوند».

http://www.SecretNews.ir/fa/News/243260/صوفی--ما-از-معیارهای-اصلاح‌طلبی-عدول-کرده-بودیم
بستن   چاپ