اخبار محرمانه
نیویورک تایمز: چگونه ترامپ دوباره پیروز می‌شود
شنبه 19 بهمن 1398 - 18:28:08
اخبار محرمانه - نیویورک تایمز: چگونه ترامپ دوباره پیروز می‌شود
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6051097
٠
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیوید بروکس-نیویورک تایمز/ هفته‌ای که گذشت به دلایلی از نظر سیاسی هفته‌ای موفقیت‌آمیز در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود. نخست اینکه در روزهای گذشته میزان محبوبیت ترامپ در افکار عمومی افزایش یافت. زمانی که تحقیقات برای استیضاح ترامپ در جریان بود، محبوبیت رئیس‌جمهور ایالات متحده در افکار عمومی بر اساس نظرسنجی «گالوپ» حدود 39 درصد بود و اکنون به 49 درصد رسیده است و اگر ترامپ بتواند این درصد را حفظ کند، احتمالا در انتخابات 2020 پیروز خواهد شد. دلیل دوم به استیضاح ترامپ مربوط می‌شود. در چهار ماه اخیر و حتی زمانی که دادگاه در جریان بود، استیضاح رئیس‌جمهور فقط برای رهبران حزب دموکرات، مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان اهمیت داشت و اعضای رده میانی حزب دموکرات توجه چندانی به آن نمی‌کردند و بر همین اساس، شکست دموکرات‌ها در دادگاه سنا قابل پیش‌بینی بود.
به‌این‌ترتیب، استیضاح به سود جمهوری‌خواهان و علیه دموکرات‌ها بود و میزان محبوبیت حزب جمهوری‌خواه را به 51 درصد رساند که بالاترین درصد از سال 2005 به شمار می‌آید. اکنون تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها خود را جمهوری‌خواه می‌دانند تا دموکرات و بر اساس گزارش‌های مؤسسه نظرسنجی «گالوپ»، در زمان استیضاح بیل کلینتون هم شاهد چنین رفتاری از سوی افکار عمومی ایالات متحده به سود حزب دموکرات بودیم. سومین دلیلی که زمینه‌ساز هفته‌ای موفق برای ترامپ بود، به نتیجه اولین انتخابات درون‌حزبی حزب دموکرات در ایالت آیووا مربوط می‌شود. با اینکه تا پایان رقابت در درون حزب دموکرات راه زیادی باقی مانده اما نتیجه انتخابات آیووا نشان داد که این حزب در انتخابات 2020، فاقد نامزدی شاخص است که تمام رهبران ارشد روی آن اتفاق‌نظر داشته باشند. در این میان نمی‌توان تأثیر مایکل بلومبرگ نامزد ثروتمند و تازه به میدان آمده دموکرات‌ها را هم نادیده گرفت. بلومبرگ که به دلیل قوانین انتخاباتی، اجازه شرکت در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها را نداشت، در روزهای گذشته هزینه‌های انتخاباتی خود را حدود دوبرابر کرده و این می‌تواند رقابت نامزدهای متعدد دموکرات را پیچیده‌تر کند. انتظار می‌رود حزب دموکرات در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو حمایت خود از برنی سندرز را کاهش دهد؛ چراکه سندرز همچنان مواضع افراطی چپ‌گرایانه خود را حفظ کرده است و در آینده درصدی نه‌چندان قابل‌توجه از هواداران او به سمت بایدن، بلومبرگ یا بوتجج متمایل خواهند شد.
در‌حال‌حاضر تنها 53 درصد از رأی‌دهندگان به سندرز گفته‌اند از هر نامزدی که از سوی حزب دموکرات به رقابت نهایی با ترامپ راه یابد، حمایت خواهند کرد و این تهدید را نمی‌توان بی‌اهمیت دانست. در سال 2016 در پنسیلوانیا، حدود 117 هزار نفر از افرادی که در انتخابات مقدماتی به سندرز رأی داده بودند، در رقابت نهایی، رأی خود را به ترامپ اختصاص دادند و ترامپ در این ایالت با برتری حدود 44 هزار رأی پیروز شد. در ایالت میشیگان هم 48 هزار نفر از رأی‌دهندگان به سندرز در نهایت به ترامپ رأی دادند و در این ایالت هم ترامپ با 10 هزار رأی هیلاری کلینتون را شکست داد. در ایالت ویسکانسین هم به‌همین‌ترتیب حامیان سندرز به پیروزی ترامپ کمک کردند. دلیل چهارم این است که ترامپ در آن انتخابات هوشمندانه با تغییر شرایط، در انتخابات به پیروزی رسید. بر همین اساس می‌توان واکنش نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و پاره‌کردن متن سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره را تفسیر کرد. ترامپ تأثیرگذارترین سخنرانی دوره ریاست‌جمهوری‌اش را در کنگره انجام داد. ترامپ در انتخابات 2016، کمپینی بدبینانه و هشدار‌دهنده نسبت به وضعیت ایالات متحده تشکیل داد. سخنرانی او در کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه متمرکز بر جنایت، خشونت و تهدید بود. اما ترامپ در سخنرانی اخیرش به روزهای خوش و «دمیدن صبح آمریکایی» اشاره داشت. هنوز مطمئن نیستم که ترامپ بتواند لحن فعلی خود را حفظ کند؛ چراکه او خلاف رونالد ریگان، چندان سخاوتمند و خوش‌بین نیست اما اگر ترامپ بتواند این لحن را حفظ کند و ایدئولوژی خود را بر انتقال آرامش و ثبات بر جامعه آمریکایی متمرکز کند، حتی افرادی که میانه خوبی با او ندارند هم از این تغییر مثبت لحن تأثیر می‌پذیرند. ترامپ ساختار اصلی سخنرانی اخیر خود در کنگره را حول سؤالی کلیدی شکل داده بود: آیا سرمایه‌داری هنوز هم به شکلی اساسی و مؤثر کار می‌کند یا شکست خورده است؟ ترامپ می‌تواند بر این گزاره تأکید کند که سرمایه‌داری هنوز هم خوب کار می‌کند و برای اثبات ادعای خود شواهد زیادی دارد: نرخ بی‌کاری در آمریکا به کمترین میزان در دهه‌های اخیر رسیده و درآمد افراد افزایش داشته است. به‌این‌ترتیب درآمد معمولی خانواده‌ها بالاتر از هر زمان است. به نظر می‌رسد شهروندان آمریکایی هم ادعای ترامپ را خواهند پذیرفت.
بر اساس نظرسنجی مؤسسه گالوپ، مردم آمریکا می‌گویند درحال‌حاضر شرایط اقتصادی بهتری نسبت به سال گذشته دارند و سه‌چهارم سؤال‌شوندگان هم امید دارند که شرایط سال آینده بازهم نسبت به امسال بهتر شود. بر اساس نظرسنجی گالوپ، میزان خوش‌بینی به شرایط اقتصادی بالاتر از سال‌های پس از ریاست‌جمهوری بیل کلینتون است. در آن‌سو، دموکرات‌ها بر این نکته اصرار دارند که سرمایه‌گذاری اساسا ناکارآمد و شرایط اقتصادی وخیم است. در کنار برنی سندرز، نامزدهای شاخص حزب دموکرات ازجمله جو بایدن، پت بوتجج و الیزابت وارن در گفت‌و‌گو‌های اخیر خود بر این ادعا اصرار می‌کنند که «شرایط کنونی اقتصادی در حال از‌بین‌بردن طبقه متوسط است و میلیون‌ها خانواده آمریکایی، آمارهایی که ارائه می‌شود را در زندگی خود احساس نمی‌کنند». حزب مخالف رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید این شانس را دارد که حتی در زمان بهبود شرایط اقتصادی در انتخابات به پیروزی برسد اما این پیروزی با انکار نتایج مثبت سرمایه‌داری و واقعیتی که اکثریت آمریکایی‌ها آن را احساس می‌کنند، حاصل نمی‌شود. شکست‌دادن رئیس‌جمهوری که شرایط خوبی را سپری می‌کند، کاری دشوار است. واقعیت این است که در زمان رونق و بهبود وضعیت اقتصادی، مردم تحمل و مدارای بیشتری از خود نشان می‌دهند و بیش از هر زمان به عدالت و توسعه فرصت‌ها توجه می‌کنند. به همین دلیل است که می‌توان ادعا کرد که رشد اقتصادی منافع اخلاقی به همراه دارد. با تکیه بر این واقعیت، دموکرات‌ها باید بپذیرند که اقتصاد ایالات متحده از سال 2009 و دوره ریکاوری خود در زمان اوباما، عملکردی مثبت داشته است. آنها این بار به‌جای زیر سؤال بردن دستاوردهای انکارناپذیر اقتصادی می‌توانند کمپین خود را بر لزوم احیای ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی متمرکز کنند. امسال باید بر ارزش‌ها تأکید کرد و ایجاد چشم‌اندازی تیره‌وتار از وضعیت اقتصادی و جنگ طبقاتی این بار نتیجه‌بخش نخواهد بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/242721/نیویورک-تایمز--چگونه-ترامپ-دوباره-پیروز-می‌شود
بستن   چاپ