اخبار محرمانه
موانع انتخاب هوشمندانه!
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 11:44:53
اخبار محرمانه - به روز سرنوشت‌ساز دوم اسفند ماه که آینده چهار ساله مجلس را رقم خواهد زد، نزدیک می‌شویم[...]
پایگاه بصیرت
یادداشت: به روز سرنوشت‌ساز دوم اسفند ماه که آینده چهار ساله مجلس را رقم خواهد زد، نزدیک می‌شویم. در این بین، چگونه رأی دادن و به چه کسی رأی دادن به تدریج به مسئله اذهان عمومی تبدیل خواهد شد. آنچه مبنای کار است، رسیدن به «حجت شرعی» است. حجت در شرع در امر انتخابات یا از طریق شناخت فردی حاصل می‌شود یا آنکه با مشورت گرفتن از افراد امین و صاحب صلاحیت به دست می‌آید. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) تأکید دارند: «اگر می‏توانید، تشخیص بدهید؛ اگر نمی‏شناسید، از دیگری که می‏تواند امین باشد، سؤال کنید.»(1380/2/28)
اما در مسیر انتخاب دام‌ها و راهزنانی پنهانند که اجازه رسیدن به هدف را به رأی‌دهندگان نمی‌دهند و نسبت به آنان باید هوشیار بود.
1‌ـ اولین آفت در این مسیر میل افراد به «تقلید و پیروی کورکورانه» است؛ چرا که انتخاب عقلانی دردسرهایی دارد که از جمله آن وقت گذاشتن برای تحقیق و بررسی و تلاش برای شناخت نامزدهای انتخاباتی است و این هزینه است که اغلب افراد از دادن آن اکراه دارند و ترجیح می‌دهند در این مسئله تقلید کنند.
2ـ رهزن دیگر در رأی دادن، نشناختن معیارها و شاخصه‌های گزینه مطلوب است. بهترین معیار در این زمینه رجوع به رهنمودها و توصیه‌هایی است که بزرگان مورد اعتماد جامعه در اختیار ملت‌ها و توده‌ها قرار داده‌اند که در رأس آنان رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارند.
3ـ یکی دیگر از موانع انتخاب مطلوب، تکیه بر یک مؤلفه و بی‌توجهی به شاخصه‌های دیگر نامزد اصلح است. نتیجه این رویکرد، انتخاب گزینه‌ای است که شاید ویژگی برجسته‌ای داشته باشد، اما فاقد حد مطلوب شرایط دیگر خواهد بود. به واقع باید تلاش شود تا به همه شرایط توجه کرد و از نگاه تک بعدی به نامزدها دوری جست.
4ـ غلبه احساسات و عواطف راهزن دیگری است که مسیر عقلانیت انتخابات را ناکام خواهد گذاشت! متأسفانه شور و هیجانات رقابت‌های انتخاباتی گاه آنقدر بالا می‌گیرد که گام‌های تعقل در نیمه راه رها شده و احساسات و حب و بغض‌ها بصیرت و انتخاب آگاهانه را از آدمی سلب می‌کند.
5ـ دوقطبی شدن فضای انتخابات، بستر آلوده‌ای است که زمینه برای حذف عقلانیت از صحنه انتخابات را تعطیل خواهد کرد. با دوگانه شدن فضای انتخابات و سیاه و سفید شدن نامزدها، دیگر معیارها و ملاک‌های واقعی سنجش کنار رفته و شاخصه‌ها و مؤلفه‌های ساختگی و غیر واقعی معیار گزینش افراد خواهد شد که هوشمندی راه عبور از این موانع خواهد بود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/239923/موانع-انتخاب-هوشمندانه!
بستن   چاپ