اخبار محرمانه
سرمقاله ایران/ بهبود اقتصاد در سال سخت
دوشنبه 14 بهمن 1398 - 08:55:14
اخبار محرمانه - سرمقاله ایران/ بهبود اقتصاد در سال سخت
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6032634
٢
٠
ایران / « بهبود اقتصاد در سال سخت » عنوان ستون "اول دفتر" روزنامه ایران است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
درچهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی براین باورند، اقتصاد ایران طی چهار دهه‌ای که از وقوع انقلاب می‌گذرد، سخت‌ترین سال خویش را طی کرده است. سخت و دشوار به این جهت که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی که جهان آن را تجربه کرده، اینک بواسطه چالش‌های راهبردی، از سوی ایالات متحده به کشور تحمیل شده است.
امریکا با خروج از توافقنامه برجام، درسال‌جاری تلاش کرده است تمامی پیشرانه‌های درآمدهای ارزی وخارجی کشور از جمله درآمدهای نفتی و درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی را اسقاط کرده و از کار بیندازد. منابع ارزی کشور را در شرق وغرب بلوکه کند تا کشور با استفاده از ذخایر ارزی باچالش‌های جدی مواجه شود.
گستردگی سطح تحریم‌ها در سال‌جاری به اندازه‌ای بی‌سابقه بوده است که علاوه بر صادرات نفتی و غیر نفتی؛ واردات کالا به کشور هم تهدید و تحدید شده و اینگونه اقتصاد کشور با فشارهایی رو به رو شده است که هیچ دولتی در طول تاریخ اقتصادی کشور با آن مواجه نبوده است.
مقامات ارشد کشور طی برهه‌های مختلف در این سال، از واژه شرایط جنگ یاد کرده‌اند، جنگی که تا سرحد تصادم قهریه‌ای پیش رفته است.
از ابتدای امسال امریکا به‌عنوان دشمن اصلی اقتصاد کشور خواهان فروپاشی اقتصادی کشور بوده و از هیچ اقدامی برای بحران‌سازی و تلاطم اقتصادی خودداری نکرده است. از شوک ارزی تا بحران‌سازی برای کمبودکالا، از تهدید خریداران سنتی نفتی ایران تا تحریم صنایع پتروشیمی‌ها، فولاد و کشتیرانی. اما یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه دولت در چنین شرایطی اقتصاد را با وجود تهدیدات خارجی و فشارهای داخلی مدیریت کرده است.
افزون بر اینها، در نیمه دوم همین امسال بویژه از آبان ماه تا به امروز اقتصاد کشور با رویدادهای سیاسی مواجه شده است که نقش مؤثری در کند شدن و کاهش شتاب، روند و فرآیند رشد اقتصادی کشور داشته است. بعد از حوادث آبان ماه به خاطر اصلاح قیمت بنزین اقتصاد کشور در رکود فرو رفت و از دی ماه بعد از شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای مسافربری و درگذشت شماری از هموطنان، محیط اقتصادی کشور همواره تحت الشعاع قرار گرفت وحالا هم بحران جهانی کرونا که صادرات برخی از کالاهای کشور را در صورت تداوم آثار جهانی‌اش، تحت تأثیر قرار می‌دهد.
در چنین شرایطی که انتظار می‌رفت اقتصاد کشور تحت سایه سنگین تحریم‌ها با چالش‌های اساسی روبه‌رو شود، اما رصد و بررسی شاخص‌های مختلف خرد و کلان اقتصادی کشور نظیر تغییر جهت شاخص تورم تولید‌کننده و مصرف کننده، شاخص خرید مدیران، شاخص خریدهای مدت دار (وضعیت واخواست چک‌ها)، شاخص بنگاه‌های پیشرو در بورس، آرامش در بازارهای کالایی، ثبات نرخ ارز، رشد میزان تولید در برخی از صنایع کشور، مثبت شدن میزان معاملات مسکن، رشد شاخص بورس و سایر شاخص‌های نمایانگر وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با وجود اینکه تحت تأثیر شدید‌ترین تحریم‌ها و شوک‌ها بوده، اما با مدیریت کلان ضد تحریم، اقتصاد کشور در شرایط جنگی اداره شده است. این واقعیتی است که کمتر از سوی موافقان و منتقدان دولت دیده می‌شود.
هم اینک دو تصویر متفاوت از اقتصاد کشور از سوی تمامی ذی مدخلان ارائه می‌شود. در منظر اول، چشم‌انداز کمرنگی از رونق یا رشد و توسعه وجود دارد که اقتصاد کشور را ناتوان وانمود می‌کند و در تصویر دوم، برعکس، نشانه‌های جدی از بهبود اقتصاد کشور به چشم می‌آید. اکنون شاخص‌ها می‌گویند که نشانه‌های بهبود وجود دارد و تغییر جهت در اقتصاد کشور و سازگاری محیط کسب و کار با شرایط تحریم‌های حداکثری پدید آمده است. بنابراین این واقعیت را نباید فراموش کرد که اقتصاد کشور با مقاومت در برابر فشارهای خارجی در شرایط قهقرایی قرار ندارد. بپذیریم که تمامی کارگزاران اقتصاد بزرگ ایران، تحریم‌ها را هضم و جذب کرده اند و با وجود تمامی مشکلات و چالش‌های پیش گفته، بسیاری از بنگاه‌های تولیدی به مسیر تولید خود ادامه دادند. وظیفه و مسئولیت جمعی است که در کنار وجود تمام مشکلات، توان و قدرت اقتصادی کشور را بازنمایی کنیم.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/238407/سرمقاله-ایران--بهبود-اقتصاد-در-سال-سخت
بستن   چاپ