اخبار محرمانه
تغذیه نامناسب بروز بیماری‌های غیرواگیر راسرعت داده است
يکشنبه 6 بهمن 1398 - 07:54:33
اخبار محرمانه - مدیر طب ایرانی گفت: عدم تحرک و تغذیه نامناسب بار بیماری‌های مزمن و غیر واگیر را به یکی از معضلات نظام سلامت در دنیا تبدیل کرده است.
به گزارش مشرق ، علی گودرزی ظهر شنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با کلیات طب سنتی در همدان ضمن ارائه تعریفی از طب ایرانی از دیدگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا گفت: طب علم شناخت احوال بدن انسان است از این جهت که چه چیز موجب سلامتی و چه چیز موجب بیماری می‌شود و هدف نهایی آن حفظ سلامتی و بازگرداندن آن در صورت بروز بیماری است.
بیشتر بخوانید:
پشت میز نشینی باعث سنگ کلیه می‌شود؟
گودرزی افزود: دانش حفظ الصحی همواره مورد توجه ویژه پزشکان طب سنتی ایرانی بوده و در آثار برجای مانده از خود، همواره بر این دانش تاکید کرده و برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری و مشکلات ناشی از آن همواره به رعایت توصیه‌های حفظ الصحی تاکید داشته‌اند.
وی اضافه کرد: متأسفانه امروزه برخی افراد این توصیه‌های حفظ الصحی و دیگر آموزه‌های اطبای سنتی را ساده و حتی ناکارآمد می‌دانند و این در حالیست که یکی از بزرگترین چالش‌های بشر امروز عدم تحرک و تغذیه نامناسب است که این امر بار بیماری‌های مزمن و غیر واگیر را به یکی از معضلات نظام سلامت در دنیا تبدیل کرده است.
گودرزی تصریح کرد: در این مکتب شناخت عناصر اربعه، اخلاط، ارکان و مزاج‌ها به عنوان بحث زیربنایی در طب سنتی به اندازه‌ای اهمیت دارد که بدون آن نمی‌توان به ارائه خدمات پزشکی متناسب در این رشته پرداخت.
گودرزی ادامه داد: طب سنتی در برخورد با بیماری‌ها، ابتدا به بررسی علل بروز و ظهور، راه‌های پیشگیری از آنها و در نهایت به بیان شیوه‌های درمان هر بیماری می‌پردازد.
متخصص طب سنتی ایرانی نیز با بیان کلیاتی پیرامون طب ایرانی گفت: از مبانی و اصول مهم طب سنتی ایرانی این است که طبیعت بدن هر یک از انسان‌ها دارای مزاج خاص خود است و به تعداد انسان‌ها مزاج وجود دارد به طوری که دریک طیف مثل رنگین کمان قرار می‌گیرند.
داوود بیات گفت: وظیفه طبیب این است که با شناخت صحیح این مزاج‌ها با تدابیر حفظ الصحی مناسب، سلامتی را در مناسب‌ترین حالت حفظ کند تا شخص از نظر جسمی و روحی در بهترین عملکرد باشد.
وی به مبحث حفظ و تقویت سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها در سنین مختلف اشاره کرد و با بیان اینکه این مقوله در مزاج‌های مختلف و شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوت است، گفت: در طب سنتی در مورد بهداشت مواد غذایی و نوع مواد غذایی مصرفی در سنین مختلف، فصول مختلف و حتی در مورد ترتیب مصرف مواد غذایی و آشامیدنی و بیماری‌های حاصل از عدم رعایت این ترتیب بحث می‌شود.
وی عنوان کرد: هنگام بیماری مهمترین وظیفه درمانگر این است که مزاج بدن و عضو درگیر را به حالت طبیعی و ذاتی خویش برگرداند.
بیات عنوان کرد: از دیدگاه طب سنتی هر یک از مواد غذایی، دارویی، گیاهی، نباتی، معدنی و حتی سموم، مزاج خواص و تأثیرات خاص خود را دارد که بعد از ورود به بدن می‌تواند منشأ واکنش‌های متفاوت و تأثیرات مختلف قابل پیش بینی در بدن باشد که در تشخیص و درمان بیماری‌ها از این خواص بهره می‌گیرند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/233234/تغذیه-نامناسب-بروز-بیماری‌های-غیرواگیر-راسرعت-داده-است
بستن   چاپ