اخبار محرمانه
تقابل دولت و شورای نگهبان؛ تنش دوباره بالا گرفت
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 18:56:22
اخبار محرمانه - آخرین خبر / انتخابات و حواشی رد صلاحیت‌ها که در روزهای گذشته با انتقادات رئیس جمهور همراه شده بود همچنان بحث روز فضای سیاسی کشور است. به نحوی که جدال دولت و شورای نگهبان جدی‌تر از روزهای گذشته شده و علاوه بر رئیس دفتر رئیس جمهور و سخنگوی شوای نگهبان، آیت الله جنتی نیز به این موضوع ورود کرد. دبیر شورای نگهبان گفت: رئیس‌جمهور نباید اظهاراتی داشته باشد که خدای نکرده افکار عمومی را نگران کند یا موجب یاس مردم و مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد. در عین حال رئیس دفتر رئیس جمهور نیز با انتقاد از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان گفت: عده‌ای رفتند و با شورای نگهبان صحبت کرده‌اند و به آنها گفته شد که «شما از برجام و دولت حمایت کرده‌اید، به همین دلیل رد صلاحیت شده‌اید».
توضیحات کدخدایی درباره رد صلاحیت 92 نماینده
شب گذشته عباسعلی کدخدایی در بخش خبری 20:30 با نشان دادن پرونده یکی از نمایندگان مجلس که مراجع رسمی گزارش آن را داده‌اند، گفت: در گزارش‌هایی که داده شده ، مواردی که ذکر شده عبارت است از مثلا دخالت در امور اجرایی با تهدید نسبت به تعدادی از مدیران دستگاه اجرایی شهرستان استان، لابی کردن و کارچاق‌کنی در حوزه اقتصادی با شرکت‌ها و نهادهای مختلف.


وی افزود: نمونه دیگر رانت خواری و سوءاستفاده از موقعیت نمایندگی و خرید چند هکتار از اراضی مرغوب در یک محل بوده و اینها بعنوان مناطق آزاد و ویژه و گردشگری آن را می‌گیرند و بعد از آن طرف از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و با زد و بندهای مالی ، تخلفات مالی زیادی دارند. مثلا در دوره گذشته سابقه خرید و فروش آرا را دارند.
وی افزود: مورد دیگر این است که فردی در یک سازمانی مسولیتی داشته و گزارش همان سازمان هست که حیف و میل حقوق اموال بیت المال داشتند و نهادهای حراستی آن مرکز گزارش می‌کنند که ارتباط نامتعارف مالی با برخی از پیمانکاران داشته است. مثلا یکی بحث پولشویی وفساد مالی در موسسات داشته است. حتی مراجع قضایی برای ما نوشته‌اند که پرونده اینها مفتوح است و چون نماینده هستند ما نمی‌توانیم برخورد کنیم؛ لذا ما گزارش‌هایی را در این حد داشتیم‌.
کدخدایی ادامه داد: از افرادی گزارش داشتیم که با بیگانگان در پوشش‌های مختلف ارتباط داشته‌اند و دستگاه‌های امنیتی حساس بودند و طبیعتا باید پاسخ و توضیح دهند و ما توضیحات و مطالب آنها را گرفتیم و در پرونده ضبط است. بخشی از آنها ارتباطات نامتعارف اخلاقی است که گزارش شده است و مخصوص در این زمینه با خود نماینده مربوطه تماس می‌گیریم و حتما صحبت می‌کنیم و موارد را در میان می‌گذاریم و از آنجا که موازین شرعی هم ناظر براین است که خیلی مساله باز نشود و تحقیق نشود، در حد اظهارات خود فرد برای ما کفایت می‌کند و اگر گزارش‌های معارضی نداشته باشیم، اظهارات خود فرد ملاک است و از آن عبور می‌کنیم.
واعظی: مهندسی انتخابات، انتخاب مردم ایران نیست
با این حال رییس دفتر رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: گزارش‌هایی که ما درباره ردصلاحیت‌ها چه درباره افرادی که اکنون در مجلس حضور دارند و چه کسانی که حضور ندارند، دریافت می‌کنیم، این است که به آنها گفته شده که به‌طور مثال شما از برجام حمایت کردید، یا از دولت طرفداری کرده‌اید و مسائلی را در پرونده آنها قرار داده‌اند که مسائل تفکر و اندیشه است.
واعظی افزود: این به معنای مخالفت با تفکر و اندیشه است و 24 میلیون نفر به این اندیشه رأی داده‌اند. آیا برجام باید تبدیل به نقطه ضعف برای ردصلاحیت شود؟ چنین گزارش‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال، نماینده مردم رشت به این علت رد صلاحیت شده است؛ با خود ایشان صحبت کنید. نمی‌شود که همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان، حق باشد. تا الان هرکسی در هر جایی انتقاد کرده، ایشان جواب داده، حتی جواب آقای لاریجانی را هم داده است. رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: مهندسی انتخابات که نتیجه آن انتخاب گروه خاصی باشد، انتخاب همه ملت ایران نیست. صحبت دولت و آقای رئیس‌جمهور روشن است. ما باید انتخابات حداکثری و پرشور برگزار کنیم؛ این موضوع مشکلات داخلی و بین‌المللی ما را حل می‌کند. حضور گسترده مردم در انتخابات، بسیاری از توطئه‌ها را خنثی می‌کند.
آیت‌الله جنتی: رئیس‌جمهور حرفی نزند که دشمنان سوء استفاده کنند اما سخنان روزهای گذشته رئیس جمهور درباره ردصلاحیت ها امروز با واکنش آیت اللله جنتی نیز مواجه شد. دبیر شورای نگهبان با گلایه از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور نسبت به بررسی صلاحیت‌ها و سوء استفاده وزیر خارجه آمریکا از آن، متذکر شد: در شرایط فعلی، کشور نیاز به آرامش و امید آفرینی دارد و آقای رئیس‌جمهور نباید اظهاراتی داشته باشد که خدای نکرده افکار عمومی را نگران کند یا موجب یاس مردم و مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد. شورای نگهبان از تائید یا رد صلاحیت هیچ فردی متنفع یا متضرر نمی‌شود و برایش این جناح یا آن جناح فرقی ندارد و فقط به مر قانون عمل می‌کند. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: یکی از اشکالات قانون این است که شاید فردی صلاحیت‌های عمومی نمایندگی را پیش از ورود به مجلس داشته باشد و انسان مومنی هم باشد و شورای نگهبان او را تائید کند، اما پس از ورود به مجلس و وقتی دستش به پول و قدرت برسد گرفتار مقام و موقعیت شود که در این خصوص هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مسئولیت جدی دارد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/231499/تقابل-دولت-و-شورای-نگهبان؛-تنش-دوباره-بالا-گرفت
بستن   چاپ