اخبار محرمانه
مقام ارشد سفارت ژاپن در سئول احضار شد
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 14:31:24
اخبار محرمانه - ایرنا / درپی بالا گرفتن اختلافات کره جنوبی و ژاپن بر سر مالکیت بر جزایر مورد منازعه دوکدو در دریای شرقی، سئول یک مقام ارشد سفارت ژاپن را احضار کرد.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی روز سه شنبه گزارش کرد که هیروهیسا سوما یکی از دیپلمات های بلند پایه سفارت ژاپن در این کشور احضار و مراتب اعتراض کره جنوبی به وی درباره ادعای مالکیت ژاپن بر این جزایر به وی ابلاغ شده است.
در حالی که دوکشور کماکان درگیر منازعات تجاری و مساله بردگان جنسی مربوط به جنگ جهانی دوم هستند، ژاپن بار دیگر اعلام کرده است جزایر دوکدو به این کشور تعلق دارد.
وزارت خارجه کره جنوبی به مقام ژاپنی تاکید کرده است چنین اظهار نظرهایی جز اینکه باعث افزایش اختلافات سیاسی دو کشور می شود نتیجه دیگری ندارد.
«توشیمیستو موته گی» وزیر خارجه ژاپن در نشست پارلمانی این کشور بار دیگر تاکید کرد که این جزایر جزوی از قلمرو ژاپن محسوب می شود.
«کیم این چول» سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی در اظهاراتی شدید اللحن قویا به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت که ما اعتراض خود را از طریق مجاری دیگر به اطلاع دولت ژاپن رسانده ایم و خواستار آن هستیم که وزیر خارجه ژاپن فورا این ادعای خود را پس بگیرد.
وی گفت که مستندات تاریخی و جغرافیایی نشان می دهد که دوکدو متعلق به کره جنوبی است و بر اساس حقوق بین الملل به این کشور تعلق دارد و بهتر است ژاپن این مساله را به طور جدی مد نظر قرار دهد و دست از این ادعاهای واهی بردارد.
هفت سال است که ژاپن در گزارش سیاست خارجی سالانه اش این جزایر را متعلق به خود می داند اما این جزایر از سال 1945 میلادی که شبه جزیره کره از استعمار ژاپن رهایی یافت در کنترل کره جنوبی بوده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/230602/مقام-ارشد-سفارت-ژاپن-در-سئول-احضار-شد
بستن   چاپ