اخبار محرمانه
عوامل تعیین‌کننده در بازار سکه
پنجشنبه 26 دي 1398 - 22:46:46
اخبار محرمانه - تجارت نیوز / سکه‌بازان روز چهاشنبه در ادامه رشد جبرانی خود در این هفته از دو جا حمایت شدند. در واقع، هم نرخ دلار به کمک سکه آمد و هم اونس جهانی طلا نوسان مثبتی را به نمایش گذاشت.
طبق آخرین قیمت‌ها، قیمت سکه امامی در بازار آزاد دیروز چهارشنبه 25 دی ماه تا ساعت 18 با 24 هزار تومان افزایش به چهار میلیون و 857 هزار تومان رسید.
قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد دیروز چهارشنبه 25 دی ماه تا ساعت 18 با 30 هزار تومان افزایش به چهار میلیون و 840 هزار تومان رسید.
قیمت نیم سکه با 15 هزار تومان کاهش به دو میلیون و 450 هزار تومان و قیمت ربع سکه با 24 هزار تومان کاهش به یک میلیون و 450 هزار تومان رسید. اما در این شرایط قیمت آینده سکه متاثر از چه عواملی است؟
در این مورد دنیای اقتصاد با اشاره به روند صعودی روز گذشته قیمت سکه نوشته است: سکه‌بازان روز چهاشنبه در ادامه رشد جبرانی خود در این هفته از دو جا حمایت شدند. در واقع، هم نرخ دلار به کمک سکه آمد و هم اونس جهانی طلا نوسان مثبتی را به نمایش گذاشت. برآیند این دو عامل منجر به افزایش بهای هر سکه طرح جدید شد. سکه در این هفته توانست از دلار سبقت بگیرد و رشد خود از ابتدای سال را به عدد 4/ 4 درصد برساند. بسیاری از فعالان بازار اکنون محدودیت کمتر بازار سکه در مقایسه با دلار را عامل این واگرایی می‌دانند. البته باید اشاره کرد که چرخش مثبت اونس در پی سیگنال‌های منفی از مذاکرات تجاری چین و آمریکا در روز چهارشنبه هم از بهای داخلی سکه حمایت کرد.
چرخش مثبت اونس طلا
هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز به قیمت 1552 دلار صعود کرد. طلا از اواخر هفته قبل و با کاهش تنش‌های بین ایران و آمریکا در کنار خوش‌بینی به امضای فاز نخست توافق تجاری میان چین و آمریکا تحت فشار بود. اونس روز سه‌شنبه در جو مثبت حاکم بر مذاکرات تا سطح 1537 دلار هم پایین آمد. سپس وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تعرفه‌های تجارى علیه چین تا زمان حصول فاز دوم توافق تجارى تغییر یا کاهش نخواهد داشت. همین خبر سبب شد پول‌ها به سمت دارایی‌های امن حرکت کند. به این ترتیب، قیمت طلا دوباره تقویت شد و شاخص‌های سهام عقب‌نشینی کردند. آمار ضعیف CPI آمریکا هم زمینه را برای تقویت دوباره طلا در روز گذشته فراهم کرد. انتشار آمار PPI آمریکا در عصر چهارشنبه می‌تواند از محل شاخص دلار، طلا را به نوسان وادارد.
گام‌های آرام دلار در مسیر رشد
سریال رشدهای آرام و متوالی دلار در معاملات روز چهارشنبه ادامه یافت. نرخ هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز 60 تومان (معادل 4/ 0 درصد) افزایش یافت و به 13 هزار و 550 تومان رسید. به‌رغم هشدارهای رئیس کل بانک مرکزی روند افزایشی شاخص ارزی کشور ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد بیانیه کشورهای اروپایی درباره فعال کردن مکانیزم ماشه و ارجاع برجام به شواری امنیت سازمان ملل و نهایتا گسترش ابعاد تحریم‌های علیه کشور در تقویت تقاضای احتیاطی ارز موثر بوده است. البته روند افزایشی دلار از ابتدای هفته و پس از فروکش تنش‌های سیاسی رقم خورد. دلار در 21 روز کاری دی‌‌ماه تنها 6 روز افت کرده و مابقی روزها در مدار مثبت حرکت کرده است. افق مبهم روابط خارجی ایران با غرب بار دیگر بر دلار سایه انداخته و منجر به تثبیت نرخ در منطقه 13 شده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/227814/عوامل-تعیین‌کننده-در-بازار-سکه
بستن   چاپ