اخبار محرمانه
طرف اروپایی «مکانیسم حل اختلاف در برجام» را فعال کرد
سه شنبه 24 دي 1398 - 15:37:22
اخبار محرمانه - فارس / آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.
به گزارش اسپوتنیک، آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که «تروئیکای اروپایی پروسه حل اختلاف در زمینه نقض توافق هسته ای از سوی ایران را آغاز کردند.»
در بیانیه فرانسه آمده است، «با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانیهایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»
این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد.
با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل.
گفتنی است، مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام (مکانیسم ماشه) اینگونه است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند. این کمیسیون، در چارچوب برجام و برای نظارت بر اجرای این توافق تاسیس شده است. اگر ظرف 35 روز، شکایت آنگونه که شاکی می‌خواهد حل نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دهد که موضوع حل نشده، متضمن عدم اجرای چشمگیر است. پس از آن، شورای امنیت 30 روز وقت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند.
در حقیقت منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای 36 و 37 در برجام است. این 2 بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بینجامد، به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌ است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/226440/طرف-اروپایی-«مکانیسم-حل-اختلاف-در-برجام»-را-فعال-کرد
بستن   چاپ