اخبار محرمانه
سرمقاله ایران/ عاشق راستین ادبیات نمایشی
سه شنبه 3 دي 1398 - 08:42:36
اخبار محرمانه - ایران / « عاشق راستین ادبیات نمایشی » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم علی نصیریان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دهه 40 اداره هنرهای نمایشی گروه‌بندی شده بود و هر کدام از فعالان تئاتر از جمله منوچهر والی، داوود رشیدی، رکن‌الدین خسروی و.... برای خودشان یک گروه داشتند. نام گروه تئاتر من و عزت‌الله انتظامی گروه «تئاتر مردم» بود. یکی از افرادی که دراین گروه با او کار می‌کردیم داریوش مؤدبیان بود. اوازهمان آغاز با روحیه خلاق و جست‌وجوگرش نشان داد که هنرمندی تأثیرگذار در این عرصه خواهد شد.
شاخص‌ترین همکاری‌ ما در این گروه و یکی از بهترین بازی‌های او«بازرس» اثر نیکلای گوگول بود که عزت‌الله انتظامی آن را کارگردانی کرد و من و داریوش در آن بازی کردیم. او علاوه بر اینکه بازیگر خوبی است، کارگردان کاربلدی است و بویژه در همکاری‌اش با تلویزیون تله‌تئاترهای خوبی کارگردانی کرده است. مؤدبیان در این آثار با معرفی نمایشنامه‌‎های غربی یکی از پیشگامان کارهای جدید تلویزیونی بود. تولید نمایش‌های ماندگاری «پرده عجایب» از سروانتس و همچنین «سوزنبانان» از برایان فیلان کارهای خیلی نو و بدیعی بود.
داریوش مؤدبیان به فرهنگ و هنر کشورمان بخصوص در زمینه نمایش و تئاتر خدمت زیادی کرده است. مهم‌ترین خدمت ایشان به فرهنگ و ادبیات نمایشی ترجمه روان آثار درخشان و معرفی نویسنده‌های خارجی است. او به پاس ترجمه‌های درخشانی که از نمایشنامه‌های فرانسوی انجام داده در سال1394 از طرف فرهنگستان فرانسه به لقب و دریافت نشان«شوالیه هنر و ادب فرانسه» برگزیده شد و این نشان فرهنگی را از دولت فرانسه دریافت کرد.
من هم در مراسم اهدای این جایزه با رضایت و افتخار درباره او صحبت کردم. مهم‌ترین کار آقای مؤدبیان غنی ساختن ادبیات نمایشی با معرفی ادبیات نمایشی غرب به جوان‌هاست. شاخص‌ترین کار او در این زمینه تدوین و ترجمه نمایشنامه‌هایی از جهان در مجموعه «طنزآوران نمایش» است که قرار است دوازدهمین جلد آن بزودی رونمایی شود. او انتخاب دقیق و درستی از نمایشنامه‌ها در این مجموعه دارد و بخوبی آن را معرفی کرده است.
از دیگر خدمت‌های بزرگ داریوش مؤدبیان به فرهنگ ادبیات نمایشی، جنبه آموزشی و تحقیقاتی دارد. ایشان یکی از کسانی است که می‌شود به‌عنوان استاد تئاتر شناسی نام برد. تعلیم و آموزش نسل جدید چه در قالب برگزاری کلاس‌ها و ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های آموزشی تقدیر شدنی است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/210950/سرمقاله-ایران--عاشق-راستین-ادبیات-نمایشی
بستن   چاپ