اخبار محرمانه
سرمقاله مردم سالاری/ خودروسازان و سوخت ملی
دوشنبه 2 دي 1398 - 08:35:24
اخبار محرمانه - مردم سالاری / « خودروسازان و سوخت ملی » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم مهدی الیاسی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
افزایش چشمگیر قیمت بنزین در یک ماه گذشته، با رشد فزاینده استفاده از سی‌ان‌جی در خودروهای دوگانه‌سوز و همچنین تلاش برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز، همراه بوده تا آنجا که میزان مصرف سی‌ان‌جی تنها در این مدت کوتاه، قریب به بیست درصد افزایش یافته است. اما شاید تنها گام عملیاتی که پس از سهمیه‌بندی مجدد بنزین برای جبران افزایش هزینه‌های حاصل از افزایش قیمت بنزین برداشته شده، توافق اخیر برای ارائه تسهیلات برای گازسوزکردن خودروهای عمومی در مراسمی بود که وزیر نفت در آن، گاز را سوخت ملی خودروها توصیف کرد.
شورای اقتصاد در جلسه یازدهم آذرماه 98 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌ سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند. این مصوبه بیش از یک‌میلیون و چهارصد هزار خودرو را در بر گرفته و کل خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور را شامل می‌شود. سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از 6 هزار و پانصد میلیارد تومان است که از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد.
در این خصوص توجه به چند نکته شایان توجه است:
1- مقرر شده بخشی از مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد تومان برای تولید اتومبیل‌های پایه گازسوز به دو خودروساز اصلی کشور اختصاص پیدا کند‌‌. اما تاکنون مقدار آن به صورت دقیق مشخص نشده است. قرار است دقیقا چند درصد از مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد تومان به خودروسازان پرداخت شود؟
2- دو خودروساز اصلی کشور با انبوهی از بدهی معوق بانکی و همچنین بحران مالی ناشی از طلب‌‌کاران ریز و درشت مواجه هستند. در نتیجه به هر گونه تزریق منابع مالی به چشم یک تسهیلات جدید می‌نگرند.
با توجه به ساختار مالی معیوب دو خودروساز کشور، چه تضمینی وجود دارد که منابع طرح CNG سوز کردن خودروها توسط خودروسازان در همین محل هزینه شود؟ موارد سوءاستفاده مشابه بسیار بوده است. از جمله مبالغی که وزارت نیرو در قبوض برق برای توسعه برق خورشیدی از شهروندان اخذ کرد اما هرگز در این محل هزینه نشد. چه نظارت‌ها و تضامینی از خودروسازان گرفته شده تا تسهیلات دریافتی را برای دوگانه‌سوز کردن خودروها هزینه کنند؟
3- وزیر نفت در اظهارات چندی پیش خود تاکید کرد CNG سوخت ملی ما است و هرچه می‌توانیم باید خودروی دوگانه‌سوز بیشتری داشته باشیم. آیا خودروسازان با این هدف ملی، هماهنگ و همراه هستند؟ در سال‌های آینده چند درصد تولیدات خودروسازان، پایه‌گازسوز خواهد بود تا به این هدف ملی یعنی تبدیل CNG به سوخت ملی دست
پیدا کنیم؟
خلاصه اینکه تنها راه رسیدن به اهداف در این حوزه، همکاری خودروسازانی است که وزیر نفت بارها بیان کرده مشکل مصرف سوخت را باید در کیفیت خودروهای تولیدی توسط آنها جستجو کرد.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/210282/سرمقاله-مردم-سالاری--خودروسازان-و-سوخت-ملی
بستن   چاپ