اخبار محرمانه
جزئیات حمایت های «برنا» از کسب و کارهای جدید
سه شنبه 19 آذر 1398 - 13:52:48
اخبار محرمانه - خراسان / گروه سرمایه‌گذاری برنا (B.I.G) فعالیت خود را از سال 96 به صورت محدود، به عنوان سرمایه‌گذار آغاز کرد. این گروه از تعامل سه مجموعه آخرین‌خبر، شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی و آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 ایجاد شد و با نگاهی به آینده بازار و تجزیه و تحلیل داده‌ها فرصت‌های مناسب را برای سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای نوآور شناسایی و اقدام به سرمایه گذاری می‌کند. درخور ذکر است، گروه B.I.G به عنوان یک سرمایه‌گذار Early Stage، تاکنون روی استارت آپ‌هایی در حوزه‌های گردشگری، سرگرمی، تحقیقات بازار و فروش اینترنتی، سرمایه‌گذاری کرده است.از همین رو، سه مدیر این گروه مهمان خراسان بودند و درباره وضعیت اکوسیستم استارت آپی ایران و نقش سرمایه‌گذاران خطرپذیر در رشد و رونق کسب وکارهای نوپا صحبت کردند.
گفت و گو با کمال مروج، مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری خطرپذیر برنا (B.I.G)
مسیر حمایتی گروه B.I.G برای گذار استارت آپ‌ها از مرحله پر خطر
با توجه به سابقه B.I.G در حمایت از استارت‌آپ‌‌ها، لطفا فضای این حوزه را در شرق کشور توضیح دهید.
فضای سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها این روزها پیچیده شده است. شرایط ناپایدار اقتصادی به سرمایه‌گذاران ریسک سیستمی جدیدی وارد می‌کند که این موضوع تمایل آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد.سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شرق کشور بسیار نوپاست و در مراحل اولیه به سر می‌برد. ادبیات این نوع از سرمایه‌گذاری هنوز شکل نگرفته و مجموعه‌هایی که به صورت تخصصی به این موضوع بپردازند، ایجاد نشده است. اما فرصت‌های خوبی در شرق کشور برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. ما در شرق کشور و به صورت خاص در مشهد استارت آپ های خوب و موفق کم نداریم.
یکی از چالش‌هایی که استارت آپ‌ها در مسیر رشد با آن مواجه می‌شوند، جذب سرمایه است. به نظر شما تعامل بین استارت آپ‌ها و سرمایه‌گذاران چگونه است؟
استارت آپ دغدغه مالی دارد و سرمایه‌گذار دغدغه سودآوری. به نظر من در تعامل بین استارت آپ و سرمایه‌گذاران هم اکنون جای دو تخصص اگر نگوییم خالی، اما کم رنگ است. یکی وجود ادبیات مالی مشترک که در این زمینه با چالش روبه رو هستیم و این کمبود طبعاً برای استارت آپ پر رنگ‌تر است. موضوع دوم متخصصان و مشاوران حقوقی هستند که در این زمینه برای هر دو طرف خلأ وجود دارد.
مجموعه (B.I.G) در چه مرحله‌ای از فعالیت کسب و کارها ورود می‌کند؟
گروه B.I.G به عنوان یک سرمایه‌گذار خطرپذیر Early Stage، در مراحل اولیه با هدف رشد و توسعه کسب وکارها و همچنین جلوگیری از رهاشدگی استارت آپ‌ها بعد از فرایند شتاب‌دهی، روی آن ها سرمایه‌گذاری می‌کند. اصلی ترین آورده ما در گروه سرمایه گذاری برنا (B.I.G) چگونگی هموار کردن مسیر رشد و توسعه یک استارت آپ است، طبعاً این دانش در کنار سرمایه نقدی به کسب و کارها کمک شایانی خواهد کرد. اما تمرکز صرف به سرمایه نه تنها می‌تواند به رشد منجر شود بلکه ممکن است موجب شکست کسب و کار شود.
B.I.G چگونه شکل گرفت؟ تمایز آن با دیگر سرمایه‌گذاران این حوزه در چیست؟
گروه B.I.G فعالیت خود را از سال 96 به صورت محدود، به عنوان سرمایه‌گذار آغاز کرد. این گروه از تعامل سه مجموعه آخرین خبر، شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی و آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 ایجاد شد که با نگاهی به آینده بازار، تجزیه و تحلیل داده‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود و همکاری با شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی، فرصت‌های مناسب را برای سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای خلاقانه شناسایی و اقدام به مشارکت در کسب‌وکارهای نوپا در مراحل اولیه می‌کند.ما در گروه سرمایه گذاری برنا (B.I.G) با توجه به مجموع امکاناتی که در اختیار داریم و همچنین تجربه و دانش انباشت‌هایی که در حوزه رشد و توسعه کسب وکارهای فضای مجازی در طی سالیان اخیر کسب کرده‌ایم استارت آپ‌ها را در مسیر حمایتی خود قرار می‌دهیم تا بتوانند اهرم رشد کسب وکار خود را خلق کنند. برای تحقق این هدف، گروه سرمایه‌گذاری برنا (BIG) از چند ابزار استفاده می‌کند: سرمایه نقدی، مجموعه رسانه‌های در دسترس آخرین خبر و گروه DM360، دانش انباشته در حوزه رشد و توسعه کسب وکارها و دانش تخصصی در حوزه رسانه و دیجیتال مارکتینگ. به بیان دیگر، مجموعه B.I.G تنها دارنده منابع مالی نیست بلکه دانش و تجربه انباشته برای رشد و موفقیت استارت آپ را نیز دارد.
استارت آپ‌ها برای درخواست جذب سرمایه از چه طریقی می توانند با شما در ارتباط باشند؟
سرمایه‌پذیران می‌توانند با مراجعه به وبسایت www.bigvc.ir و پر کردن فرم‌های مربوط، درخواست خود را برای ما ارسال کنند. پس از ارسال مدارک و ثبت درخواست حداکثر تا هفت روز کاری نتیجه ارزیابی اولیه از طریق ایمیل به آنان ارسال خواهد شد. در ادامه کارشناسان B.I.G در صورت پذیرش اولیه تیم استارت آپی، در خصوص دیگر شرایط و ضوابط همکاری با آنان در تماس خواهند بود. در مجموع در زمانی کمتر از سه ماه مدل همکاری ما با هر یک از تیم‌ها نهایی خواهد شد.
گفت و گو با حبیب نیکجو، مدیر عامل آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360
بازاریابی دیجیتال نقطه عطف برنامه رشد استارت آپ‌ها
با توجه به تجربه و حضور چند ساله‌ شما در صنعت تبلیغات دیجیتال ایران است. وضعیت فعلی این صنعت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
تبلیغات در ایران سابقه بسیار طولانی دارد، در چند سال اخیر تبلیغات دیجیتال و آنلاین وارد ایران شده که هنوز فاصله بسیار زیادی دارد تا به سهم بیشتری از بازار تبلیغات دست پیدا کند. در ایران همچنان تبلیغات محیطی یا مکتوب یا در تلویزیون و رادیو حرف اول را می‌زند و تبلیغات آنلاین حجم کاری کمی دارد. اما در چند سال اخیر با توجه به رشد وسایل ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی، بازار تبلیغات آنلاین رشد بهتری داشته ولی هنوز شرکت‌ها و نهادها و برندهای معتبر و بزرگ بخش عمده بودجه خودشان را در حوزه تبلیغات غیر دیجیتال هزینه می‌کنند. به عنوان مثال یک بانک سالانه 50 میلیارد تومان بودجه تبلیغات دارد که تنها دو یا سه میلیارد را در حوزه دیجیتال هزینه می‌کند. اما امید می‌رود که در آینده این بخش بزرگ و بزرگ تر شود.
آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 چگونه شکل گرفت؟ به عبارت دیگر با چه خلأها و فرصت‌هایی در بازار تبلیغات ایران روبه رو شدید که اقدام به تأسیس این آژانس کردید؟
نکته‌ای که درباره بازار دیجیتال ایران وجود دارد این است که محتوا و Social Media رشد سریع‌تری در مقایسه با شیوه‌های معمول‌تر تبلیغات نظیر تبلیغات بنری، CPC و CPI که در اپلیکیشن‌ها پیاده می‌شود، داشته است. بنابراین ما با تمرکز بر Social Media وارد بازار شدیم و خوشبختانه طی دو سال فعالیت، توانستیم همزمان با رشد بازار، سهم بیشتری از بودجه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها را به خود اختصاص دهیم.
هم اکنون این آژانس چه سهمی از بازار دیجیتال مارکتینگ ایران را به خود اختصاص داده‌ است؟
به طور کلی صحبت درباره سهم از بازار تبلیغات دیجیتال دقیق نیست، زیرا ارقام دقیقی از بازار تبلیغات آنلاین وجود ندارد. با این حال، طبق برآوردهایی که از مجموعه‌های رسمی و غیر رسمی داریم، این عدد بین 5 تا 7 درصد سهم از بازار است که احتمالاً عدد دقیقی نیست. در چند سال آینده هم تلاش می‌کنیم سهم از بازار خود را به 10 درصد برسانیم و تمرکز خود را بر افزایش حاشیه سود بگذاریم. ان شاء ا... با اقداماتی که انجام داده ایم، این اتفاق خواهد افتاد.
نقش آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 در این مشارکت چیست؟
هر هلدینگی که در فضای دیجیتال ایران فعالیت دارد، احتمالاً نیاز به گروه سرمایه گذاری دارد. دلیل این موضوع هم واضح است چرا که مجموعه‌هایEarly Stage، نیازمند جذب سرمایه و منتورینگ هستند که ما به کمک شتاب‌دهنده کسب وکار فردوسی در حال انجام آن هستیم. از طرف دیگر، دیجیتال مارکتینگ، حوزه دیگری است که اکثر کسب وکارها در آن دچار مشکل هستند. محصولات و خدمات بسیار خوبی روانه بازار می‌کنند، اما متأسفانه در حوزه مارکتینگ ضعیف عمل می‌کنند. طبیعتاً به دنبال تفاهماتی که بین گروه B.I.G، شتاب‌دهنده کسب وکار فردوسی و آژانس DM360 انجام شده، به دنبال این هستیم که با راهبرد درست وارد بازار شویم و کسب و کارها را هر چه زودتر به نقطه سودآوری برسانیم.
به نظر شما گروه B.I.G در بهبود فضای کارآفرینی و نوآوری شرق کشور چقدر می‌تواند موثر باشد؟
استقرار مجموعه‌های آخرین خبر، گروه B.I.G و شتاب‌دهنده کسب وکار فردوسی فرصت بسیار خوبی را فراهم آورده که استارت آپ‌های محلی و منطقه‌ای وارد حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر شوند. هر چند در شرق کشور استارت آپ‌هایی داشته‌ایم که توانسته‌اند به مراحل رشد بسیار خوبی برسند، اما سرپرستی وجود نداشته تا استارت آپ‌ها به آن مراجعه کنند و مراحل مختلف سرمایه‌گذاری خود را پشت سر بگذارند بنابراین تأسیس گروه B.I.G می‌تواند به بهبود این فضا کمک کند تا استعدادهای جوان بتوانند رشد قابل توجهی داشته باشند.
گفت و گو با مصطفی مکارم، مدیر عامل شتابدهنده کسب‌ وکار فردوسی
سرمایه‌گذاری خطرپذیر؛ اهرم جلوگیری از رها شدگی استارت آپ‌ها بعد از فرایند شتاب‌دهی
باتوجه به سابقه چند ساله در اکوسیستم کارآفرینی شرق کشور، فضای فعلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
شرق کشور و به خصوص شهر مشهد به واسطه وجود بارگاه امام رضا(ع) و همچنین زیرساخت‌هایی که دارد، باعث شده میزبان زائران زیادی باشد و در نتیجه به عنوان یکی از قطب‌های فناوری، کسب وکار و حتی سرمایه‌گذاری کشور محسوب شود. علاوه بر این، به خاطر ارتباط بسیار خوب این منطقه با کشورهای همسایه، زیرساخت‌های مذکور توانسته به سمتی پیش رود که یک رویکرد مناسب برای ایجاد ارتباطات بین المللی را نیز فراهم کند. نکته مهم‌تر این است که در منطقه شرق کشور، کسب وکارها و شرکت‌های فناور موفقی فعالیت دارند که در سطح کشور به عنوان پروژه‌های بزرگی شناخته می‌شوند و همین موضوع سبب شده که تجربه انباشته خیلی خوبی هم در اکوسیستم کسب وکاری شرق کشور وجود داشته باشد. همچنین وجود رسانه‌های پرمخاطب دیجیتالی همچون آخرین خبر باعث شده که رشد و توسعه فضای کسب وکاری شرق کشور سریع‌تر از دیگر استان‌ها باشد.
حوزه‌های فعالیت شتاب‌دهنده فردوسی چه مواردی هستند؟
شتاب‌دهنده فردوسی در چهار حوزه خدمات شهری و گردشگری ، محتوا و آموزش ، بازی و سرگرمی و رسانه و اطلاع رسانی فعالیت خود را دنبال می‌کند. ابزار و بستر توسعه و انتشار حوزه‌های ذکر شده در فناوری اطلاعات بوده و اساس رشد آن‌ها در کاربرد صحیح از نوآوری‌های حوزه IT است.
تا کنون چه تعداد استارت آپ، متقاضی حضور در شتاب‌دهنده فردوسی شده اند؟
در دو سال و هشت ماهی که در حال فعالیت هستیم، 412 درخواست برای ورود به شتاب‌دهنده فردوسی داشتیم که از بین آن ها، 37 تیم را پذیرش کردیم. از بین 37 تیم، 11 تیم توانسته‌اند در مرحله شتاب حضور پیدا کنند، دو تیم توانسته‌اند جذب سرمایه کنند و وارد بازار کار شوند و پنج تیم در حال جذب سرمایه هستند که هم اکنون به صورت بوت استرپ فعالیت می‌کنند و بقیه در حال گذراندن دوره شتاب خود هستند. البته چهار تیم هم در دوره کشف حضور دارند که در صورت تحقق سنجه‌های کلیدی که مدنظر ما هستند، می‌توانند وارد دوره شتاب شوند.
استارت آپ‌ها در بدو ورود به شتاب‌دهنده چه نیازهایی دارند و پس از پشت سر گذاشتن فرایندهای شتاب‌دهی مهم ترین دغدغه آن ها چیست؟
تجربه به ما ثابت کرده که استارت آپ‌ها در بدو ورود به هر فرایند توسعه‌ای نظیر شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و نوآوری سه نیاز اساسی دارند: 1) نداشتن آشنایی دقیق با بازار واقعی و مشتریان 2) نداشتن انسجام و انجام کار تیمی 3) نداشتن مهارت‌های لازم برای تبدیل محصول اولیه به محصول کامل. اما بعد از اتمام فرایند شتاب‌دهی و خروج از شتاب‌دهنده، بحث توسعه محصول و جذب سرمایه‌گذار مناسب به عنوان مهم‌ترین دغدغه تیم‌های استارت آپی شناخته می‌شود.
شتاب‌دهنده فردوسی برای رفع دغدغه‌های استارت آپ‌ها پس از خروج از شتاب دهنده چه اقداماتی انجام می‌دهد؟
برای رفع نیاز تیم‌های استارت آپی بعد از شتاب‌دهی، سال گذشته اولین نشست سرمایه‌گذاری شرق کشور را با حضور 80 سرمایه‌گذار از سراسر کشور برگزار کردیم. دستاورد این نشست این بود که توانستیم با سرمایه‌گذاران استان‌های مختلف به خصوص تهران ارتباط برقرار کنیم. مهم‌ترین اتفاق، ارتباط با صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی بود که آن ها تمایل پیدا کردند به عنوان یک مجموعه سرمایه‌گذاری هوشمند و خطرپذیر به این حوزه ورود کنند. هم اکنون نیز در حال مذاکره با این مجموعه‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری مختلف هستیم تا بتوانیم از این ارتباطات در جهت رفع دغدغه‌های استارت آپ‌ها استفاده کنیم.
با توجه به حضور چند ساله شما در این حوزه، هم اکنون نیاز به سرمایه‌گذاری خطر پذیر در شرق کشور چقدر احساس می‌شود؟
گروه B.I.G به دنبال این است که در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هایی که به مدل کسب و کار مناسبی رسیده و توانسته‌اند حداقل مشتری اولیه‌ای داشته باشند، در محدوده زیر یک میلیارد تومان ورود کند و با سهیم شدن در سهام آن مجموعه‌ها به توسعه آن ها کمک کند. از طرف دیگر بخش بزرگی از نیازهای استارت آپ‌ها مباحثی از قبیل برندینگ، PR و تبلیغات هستند که ما توانسته‌ایم از طریق گروه DM360 و مجموعه آخرین خبر طیف گسترده‌ای از رسانه‌های مختلف را فراهم کنیم که می‌توانند در رشد و توسعه استارت آپ‌هایی که از شتاب دهی خارج می‌شوند، نقش موثری ایفا کنند.
گستره همکاری‌های شتاب‌دهنده فردوسی با مجموعه B.I.G چقدر است؟
گستره همکاری با B.I.G به این شکل است که خود ما نیز به عنوان یک سرمایه‌گذار ورود کردیم و امیدواریم بتوانیم علاوه بر کمک به تیم‌های خودمان، زمینه‌ساز توسعه کسب وکارهای دیگر استان‌ها را نیز فراهم کنیم. البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که گروه B.I.G با هدف کمک به استارت آپ‌های خروجی از شتاب‌دهنده تأسیس نشده است کما این که هم اکنون بیش از پنج ماه است که به کسب وکارهای موجود در خراسان رضوی و حتی دیگر استان‌ها کمک می‌کنیم تا مدل‌های کسب وکار خود را طراحی کنند و آن ها را به سرمایه‌گذاران واقعی معرفی کنیم.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/202747/جزئیات-حمایت-های-«برنا»-از-کسب-و-کارهای-جدید
بستن   چاپ