اخبار محرمانه
آخرین خبرها از احداث قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس
شنبه 16 آذر 1398 - 12:05:02
اخبار محرمانه -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

تسنیم / وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با سه ‌سرمایه‌گذار برای احداث قطعه دوم راه آهن چابهار_سرخس درحال مذاکره، توافق و قرارداد هستیم گفت: آستان قدس سرمایه‌گذار نیست، پیمانکار بخشی از قطعه دوم است.
چابهار اقتصادی‌ترین و مطمئن ‌ترین بندر ایران و مقصد نقل و انتقلات ایران از خلیج فارس است. به گواه کارشناسان در یک دهه اخیر با اتفاقاتی از جنگ نفتکش‌ها شروع شد و با آمدن‌ کشتی‌های غول‌پیکیر و پایین‌ آمدن هزینه‌های حمل و نقل در قیمت‌های تمام شده تکمیل شد کشورها به این نتیجه نرسیده خلیج فارس حداقل دیگر به‌صرفه نیست؛ صحار و دوقم عمان می‌روند تا جایگزین ابربنادی همچون جبل علی امارات در دریای عمان باشند، عربستان بنادر خارج خلیج در دریای سرخ را توسعه داده و پاکستان و چین هم درحال توسعه گوادر هستد، ایران هم سواحل اقیانوسی ‌اش ،مکران و مرکز آن چابهار را مقصد نقل و انتقالات کرده است.
طرح‌های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه آهن، جاده و صنایع استراتزِک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی درجال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.
چابهار بندری راهبردی‌ست و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بارهای ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل‌پسندندو به‌صرفه است تا با ریل جا به جا شوند. در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس 1350 کیلومتر طول دارد و اقتصادی‌ترین و طولانی‌ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است. به دو قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اولش، 610 کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی به راه‌اهن سراسری و قطعه دومش، 760 کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می‌کند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه می‌کند برای کشورهای اصطلاحا لند لاک، محصور در خشکی آسیای میانه.
قطعه اول راه آهن چابهار زاهدان به گفته قرارگاه خاتم حالا 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با 300 میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی که به تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته سرعت گیرد و تا پایان دولت به‌بهره‌برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه آهن سراسری را با یک سرمایه‌گذار منعقد کردیم و درحال آماده شدن کار است تا بیایند و پروژه را تحویل بگیرند.
محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه‌گذاری در حال مذاکرات جدی هستیم که با یکی تفاهم‌نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی‌از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را هم فعال کنیم.
وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار_سرخس هم می‌گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری‌ست تا سرمایه‌گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم(ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.
وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری 85 و 150 میلیون دلار هند برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که درحال رایزنی هستیم.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/200929/آخرین-خبرها-از-احداث-قطعه-دوم-راه-آهن-چابهار-سرخس
بستن   چاپ