اخبار محرمانه
14سال معطلی برای مهمترین پروژه ارتباطی کشور
سه شنبه 12 آذر 1398 - 16:13:01
اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، محمد آذری جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سازمان تنظیم مقررات خسارات وارد شده به اپراتورها را 1080 میلیارد تومان اعلام کرده است و بیشترین خسارت به ایرانسل وارد شده است.
وی افزود: مدیرعامل شرکت ملی پست کاهش درآمد 40 درصدی روزانه را گزارش کرده است. این آمار به معنای آسیب دیدن بخش عمده‌ای از کسب و کارهای کوچک است.
وی ادامه داد: بخش اعظم خسارات مربوط به کسب وکارهاست که سازمان فناوری اطلاعات جلسات متعددی با اتاق بازرگانی، نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب وکارهای نوپا داشته و در حال جمع بندی خسارات آنهاست و به محض تکمیل اعلام می‌کنیم.
آذری جهرمی طوری از خسارات قطعی اینترنت خبر داده که انگار کس دیگری مسئول جلوگیری از این خسارات بوده است.
خسارت قطعی اینترنت تقصیر کیست آقای وزیر!؟
با اعلام خبر بنزین 3000 تومانی، برخی از افراد سودجو از نارضایتی و ابهام مردم در این خبر سوء استفاده کرده و اقدام به اغتشاش در شهرهای مختلف کردند. به دنبال ساماندهی شدن این اغتشاشات در فضای مجازی، شورای امنیت کشور دستور محدودیت اینترنت را ابلاغ کرد.
بنابر گزارش‌های متعددی که در سایت‌های خبری ترکیه منتشر شده، در شرایط بحرانی این کشور نیز مجبور شد دسترسی شهروندانش به شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ را قطع کند تا دوباره ‌آرامش در کشور حاکم شود.
ترکیه در سال 2016 یک قانون به نام killswitch» » را به تصویب رساند و به مرجع نظارتی ICTA اجازه داد که بخشی از اینترنت را به دلیل جنگ یا نیازهای امنیتی ملی بدون نیاز به نظارت وزیر مربوطه، قطع و به حالت تعلیق درآورد.
اما با اجرایی شدن محدویت‌های اینترنتی، مشکلاتی برای افرادی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند ایجاد می‌شود، برخی راه تامین معاش خانواده‌ خود را بر همین شبکه‌های اجتماعی بنا کرده‌اند.
یکی از دلایل مهمی که موجب عدم دسترسی نهادهای مختلف به اطلاعات شد، عدم اتصال آنها به شبکه ملی اطلاعات است، چرا که این شبکه بدون نیاز به سرورهای خارجی، قابل استفاده است، شبکه‌ای امن که می‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت مردم باشد.
شبکه ملی اطلاعات می‌تواند داده‌های کشور را در یک محیط امن قرار داده و بر روی سرورهای داخلی بگذارد، همین امر موجب می شود تا برای استفاده از این اطلاعات بدون نیاز به پشتیبانی سرورهای خارجی، دستگاه‌ها اقدام به دریافت داده ها کنند.
در چنین مواقعی مانند آنچه در اغتشاشات اخیر رخ داد ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات مشخص می‌شود چرا که نبود این شبکه موجب اختلال در کسب و کارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و فعالیت ادارات و سازمان‌های دولتی شده است.
محمد جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در اسفند 96 در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا اعلام کردید، راه‌اندازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات دو سال دیگر زمان می‌برد این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم این اقدام می‌بایست تا پایان سال 95 انجام می‌شد، علت این تاخیر چیست، اظهار کرد: برای انطباق آنچه مصوب شده و آنچه در سالهای گذشته برنامه ریزی شده که گزارش انطباق آن هم برای شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی ارسال شده است، 31 پروژه استحصال کردیم اما 6 ماه تا 2 سال طول می‌‌کشد که این پروژه‌ها از زمان استحصال تا پیگیری اجرایی شود.
حالا این مهلت تعیین شده بنا به تایید خود آقای وزیر هم رو به پایان است اما هنوز از تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات خبر نیست.
پروژه ای ملی که 14 سال است روی زمین مانده
دو دسته از مخالفان شبکه ملی اطلاعات را می‌توان اینگونه نام برد. برخی که منافع مادی آنها در واردات پهنای باند به کشور و توزیع آن است و برخی که با استقلال کشور در حوزه اینترنت مخالف هستند و احتمالاً منافع سیاسی آنها به این وابستگی گره خورده باشد.
به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات به عنوان اصلی‌ترین متولی این حوزه باید پاسخگوی اجرایی نشدن شبکه ملی اطلاعات آن هم پس از 14 سال از شروع شدن پروژه باشد. این در حالی است که وزیر ارتباطات سابق یعنی واعظی در سال 1394 خبر داده بود که 70 درصد شبکه ملی اطلاعات آماده است!
رهبر انقلاب 22 خرداد 96 در دیدار مسئولان نظام؛ از عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اظهار نارضایتی فرمودند: «یکی دیگر از چیزهایی که در مدیریت کشور- که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئله فضای مجازی است؛ فضا مجازی خیلی مهم است. در مسئله فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملی اطلاعات است. متأسفانه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این ]طور[ نمی‌شود.»
حال که بار دیگر دشمن در صدد سوء استفاده امنیتی سیاسی از بستر فضای مجازی کشور برآمده وزیر ارتباطات به جای دادن آمارهای دقیق از میزان خسارات ناشی از قطعی اینترنت باید پاسخ دهد که چرا با وجود پیشرفت بالای این پروژه هنوز شبکه ملی اطلاعات به طور کامل راه‌اندازی نشده است؟
منبع: دانا

http://www.SecretNews.ir/fa/News/199057/14سال-معطلی-برای-مهمترین-پروژه-ارتباطی-کشور
بستن   چاپ