اخبار محرمانه
بچه‌متصل‌های لاکچری!
دوشنبه 11 آذر 1398 - 1:56:14 PM
اخبار محرمانه-زندگی‌ بعضی‌هایشان متفاوت است، سفرها، تفریحات، خانه‌، خوراک و حتی ظاهرا پوشاک‌شان با سایر افراد شهر تفاوت که نه، بلکه شکاف عمیقی دارد، حتی دغدغه‌هایشان و روش مرتفع کردن آن نیز خاص و منحصر به فرد است، مثلا وقتی مدرسه دولتی باکیفیت دلخواه آنان پیدا نشود، آستین بالا زده و استارت مدارس پولی و غیرانتفاعی را می‌زنند تا نیازشان به آموزش مورد نظرشان مرتفع شود؛ یا وقتی ترافیک و راه‌بندان روح هر آدمی را مچاله می‌کند، آنان ماشین‌های حمل بیمار یا همان آمبولانس‌ها‌ را به خدمت می‌گیرند و با لباس‌های اتوکشیده و شمایلی اشرافی بر صندلی‌های آن تکیه می‌دهند تا شلوغی و ترافیک خاطرشان را مکدر نکند و سریع‌تر به مقصد مورد نظرشان برسند، سخن از بچه‌پولدارها یا به اصطلاح همان «بچه‌متصل‌های لاکچری» است، همان‌هایی که با امکانات عمومی مانند مایملک خصوصی‌شان برخورد می‌کنند و زندگی‌های لاکچری و مرفه‌شان نشان از آن دارد که ریاضت‌های اقتصادی نه تنها شامل حالشان نمی‌شود، بلکه اگر تمام دنیا دست به دست هم ایران را تحریم کنند، آنها دستشان از آنچه می‌خواهند، کوتاه نمی‌ماند.
البته داستان بچه‌پولدارها به خوراک و پوشاک و مدرسه خاص و آمبولانس‌های آژانسی و ... خلاصه نمی‌شود، این افراد لاکچری علاقه زیادی به اعداد و ارقام رند نیز دارند. خط تلفن‌های رند با قیمت چندین و چند برابرقیمت‌ بازار و... حالا هم سخن از پلاک‌های رند به میان آمده است که می‌گویند پیمانکاران آنها را در اختیار خودروهای خاص یا بهتر است بگوییم در اختیار جوانان خاص یا همان بچه‌متصل‌های خودمان واگذار می‌کنند تا آنان ضمن حفظ فاصله خود با سایر شهروندان، مثل همیشه چند قدم از سایرین نیز جلوتر باشند. ما این را نمی‌گوییم اما وقتی سیمای ملی در یکی از برنامه‌های خبری خود به نقل از رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، آن هم با لحن خاصی می‌گوید که پلاک‌های رند و حتما خیلی هم گران به خودروهای خاص واگذار می‌شود، آدم ذهنش به سمت بچه‌متصل‌ها یا همان آقازاده‌های شیک متمایل می‌شود. اینگونه نیست؟
موضوع طمع بچه‌پولدارها به پلاک‌های رند تابستان امسال داغ شد، درست زمانی که عکس‌هایی از خودروهای سوپرلوکس با پلاک‌های رند در صفحات اجتماعی منتشر شد، بعد از آن شایعات زیادی درباره خرید و فروش پلاک‌های رند مطرح شد و در این شایعات، حرف از قیمت‌های نجومی چند صد میلیونی نیز به میان آمد و گفته می‌شد پلاک‌های رند با قیمت‌های نجومی مانند بسیاری از امکانات دیگر در اختیار بچه‌پولدارها با ماشین‌های میلیاردی‌شان قرار گرفته و حتی برخی از آنان دغدغه ست کردن پلاک ماشین خود با شماره گوشی‌های همراهشان را دارند.
تکذیب و تاییدها
در تمام مدتی که موضوع چنگ انداختن بچه‌لاکچری‌ها به پلاک رند ماشین مطرح بود، این ادعا همواره از سوی سازمان‌های مربوطه تکذیب می‌شد. همان زمان این موضوع از سوی رئیس پلیس راهور نیروهای انتظامی نیز تکذیب شد. کمال‌ هادیانفر به رسانه‌ها گفت:«با قاطعیت اعلام می‌کنم که هیچ چیزی به اسم خرید و فروش پلاک رند نداریم، چرا که پلاک رند کاملاً شانسی است و کسی نمی‌تواند پارتی‌بازی کند.» وی در عین حال گفت که وجود خودروهایی با پلاک رند را تکذیب نمی‌کند و افزود که «این موارد در گذشته اتفاق افتاده که تخلف محسوب می‌شود».
هنوز چند ماهی از تکذیب این جریان نگذشته است، که چند روز پیش رئیس پلیس راهور ناجا فاش کرد که پلاک‌های رند نیز از طمع بچه‌پولدارها دور نمانده است. کمال ‌هادیانفز علیرغم تکذیب چند ماه پیش‌اش در این باره گفت: قرار بود پلاک‌های رُند تصادفی بین متقاضیان توزیع شود، اما متاسفانه برخی از پیمانکاران از این ابلاغ سرپیچی و پلاک‌های رُند را به صاحبان خودروهای خاص واگذار کردند.
بدیهی است که «صاحب خودروهای خاص» که‌ هادیانفر پلاک‌های رند را به نام آنان گره زد، توان مالی پرداخت چندصد میلیون تومانی برای خرید پلاک‌های رند دارند وگرنه اغلب افراد جامعه که برای تامین معیشت روزمره‌شان دچار دردسرمی‌شوند نه می‌توانند صاحب خودروهای خاص باشند و نه قدرت مالی خرید پلاک‌های رند چندصد میلیونی دارند.
البته دسترسی به پلاک‌های رند یکی از صدها موردی است که این سال‌ها مانند دیواری آقازاده‌ها و ژن‌های خوب را از اغلب افراد جامعه جدا کرده است. ویلاهای چند صد میلیاردی، مراسم‌های جشن لاکچری، خانه‌های لوکس، مسافرت‌های آنچنانی، ساعت‌های چندصد میلیونی، سبک زندگی اشرافی، استخرهای خصوصی لوکس، لباس‌های برند چند ده میلیونی، استفاده و هزاران مورد ریز و درشت که شرح همه آن در این چند سطر نمی‌گنجد، سبک زندگی آنان است. علاوه بر این موارد آقازاده‌ها به دلیل اتصالی که با منابع قدرت دارند از امکاناتی برخوردارند که دیگران در شرایط مشابه قادر به برخورداری از آن امکانات نیستند؛ مانند گرفتن بورس‌های تحصیلی به صورت غیرقانونی یا هیات علمی شدن بدون صلاحیت علمی یا همین پلاک رند دریافت کردن و ....
شبکه‌های اجتماعی در تیول آقازاده‌ها
شبکه‌های اجتماعی نیز به محلی برای جولان دادن و فخرفروشی این افراد تبدیل شده است. نگاهی به عکس‌های اینستاگرامی آقازاده‌هایی که برخی از مردم به نشانه اعتراض‌ و برای سلب لذت کاذب برتری‌جویی از آنان، آنها‌ را «زالوزاده» خطاب می‌کنند، ما را به این باور می‌رساند که نسل جدید بدنه نظام مدیریت اجرایی ایران زندگی دوگانه دارند و مانند پیشینیان خود به دنبال تظاهر به ساده‌زیستی نیستند. گویی آنها در دهه چهارم انقلاب به این نتیجه رسیده‌اند که زندگی به سبک اشرافی نه تنها منافاتی با آرمان‌های انقلاب ندارد بلکه جلوه امروزی و جذابی از طرفداران دین و انقلاب به مخاطبان بیرونی عرضه می‌کند. جلوه جذابی که حتی می‌تواند به خیال آنها در صدور انقلاب نیز کمک کننده باشد. درواقع اندیشه وارونه‌‎ای را تبلیغ می‌کنند که می‌تواند برای ارزش‌های انقلاب زیان آور باشد.
منافی با ارزش‌های نظام
در خدمت گرفتن امکانات عمومی، سبک زندگی مسرفانه و نمایش هر آنچه همه ندارند و برخی آقازاده‌ها یکجا دارند، هم با عدالت اجتماعی و هم ارزش‌های مورد نظر حکومت همخوانی ندارد. این سبک زندگی که نه تنها خبری از ساده زیستی در آن نیست، بلکه رد پای لابی‌گری و در خدمت گرفتن امکانات عمومی در آن به روشنی به چشم می‌خورد، برای مردمی که اغلب آنان حتی در مرتفع کردن نیازهای ابتدایی خود ناتوان هستند، نه نتها کمی بیش از حد، بلکه به دشت دل‌آزار است. بسیاری از مردم بر این باورند در سیستم و حکومتی که‌ همواره مدعی اجرای عدالت است و مردم را از تفاخر و اسراف منع می‌کنند و مسئولان همواره از ساده‌زیستی به‌عنوان یک ارزش و فضیلت اخلاقی سخن به میان می‌آورند و مردم را به آن دعوت و تشویق‌ می‌کنند. چگونه است که فرزندان برخی از آنها از این قاعده مستثنی هستند و حتی امکانات عمومی نیز برای خدمت به آنان بسیج می‌شود.
هر چند که سردار‌ هادیانفر اعلام کرده است که با پیمانکاران متخلف در واگذاری پلاک‌های رند به خودروهای خاص برخورد می‌شود، اما این پرسش همچنان مطرح می‌شود که اگر می‌توان به این راحتی با صاحبان خودروهای خاص برخورد کرد، ای کاش از ابتدا پیج زندگی لاکچری برای آنان باز نمی‌شد که اینگونه نیاز به برخورد باشد. باز هم تاکید می‌کنیم که جامعه با توجه به تجربه‌ای که از خودروهای خاص، آدم‌های خاص و جوانان خاص دارد، بعد از اعلام این اخبار فوری نحوه زندگی بچه‌متصل‌ها را در ذهن دوره می‌کند، یعنی همان جوانانی که به مسئولین اجرایی وصل هستند و این برای آنان به یک مزیت طبقاتی تبدیل شده است. ساده می‌گوییم، لطفا ژن خوب نباشید، این روزها این واژه یک دشنام اجتماعی شده است.
* واژه «بچه متصل» به معنای آقازاده و یا فرد صاحب رانت از فیلم «خط ویژه» به کارگردانی «مصطفی کیایی» گرفته شده است.


http://www.SecretNews.ir/fa/News/198369/بچه‌متصل‌های-لاکچری!
بستن   چاپ