اخبار محرمانه
سرمقاله وطن امروز/ نوکیسگی و هشدار سقوط اجتماعی
دوشنبه 11 آذر 1398 - 09:38:13
اخبار محرمانه - وطن امروز / « نوکیسگی و هشدار سقوط اجتماعی » عنوان ستون "دریچه" در روزنامه وطن امروز به قلم یونس مولایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
انتشار فیلمی چند ثانیه‌ای که در آن جوانی یک کودک را درون سطل زباله‌ای که در آن به دنبال کالایی برای جمع‌آوری می‌گشته، واژگون می‌کند، موج عظیمی از خشم عمومی نسبت به چنین مرتبه‌ای از وقاحت و پلیدی را ایجاد کرد. هرچند هیچ اطلاع روشنی از محل، عامل و حتی انگیزه این شوخی مزخرف منتشر نشده و تعمیم آن به طبقه یا قشری خاص پیشاپیش مردود است اما نمی‌توان منکر آن بود که چنین تصویر تلخی را از جهاتی می‌توان به‌ عنوان نمادی از یک سقوط نمادین اجتماعی تصور کرد.
کالاسازی اقشار محروم و سپس استفاده ابزاری از چنین کالایی با هر نیتی که باشد بخشی از واقعیت تلخ مناسبات اجتماعی این روزها را نمایان می‌کند. شکل‌گیری «نوکیسگی» در سایه بافتی از مناسبات اجتماعی می‌تواند «تحقیر» بخشی از شکست‌خوردگان اجتماعی را تبدیل به امری «روزمره» کند؛ تضادی که به گویاترین شکل ممکن خود را در قالب تصویر مورد بحث نشان داد؛ کودکی با پیش رفتن به سوی محلی که طبیعتا باید نشان اجناس فاقد ارزش اقتصادی باشد می‌رود تا کوچک‌ترین واحدی را که واجد ارزش اقتصادی باشد پیدا کند ولی ناگاه به جای آنکه با دستگیری سایرین حاضر در اجتماع از آن محدوده فاصله گیرد، به دست عضوی از جامعه در آن سرنگون می‌شود تا خود نیز موجودیتی فاقد ارزش را تجربه کند. این برداشت نمادین از نمایشی که می‌تواند با هر نیت و در هر سطحی از مناسبات اجتماعی شکل گرفته باشد، همچون کاریکاتوری تلخ بود که با توسل به ابزار اغراق، واقعیتی انکارناپذیر را به نمایش عمومی درآورد.
یک سال پیش کلیپی چندثانیه‌ای منتشر شد که در آن راننده اتومبیلی میلیاردی پس از چپ کردن خودرویش به سمت پلیسی یورش برده و با زیر مشت و لگد گرفتن او جمله «میدونی میلیارد چقدره؟» را تکرار می‌کرد. هرچند در نهایت فرد مذکور محاکمه و به تحمل چند سال زندان محکوم شد اما لابه‌لای فریاد متکبرانه‌اش که نداشتن ثروت میلیاردی توسط دیگری را نشانه‌ای از فقدان جایگاهی لازم برای متوقف کردن خود می‌دانست، می‌شد چشمه‌ای از غلبه یافتن نوکیسگی اقتصادی را در مناسبات اجتماعی مشاهده کرد. انتشار ویدئوی اخیر نیز هر چند می‌تواند به یک مصداق خاص خلاصه شود اما نشان و نشانه‌ای از یک سقوط نمادین در عرصه مناسبات اجتماعی است؛ سقوطی که در آن گروهی به‌علت عدم کامیابی در مناسبات نابرابر محکوم به سقوط در مکان جمع‌آوری ابزارهای بی‌ارزش می‌شوند!

http://www.SecretNews.ir/fa/News/198252/سرمقاله-وطن-امروز--نوکیسگی-و-هشدار-سقوط-اجتماعی
بستن   چاپ