اخبار محرمانه
گفتگو با مهرداد لاهوتی نماینده مجلس:
دولت روحانی نباید پول پاشی كند
یکشنبه 10 آذر 1398 - 5:44:14 PM
اخبار محرمانه-همزمان با سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، دولت اعلام کرد که مابه‌التفاوت این افزایش را در قالب بسته‌های حمایتی معیشتی در میان حدود 60میلیون نفر توزیع خواهد کرد. در عین حال وزارت رفاه نیز مسیر اعتراض به عدم دریافت این بسته‌ها را اعلام کرد. یکی از شروط رسیدگی به این اعتراض‌ها نیز اجازه افراد به دولت برای بررسی جزئیات حساب‌های بانکیشان بود. در این میان برخی کارشناسان عقیده دارند دولت نیازی به این مجوز ندارد و برخی دیگر دسترسی دولت به حساب‌ها را منوط به اجازه صاحبان آن می‌دانند. «آرمان‌ملی» در گفت‌وگو با مهرداد بائوج‌لاهوتی- عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس- به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید.
دولت شرط رسیدگی به اعتراض افراد در مورد عدم دریافت کمک‌های معیشتی را بررسی جزئیات حساب‌های بانکی اعلام کرده است؛ ارزیابی شما چیست؟
دولت در این مورد مصوبه قانونی مجلس را که ندارد؛ برای خودش ضوابطی را مشخص کرده و قرار شده بنابر گفته خودشان به 60میلیون نفر کمک معیشتی پرداخت کنند و بنابراین درآمد حاصل از مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین به صورت عادلانه بین مردم توزیع شود. حالا این طرح 55میلیون نفر را تحت پوشش بگیرد یا 60میلیون نفر را تفاوتی نمی‌کند و دولت باید گفته خود را اجرا کند. دولت هر شرایط دیگری را اجرا کند جز اینکه یک بلوا و نگرانی و بی‌اعتمادی دومی را ایجاد کند، چیز دیگری نیست. با اینکه من شخصا پرداخت این پول را قبول ندارم توصیه‌ام این است که دولت به‌رغم اینکه این کار اشتباه را انجام داده است اما بین مردم اعلام کرده این پول را بین 60میلیون نفر تقسیم می‌کند و یک ریال آن را هم صرف امور دیگر نخواهد کرد؛ صحبتی که چند بار توسط رئیس‌جمهوری هم تکرار شده است. بنابراین نباید دنبال این باشد که یک بی‌اعتمادی دوم را ایجاد کند و باید به وعده خود عمل کند.
از چه لحاظ با پرداخت این مبالغ موافق نیستید؟
اگر قرار بود قیمت بنزین افزایش یابد باید یک عدد منطقی افزایش می‌یافت و مابه‌التفاوت آن نیز به سمت پروژه‌هایی نظیر حمل‌ونقل عمومی و عمرانی هدایت می‌شد و در مسیری قرار می‌گرفت که در کاهش مصرف بنزین انگیزه ایجاد کند؛ نه اینکه ما پول را بین مردم تقسیم کنیم. همین پرداخت یارانه‌ها هم پیام بدی را به دنیا منتقل کرده بود! از زمان آقای احمدی‌نژاد 40هزار میلیارد تومان یارانه روی دست دولت مانده است؛ 30هزار میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شده است. این نوعی پول‌پاشی است دیگر! در واقع با این پولی که داریم توزیع می‌کنیم، تورم هم ایجاد می‌کنیم. ما 50هزار تومان به مردم می‌دهیم اما معادل 500هزار تومان تورم ایجاد می‌کنیم.
مصوبه‌ای وجود دارد که دولت بتواند به حساب‌های افراد دسترسی داشته باشد؟
مصوبه قانونی ندارد. دولت می‌تواند از ابزارها و اطلاعاتی که در دست دارد استفاده کند. اما برای دسترسی به حساب‌های مردم، باید مجوز داشته باشد.
آیا بهتر نیست در جهت افزایش شفافیت و تقویت نظام مالیاتی، دولت برای بررسی حساب افراد نیازی به مجوزهای موردی نداشته باشد و بتواند به راحتی به جزئیات حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشد؟
در اینکه قوانین درست است یا خیر که ما الآن اظهار نظر نمی‌کنیم. این نکته را من هم قبول دارم که چاره مسائلی مانند پولشویی که ما در کشور داریم شفافیت است. در برخی از کشورهای دنیا حتی پس‌اندازهای مردم هم مشمول مالیات است. حالا در کشور ما از این جهت که نقدینگی خیلی بالاست، این کار خطرناک است؛ این موضوع دو بار هم در مجلس مطرح شد. طبیعی است اگر روزی دولت بخواهد از پس‌اندازهای مردم مالیات بگیرد، باید مشخص باشد که هر کسی چه میزان پول در حساب دارد تا محاسبه مالیاتی روی آن صورت بگیرد. شفافیت همین است. ما از این هفته طرح اصلاح نظام بانکی را در مجلس کلید می‌زنیم. بهترین فرصت برای دولت است که این‌گونه مسائل را آنجا مطرح کند و اگر خلا‌ء‌هایی وجود دارد آنها را حل کند.
در صورتی که دولت نیازی به مجوزهای موردی نداشته باشد، آیا ممکن است مجددا از بررسی حساب‌های برخی افراد اغماض شود؟
اگر این تبدیل به قانون شود، چه اغماضی می‌خواهد صورت بگیرد؟ تا کنون چون دولت ضرورتی را احساس نمی‌کرد، دنبال این موضوع هم نرفته بود. اما اگر این موضوع تبدیل به ضرورت شود، قطعا باید مجوزهای لازم را داشته باشد که همه حساب‌ها را بررسی کند و اغماضی وجود ندارد. یک بحث کلی خواهد بود و این‌گونه نیست که حساب برخی بررسی شود و برخی دیگر نه!
نگاه عمومی مجلس به این موضوع چگونه است؟
نگاه مجلس مثبت است و ما مشکلی نداریم. می‌گوییم اگر واقعا می خواهند فساد در کشور ریشه‌کن شود، همه چیز باید شفاف شود. این گونه نباشد که ما بخشی را شفاف کنیم و بخش دیگری را شفاف نکنیم. البته انتشار این اطلاعات شاید کار خوبی نباشد؛ اما دسترسی مراجع ذی‌ربط به‌ویژه دستگاه‌های نظارتی لازم است. در همه جای دنیا این‌گونه است که اگر شما پولی داشته باشید که به خودتان متعلق است و می‌خواهید در حساب خودتان هم بگذارید، ابتدا از شما می‌پرسند که این پول را از کجا آورده‌اید؟ آیا مالیات آن را پرداخت کرده‌اید؟ در حقیقت تا این پول را تمیز نکنند، از شما تحویل نمی‌گیرند. ولی آیا امروز در کشور ما هم این‌گونه است؟ کافی‌ست شما به بانکی بگویید من این مقدار پول دارم، از عزت و احترام بیشتری برخوردار می‌شوید، پول را هم می‌گیرند و در حسابت می‌گذارند. در دنیا هم اگر در بعضی کشورها ریشه فساد جمع شده، دلیل آن همین شفافیت است. شفافیت برای همه! این است که همه چیز باید مثل آینه شفاف باشد. بنده خدا آقای ظریف آمد در مجلس گفت در کشور ما هم پولشویی وجود دارد؛ حالا عده‌ای از زاویه دیگری این عبارت را خواندند؛ اما باید واقعیت را قبول کنیم. ما ابزار در اختیار داریم. چرا باید در آینده به فردی، مسئولی تهمت بزنیم؟ همین الآن اگر اموال و زندگی یک مسئول می‌تواند تحت نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط قرار بگیرد و مورد کنترل قرار گیرد، چرا انجام نشود؟ اگر روند غیرعادی رخ داد آلارم بدهد، یا پولی آلوده است همین جا جلوی کار گرفته شود بهتر است یا اینکه صبر کنیم انباشته شود و در نهایت، بی‌اعتمادی عمومی نسبت به حاکمیت و نظام ایجاد کند؟


http://www.SecretNews.ir/fa/News/197918/دولت-روحانی-نباید-پول-پاشی-كند
بستن   چاپ