اخبار محرمانه
چرا اعتراض ایران با «فردو» بیشتر شنیده شد؟
سه شنبه 21 آبان 1398 - 18:42:54
اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فردو به دلیل وضعیت جغرافیایی خاص آن و واقع شدن زیر کوه، در برابر حملات احتمالی از امنیت نسبی بسیار بالاتری نسبت به سایر تاسیسات هسته‌ای برخوردار است. لذا از نظر ایران، فردو تضمینی برای بقای برنامه غنی‌سازی ایران حتی در صورت حماقت امریکا یا اسراییل برای حمله به نطنز بوده و هست.
اما از نظر غربی‌ها مجتمع فردو که به دلیل وسعت نه چندان زیاد آن مناسب برای غنی‌سازی صنعتی نیست، صرفا مکانی مخفی در دل کوه برای غنی‌سازی مقدار اندک اورانیوم با غنای بالا بود. این غنا می‌تواند از 5 درصد تا 60 درصد یا حتی بالاتر باشد و به همین خاطر حساسیت زیادی روی فردو هست.
ایران با انتخاب #فردو به عنوان گام چهارم در حالی که انتخاب‌های کم‌هزینه‌تر دیگری هم روی میز بودند، سیاست فشار حداکثری بر اروپا برای تغییر در واکنش‌ها نسبت به گام‌های معکوس برجامی‌‌اش را به اوج رساند. البته برخلاف هیاهوهای رسانه‌ای، فعلا واکنش عملی طرف مقابل ایران در برجام به این گام، جنبه تندوتیز به خود نگرفته است.
به نظر می‌رسد احتمالا طرف اروپایی واکنش قهری فوری به گام چهارم ایران نشان نخواهد داد، چراکه رایزنی‌های مکرون با ایران و امریکا در پشت پرده ادامه دارد و فرانسه از بیم تخریب این روند فعلا ترمز واکنش تند به تهران را کشیده است. با این همه همزمان فشار بازیگران غیربرجامی بر تروییکا برای واکنش نشان دادن به گام‌های ایران افزایش پیدا کرده است.
ایران با بازگرداندن غنی‌سازی به فردو این پیام را به طرف‌های برجامی داد که با هر گام، سرعت بازگشت‌پذیری اقدام‌های معکوس برجامی ایران کم و کمتر خواهد شد. اگر پس از گام نخست، بازگشت‌پذیری ایران به اصل تعهدات برجامی ظرف چندساعت ممکن بود، امروز این زمان به چند ‌روز تا چند هفته رسیده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/189490/چرا-اعتراض-ایران-با-«فردو»-بیشتر-شنیده-شد؟
بستن   چاپ