اخبار محرمانه
رازهای كشته شدن بغدادی مثل بن لادن
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 10:23:35 AM
اخبار محرمانه-پس از اعلام خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعشی توسط ترامپ، همه نگاه‌ها به سرعت به سمت تحلیل اهمیت زمان این رویداد معطوف شده است؛ ایرنا نوشت؛ رویدادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 و در میانه تنش‌های سیاسی استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا. ماجرای کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه داعش از شب گذشته در صدر اخبار رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است؛ ماجرایی که بار دیگر پس از رخدادهای سال 2014میلادی به آن سو یعنی اعلام تاسیس «دولت اسلامی عراق و شام» به نوعی بمب خبری خاورمیانه محسوب می‌شود. بسیاری از تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند چرا آمریکایی‌ها تاریخ مصرف رهبران تروریستی را فقط در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یا فشارهای داخلی پایان می‌دهند؟ آمریکایی‌های پیش از این اسامه بن لادن رئیس گروه القاعده؛ ابومصعب الزرقاوی جانشین وی و ابوبکر البغدادی رئیس گروه داعش را در زمان‌های خاصی اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش را باید در صندوق‌های رای و شرایط داخلی آمریکا جست و جو کرد. بسیاری اعلام مرگ بن لادن توسط باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در شامگاه 1 مه 2011 یعنی درست یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری را به نوعی اقدام تبلیغاتی برای انتخاب مجدد و پیروزی بدون خطا در انتخابات سال 2012 تفسیر کردند. حتی کشته شدن ابومصعب الزرقاوی در 7 ژوئن 2006 در عراق به دست نیروهای آمریکایی، نوعی فرار روبه‌جلوی جورج بوش پسر از مشکلات اشغال عراق و بحران اقتصادی اعلام کردند و اکنون دونالد ترامپ در شوی تلویزیونی یکسال پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 و در میانه فضای پرتنش سیاسی و التهابات استیضاح تلاش کرد تا خود را پیروز میدان جلوه دهد. اما در فرجام، به نظر می‌رسد که پایان ابوبکر البغدادی پایان داعش در خاورمیانه نیست و آمریکایی‌ها تنها تلاش می‌کنند تا به عنوان ابزار پیروزی خود نشان لیاقت را به خود اعطا کنند.

چرا در آستانه انتخابات؟

محمود واعظی، روز دوشنبه در واکنش به مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش افزود: مبارزه با تروریسم از سوی هر کشوری که باشد اقدامی موجه است ولی به اعتراف مقامات آمریکایی، گروه تروریستی داعش توسط خود آمریکا شکل گرفت و تا زمانی که در راستای منافع این کشور به انجام ترورهای کور و جنگ افروزی در منطقه مشغول بود، مورد حمایت قرار داشت. واعظی با اشاره به شکست‌های میدانی داعش در عراق و سوریه اضافه کرد: هر چند، امروز چیزی به نام داعش (دولت اسلامی عراق و شام) وجود ندارد و گروه‌های تروریستی منتسب به آن بسیار ضعیف و کم‌تحرک شده‌اند اکنون این سوال مطرح است که چرا بن‌لادن و البغدادی هر دو در آستانه انتخابات آمریکا کشته می‌شوند تا از آن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: کشته شدن ابوبکر البغدادی به عنوان یک تروریست تبهکار که جنایات بزرگی را مرتکب شده است، اقدامی مثبت به شمار می‌آید ولی فعالیت‌های جنایتکارانه این گروه، زمانی پایان می‌یابد که کشورهای حامی آنان دست از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آنان در جهت منافع خود بردارند.

مرگ بغدادی پایان تروریسم نیست

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز در توئیتی به موضوع کشته شدن بغدادی واکنش نشان داد. ربیعی نوشت: «هلاکت بغدادی پایان نماد تروریسم تزریقی - تخریبی است؛ تزریق تفکر مرگ به بطن جوامع بشری و تخریب تصویر اسلام در افکار عمومی جهان؛ اما همانطور که با مرگ بن لادن ریشه ترور نخشکید، مرگ بغدادی نیز پایان داعشیسم نخواهد بود.» همچنین محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا کشته شدن بغدادی را «موضوعی هماهنگ شده» خواند. او تاکید کرد که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند ابوبکر البغدادی زنده به دست نیروهای مقاومت برسد و با برنامه‌ریزی قبلی و هماهنگ شده عملیات خود را در این خصوص انجام دادند. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت که «آمریکایی‌ها می‌خواهند به عنوان قهرمان مبارزه با داعش معرفی شوند» و با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا «استفاده تبلیغاتی برای ترامپ» بکنند و همچنین «بر روی بحث استیضاح و کاهش محبوبیت ترامپ تاثیر بگذارد».

ایران و کشورهای منطقه داعش را شکست دادند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به ادعاهای آمریکا مبنی بر کشته شدن ابوبکر بغدادی توسط نیروهای این کشور در منطقه ادلب، اظهار کرد: از نظر ما اقدام آمریکایی‌ها اقدام بزرگی نبوده است؛ چرا که داعش پیش از این توسط ما و کشورهای منطقه شکست داده شده بود. سیدعباس موسوی تصریح کرد: این گروه‌ها و افراد برای آمریکایی‌ها تاریخ مصرف دارند و هرگاه تاریخ مصرف آنها به پایان برسد آنها را از بین می‌برند. این دیپلمات کشورمان با تاکید بر این‌که گروه تروریستی داعش را جوانان جریان مقاومت و ملت‌ها و دولت‌های سوریه، عراق با پشتیبانی لجستیکی ایران و مردم متدین منطقه با مقاومت خود از بین بردند ادامه داد: اما متاسفانه هنوز تفکر تروریسم و فرقه‌گرایی زنده است و کشورهایی چون آمریکا از آنها برای اهداف خود استفاده می‌کنند. بنابراین ما کشته شدن ابوبکر بغدادی را پایان داعش نمی‌دانیم. همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به ترامپ نوشت: «کارخیلی بزرگی نیست! شما فقط ساخته دست‌ خودتان را کشتید». عباسعلی کدخدایی نیز تصریح کرد: «مهمتر از کشتن بغدادی تفکر تروریسم است و توسل به آن برای اهداف نامشروع توسط برخی دولت‌ها. همان طور که خانم کلینتون گفته بود آمریکا خالق گروه‌های تروریستی است و البته ترامپ نابودکننده «تروریست‌های تاریخ گذشته». آیا پس از داعش باید منتظر خلق گروه تروریستی جدید باشیم؟



http://www.SecretNews.ir/fa/News/185895/رازهای-كشته-شدن-بغدادی-مثل-بن-لادن
بستن   چاپ