اخبار محرمانه
رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی معاونت تربیت و آموزش سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق
همه پاسداران شناسنامه ورزشی دارند
دوشنبه 29 مهر 1398 - 22:12:16
اخبار محرمانه - تربیت بدنی سپاه در قالب اداره ورزش و آمادگی جسمانی معاونت تربیت و آموزش از نظر آماده‌سازی و کارآمدسازی نیروها یکی از واحدهای مهم محسوب می‎شود. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی صبح صادق با سرهنگ پاسدار «سیدفخرالدین میرافضل» مسئول این اداره است.
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی
در مورد وظایف اداره خود توضیح دهید .
موضوعاتی که داریم به طور کلی در دو طیف است؛ بحث ورزش همگانی و ورزش قهرمانی . در ورزش همگانی چند چیز را دنبال می‌کنیم؛ یکی فراگیرکردن ورزش و دوم ارتقای آمادگی جسمانی پایوران برای مأموریت است . البته چشم‌اندازی برای ورزش حرفه‎ای نیز داریم . به همین منظور مسابقات قهرمانی سپاه را برگزار می‎کنیم تا تیم‎های ورزشی برای شرکت در مسابقات نیروهای مسلح و به تبع آن مسابقات ارتش‎های جهان یا « سیزم » تشکیل شوند .
در مورد وضعیت ورزش پهلوانی در سپاه توضیح دهید .
در ورزش پهلوانی در سپاه دنبال این هستیم که این مسابقات را ترویج دهیم . اینکه فردی وارد زورخانه می‎شود، هم موضوعات آمادگی جسمانی را در نظر می‌گیرد و هم موضوعات تربیتی مثل ذکر مولا علی و ذکر خدا و ائمه و این حال ورزشکار را خوب می‎کند . و ما به دنبال این هستیم که این مسابقات ترویج پیدا کند .
مسابقات ورزشی قهرمانی سپاه امسال چه تمایزات و ویژگی‌هایی نسبت به قبل دارد؟
امسال ما مسابقات را چارچوب‌مندتر برگزار کردیم . تقویم مسابقات سراسری از طرف معاون هماهنگ‌کننده سپاه ابلاغ و برای همه فرماندهان دستوراتی برای دنبال کردن این موضوع صادر شد . از طرف دیگر بودجه مناسبی مدنظر قرار گرفت . رشته‎هایی که مدنظر ما بود و برای سپاه کاربردی هستند، عبارتند از : پهلوانی، فوتسال، کاراته، تکواندو، پنج‌گانه نظامی، جودو، کشتی، ورزش‌های قدرتی، شنا، آمادگی جسمانی، تیراندازی، تپانچه و تفنگ و ... .
فلسفه وجود و تقویت تربیت بدنی و ورزش در نیروهای مسلح آمادگی رزم است . آیا در ورزش قهرمانی و همگانی سپاه این امر پیگیری می‌شود؟
ما الگویی برای ورزش قهرمانی و ورزش همگانی طراحی کردیم و بر اساس آن داریم پیش می‎رویم . در ورزش اولویت‌بندی کردیم؛ بنابراین اولویت اول برای ما آمادگی رزم است . رشته‎های ورزشی که بتواند به آمادگی رزم کمک کند اولویت اول هستند . در کنار آن ما نیم‎نگاهی هم به ورزش‎های قهرمانی داریم؛ اما تا آنجا که شرایط و امکانات و مقدورات سپاه به ما اجازه دهد بودجه و اعتبارات بتواند تأمین شود، برای سال جدید رشته‎هایی که تخصصی برای سپاه انتخاب شده است از طرف معاونت آموزش هم حمایت می‌شوند؛ چون رشته‎هایی کاربردی برای نیروها و مدنظر آموزش است و باید در رده‎هایی که مطرح است گسترش بیابد .
با توصیفاتی که شما داشتید متوجه می‌شویم ورزش عمومی و همگانی در سپاه تعریفی مجزای آنچه در کشور رایج است پیدا کرده است . در این مورد بیشتر توضیح دهید .
ما در سپاه به هر نوع فعالیت ورزشی که در ساعات آموزشی یگانی برای کارکنان سپاه گذاشته می‎شود تا برای ارتقای آمادگی جسمانی‌شان فعالیت کنند ورزش‎های همگانی می‎گوییم . این در برنامه کاری هفتگی کارکنان هم پیش‌بینی شده و الآن ما برای کارکنان ستادی چهار و نیم ساعت و براساس نوع مأموریت در یگان‌های مختلف صفی در رنج‌های مختلف از 6 تا 8 ساعت در هفته برنامه‌ریزی داریم . برخی رده‎ها در مأموریت‎های مرزی هستند . برای اینها هم خودآموز ورزشی را تهیه دیدیم تا اگر مربی ورزشی ندارند خودشان بتوانند آمادگی رزم را در خود تقویت کنند . الآن هر شش ماه یکبار عمده این نیروها باید تست بدهند و لازم است برای نمره قبولی در تست‎ها، ورزش را تداوم دهند . در این راستا کمیته تشکیل شده که اولین کمیته، کمیته آمادگی جسمانی است که بحث ورزش همگانی و ورزش‌های کاربردی را بررسی می‏کند . کمیته دوم ورزش‌های قهرمانی است و سومین کمیته تحقیق و توسعه است که برمی‎گردد به زیرساخت‌ها .
خروجی این اطلاعات چه می‌شود؟
در حال حاضر، تحت نرم‌افزار مبین معاونت آموزش، بحث شناسنامه تربیت بدنی پاسداران را طراحی کردیم . سه معیار فعالیت‌های ورزشی در ساعات ورزش، تناسب جسمانی و نمره آزمون‌ها در این سامانه وارد می‌شود و فرد می‎تواند کارنامه خود را دریافت کند . در کنار این ظرفیت اضافه کردن مدارج و مدال‌های ورزشی و سوابق ورزشی را هم در این سامانه فراهم می‌کنیم .

http://www.SecretNews.ir/fa/News/183929/همه-پاسداران-شناسنامه-ورزشی-دارند
بستن   چاپ