اخبار محرمانه
نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 29 مهر
دوشنبه 29 مهر 1398 - 12:01:17
اخبار محرمانه - امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یک جریانی در کشور وجود دارد که با پدیده «جنبش علمی» با بددلی برخورد می‌کند. این جریان، اصل جنبش علمی را انکار می‌کند. متأسفانه این حرکت بدخواهانه از داخل دانشگاه انجام میشود.(1398/7/17)
پایگاه بصیرت
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
متهمان فراری باسواد!
سال‌ها در کشور درس خوانده است و از امکانات آموزشی بهره‌مند شده و از مقطع ابتدایی تا دکتری نزدیک یک میلیون دلار برای او هزینه شده است، اما اکنون در کمال امنیت درآمد میلیاردی کسب کرده و از حداقل مالیات فرار می‌کند.
دولت در بودجه سال 1398، بیش از 150 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده که در صورت تحقق گام‌های خروج بودجه از اقتصاد نفتی با سرعت بیشتری برداشته خواهد شد. از مجموع بیش از 440 هزار میلیارد تومان درآمد نقدی دولت، حدود 150 هزار میلیارد تومان از سوی سازمان امور مالیاتی و گمرک تأمین می‌شود و حدود 100 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی است. درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 148 هزار میلیارد تومان و همچنین درآمد حاصل از فروش اوراق 51 هزار میلیارد تومان است.
بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، سهم درآمد مالیاتی ایران از تولید ناخالص داخلی تنها 5 درصد است، این در حالی است که براساس آمارها بیشتر کشورهای پیشرفته، تا 60 درصد از GDP آنها به درآمد مالیاتی‌شان مربوط می‌شود. بر اساس گزارش OECD، سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی، 56 درصد تولید ناخالص داخلی سوئد را درآمدهای مالیاتی این کشور تشکیل می‌دهد. پس از آن، دانمارک با رقم 56 درصد جایگاه دوم و فرانسه با رقم 54 درصد جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
اگرچه با تدابیری که در نظام مالیاتی اندیشیده شده است دولت در تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده سال 1397 موفقیت خوبی به دست آورد؛ اما همچنان برخی از قشرها که درآمد بالایی دارند مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ یکی از این اقشار پزشکان هستند. تعداد پزشکان فعال کشور برابر 110 هزار نفر است که در صورت اخذ مالیات 25 درصد، مقدار مالیات سالیانه پزشکان حداقل 6700 میلیارد تومان می‌شود. گفتنی است، در ماه‌های گذشته که دریافت مالیات از پزشکان جدی‌تر شده است، در برخی از مطب‌ها رفتارهای دور از شأن یک دانش‌آموخته سطوح عالی علمی مشاهده می‌شود. پزشکانی که با نصب دستگاه کارتخوان مخالفت کرده‌اند یا دو نرخی بدون کارتخوان و با کارتخوان گذاشته‌اند و... که این موضوع نشان می‌دهد برخی از این افراد حاضر نیستند سهم خود را از امنیت، رفاه و آموزش بپردازند. به راستی، اکنون که درآمدهای نفتی در حال کاهش است، پرداخت مالیات باید به یک فرهنگ تبدیل شود.
▼ گزارش روز
تبدیل اعتراض به توطئه!
در لبنان چه خبر است؟ مردمی که به خیابان‌های بیروت آمده‌اند، به چه چیزی معترض هستند؟ پس از آنکه وزیر رسانه لبنان اعلام کرد، قرار است دولت این کشور بر تماس صوتی واتس‌آپ مالیات ببندد، معترضان به این اقدام به خیابان‌ها آمدند، قانونی که «سیدحسن نصرالله» از آن به عنوان «جرقه‌ای در انبار باروت» یاد می‌کند؛ چرا که مردم لبنان مدت‌هاست از ناکارآمدی دولت و حجم فسادها که به قشر ضعیف این کشور آسیب‌های زیادی وارد می‌کند، معترض هستند! اعتراضاتی که با حمایت حزب‌الله لبنان نیز همراه شد و دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن حمایت از خواست مردم، ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند: «به مردم معترض می‌گوییم ما نه ‌تنها اعتراض شما را درک می‌کنیم؛ بلکه به آن احترام می‌گذاریم.» اعتراضات مردمی توانست دولت سعد حریری را به عقب‌نشینی وادار کند و وی ساعاتی بعد از این تظاهرات خبر از توقف در اجرای این طرح داد.
اما این همه ماجرا نیست و جریان‌هایی به دنبال تداوم اعتراضات و تغییر مسیر آن هستند! در حالی که اعتراضات با هدف اصلاح سیاست‌های دولت لبنان است، صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و غربی‌ها درصدد هستند اعترضات را به سرنگونی دولت حریری و استعفای او تبدیل کنند و با ایجاد شرایط بی‌دولتی در لبنان اهداف خاص خود، از جمله ضربه زدن به حزب‌الله را دنبال کنند! در حالی که حزب‌الله از تداوم دولت و حمایت از آن گفته بود، باید مسئولان این کشور به جای استعفا و فرار بمانند و پاسخگو باشند و مشکلات را برطرف کنند. «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات‌اللبنانیه» و نزدیک‌ترین فرد در لبنان به عربستان سعودی با طرح این ادعا که دولت فعلی لبنان قادر به برداشتن گام‌های لازم برای بهبود وضع اقتصادی موجود نیست، خواستار استعفای وزیران این حزب از کابینه شد. رسانه‌های غربی، صهیونیستی و سعودی نیز همه تلاش خود برای تغییر مسیر اعتراضات و رو در رو قرار دادن مردم و حزب‌الله لبنان را به کار گرفتند و حتی در تلاش هستند پای ایران را نیز به این تظاهرات‌ها باز کنند.
▼ اخبار ویژه
گام چهارم در موعد خود برداشته خواهد شد
یک منبع آگاه در زمینه زمزمه‌هایی که برخی درباره اجرا نشدن گام بعدی کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران مطرح می‌کنند، عنوان کرد: مهلت دو ماهه تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی در گام سوم، پانزدهم آبان ماه تمام خواهد شد و گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی ایران در همین روز برداشته خواهد شد. در همین حال، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تا دو هفته آینده مدار ثانویه رآکتور در حال بازطراحی اراک راه‌اندازی می‌شود. «سیدعلی‌اصغر زارعان» با اعلام اینکه «سالیانه 20 تن آب سنگین تولید و به بعضی کشورها صادر می‌کنیم»، گفت: امروز ظرفیت تولید 25 تن آب سنگین را داریم، در حالی‌ که روز اول فکر می‌کردند ما بلوف می‌زنیم. وی با اشاره به اینکه «عدم اعتماد باعث شد که ما اول اورانیوم مدنظر را بگیریم و بعد اورانیوم بدهیم» گفت: امروز یک‌هزار و 44 سانتریفیوژ در فردو و 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز فعال است.
◄ «عبدالله ناصری» از فعالان اصلاح‌طلب گفته است: آقای عارف با وجود همه ویژگی‌های مثبتی که دارد، کمتر عمق سیاسی تحولات را می‌بیند و مدیریتش هم نشان داد نمی‌تواند یک مجموعه درون پارلمان را پویا و فعال نگه دارد. وی افزود: آقای عارف به احتمال زیاد وارد مجلس آینده نخواهد شد. او برای آنکه راحت‌تر بتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تلاش کند، نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمی‌شود.
▼ اخبار
1ـ ادعای تکراری برای توجیه ناکارآمدی
«داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «واقعیت این است که یکسری انتظارات در حوزه اجرا از رئیس‌جمهور وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. به عبارت دیگر، جامعه مطابق با رأیی که به رئیس‌جمهور داده و مطابق قانون اساسی که وی را شخص نخست اجرایی کشور و شخصیت رسمی دوم کشور می‌داند، انتظار دارد که حوزه اختیارات رئیس‌جمهور نیز به اندازه آنچه در قانون اساسی آمده باشد؛ از این رو می‌طلبد که رئیس‌جمهور از اختیاراتی متناسب با مسئولیت‌هایی که متوجه اوست برخوردار باشد و بتواند بر اساس اختیارات خود نسبت به مسئولیت‌ها انجام وظیفه کند.» رئیس‌جمهور و جریان حامی او مدت‌هاست برای توجیه ناکارآمدی دولت به دنبال بهانه نداشتن اختیارات هستند و احتمالاً در آینده بیشتر در این باره خواهیم شنید.
2ـ اصلاح‌طلبان تعلق قلبی و روحی فراوانی به نظام دارند!
«محمد عطریانفر» از چهره‌های اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای با کنایه به مصطفی تاج‌زاده که پیشتر گفته بود «در هیچ دوره‌ای نبوده که چهار ماه مانده به انتخابات کادرهای اصلی اصلاح‌طلبان هنوز برای حضور در انتخابات تردید داشته باشند و این به معنی است که ما در جاهایی عقب‌رفت داشته‌ایم. ناامیدی به کادرهای اصلاح‌طلبی هم رسیده است!» گفته است: «به هیچ عنوان در انتخابات دلسرد و ناامید نیستیم؛ چون کسی دلسرد می‌شود که به نظام و انقلاب علاقه‌مند نباشد. اینها سختی‌ها و صعوبت‌های سیاست‌ورزی است. اصلاح‌طلبان تعلق قلبی و روحی فراوانی به نظام دارند، بنابراین سختی‌های حضور فعال در سیاست‌ را تحمل می‌کنند و در راه آزادی و استقلال کشور هزینه می‌دهند.»
3ـ رئیس‌جمهور با خودرو ساخت ایران به کاخ ریاست‌جمهوری رفت
«قیس سعید» رئیس‌جمهور جدید تونس با خودروی ساخت ایران که پژو 206 صندوقدار است، عازم کاخ ریاست‌جمهوری خود شده است. هفته گذشته مردم تونس در پای صندوق‌های رأی انتخابات ریاست‌جمهوری تونس حاضر شدند و به دنبال آن قیس سعید را با احراز 76 درصد آرا برای ریاست‌‌جمهوری این کشور انتخاب کردند. وی برای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مبلغ زیادی هزینه نکرد و در مدت زمان در نظر گرفته شده برای تبلیغات هم تلاش بسیاری از خود نشان نداد. او عضو کمیته کارشناسان قانون اساسی تونس بود که در سال 2014 تأسیس شد. سعید از اتحاد با هر حزب سیاسی در طول مبارزات انتخاباتی خودداری کرد.
4ـ رونمایی عبدالمهدی از سومین بسته اصلاحات در عراق
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق جزئیات سومین بسته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خود را اعلام کرد. این بسته شامل آموزش افراد بیکاری است که مدارک تحصیلی تا مقطع دیپلم و دیپلم فنی دارند و در وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان بیکار نام‌نویسی کرده‌اند. قرار است وزارت برق عراق این افراد را تحت آموزش قرار دهد تا از آنها برای تعمیر و نگهداری پست‌های برق و خطوط انتقال آن استفاده شود. گفتنی است، چند هفته پیش اعتراضات مردمی برای رفع مشکلات اقتصادی آغاز شد که عوامل خارجی در صدد بوده آن را منحرف کرده و رنگ و بوی سیاسی به آن بدهند.
5ـ پیام فرمانده کل سپاه درباره ابتکار عمل سپاه
در پی دستگیری سرشبکه کانال معاند «آمدنیوز» و ابراز محبت و عنایت علما، مسئولان نظام و آحاد مردم از اقدام و قدرت اطلاعاتی سپاه، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی تأکید کرد: با این ابتکار عمل و اقدام اطلاعاتی تراز جهانی و حرفه‌ای، یکی از کورسوهای جنگ روانی دشمن در ناامن‌سازی ذهنی و راه‌اندازی آشوب‌های خیابانی، اختلاف‌افکنی ما بین نخبگان و مسئولان، نشر اکاذیب و شایعه، ترویج بدبینی و ناامیدی در مردم خاموش و غافلگیری بر سرویس‌های اطلاعاتی استکباری تحمیل شد.
▼ اخبار کوتاه
◄ «کاظم انبارلویی» فعال سیاسی پیرامون اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره برگزاری همه‌پرسی، با بیان اینکه روحانی مطالبی را مطرح می‌کند که در حقیقت حاشیه‌سازی است، گفت: طبق قانون اساسی یک طرف برگزاری رفراندوم مجلس است؛ یعنی دو سوم مجلس باید راجع به یک موضوع خاص در کشور برای برگزاری رفراندوم توافق داشته باشند. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر منظور آقای روحانی از برگزاری رفراندوم مذاکره با آمریکاست، بهتر است به ایشان یادآور شویم که خود ایشان گفتند مذاکره با آمریکا دیوانگی است.
◄ «اکبر ترکی» عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: امارات خود را سوئیس خاورمیانه معرفی می‌کند؛ اما تجارت، بانکداری، انرژی و هواپیمایی این کشور وابسته به امنیت است و می‌داند در صورت نبود امنیت نمی‌تواند کاری کند. وی افزود: امارات از عربستان و آمریکا دوری کرده و روابط خود را با ایران اصلاح و 700 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است. روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و به همین دلیل در دوبی صرافی‌های بسته شده ایرانی دوباره فعال شده‌اند.
◄ سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به اینکه هم اکنون در همه استان‌های کشور نیروگاه‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی شده است، گفت: در حال حاضر، ظرفیت نصب شده این نیروگاه‌ها در سراسر ایران به 841 مگاوات رسیده و تمامی این ظرفیت از طریق 115 شرکت بخش خصوصی محقق شده است. گفتنی است، از محل نیروگاه‌های نصب شده حدود 53 هزار و 420 نفر سال اشتغال به صورت تجمیعی در بخش تجدیدپذیر صورت گرفته است.
◄ «شینهوا» خبرگزاری رسمی چین گزارش داد: آمریکا نتوانسته است با وجود تحریم‌ها و فشارهای حداکثری روند رشد صنعت نفت ایران را متوقف کند. این خبرگزاری افزود: البته تحریم‌ها باعث شد تا صادرات نفت ایران کاهش یابد، اما این کشور کماکان برای رشد صادرات غیرنفتی از یک سو و پیشبرد رشد صنعت نفت در تلاش است.
◄ «علی ابراهیم» مدیر شرکت مدیریت میدان نفتی «الثوره» سوریه گفت: عملیات بازسازی میادین نفتی و گازی در مثلث سه استان رقه، حماه و حمص شروع شده است. وی تأکید کرد: تأسیسات و چاه‌های نفت سوریه در حمله ائتلاف آمریکایی بمباران شده و از بین رفته است؛ چرا که آمریکایی‌ها به هر چاه یک راکت شلیک کرده‌اند.
ترنم زندگی
سعی کنید با درخواست صحبت کردن از همسرتان گره‌های ذهنی او را باز کنید و غیر مستقیم ابتدا سؤال‌های او را تکرار کنید و سپس پاسخ دهید.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/183759/نشریه-اخبار-و-تحلیل‌ها-دوشنبه-29-مهر
بستن   چاپ