اخبار محرمانه
بازار سهام عربستان 13 میلیارد دلار ضرر کرد
شنبه 20 مهر 1398 - 16:56:01
اخبار محرمانه - ایرنا / بازار سهام عربستان طی هفته گذشته و در سایه حوادث ژئوسیاسی منطقه، افتی 2.85 درصدی و ضرری 48.7 میلیارد ریالی (13 میلیارد دلار ) را تجربه کرد.
روزنامه "الوطن" امارات امروز (شنبه) با اعلام این خبر افزود: تحلیل گران معتقدند که حوادث ژئوپلتیک و همچنین صحبت از طرح جدید شرکت نفتی "آرامکو" و فاش نکردن آن به شکل رسمی، بر عملکرد بازار سهام عربستان تاثیر گذاشته است و سرمایه گذاران را به حفظ نقدینگی و بهره بردن از عرضه سهام واداشته است.
از سوی دیگر بانک جهانی نیز روز پنجشنبه در گزارشی تاییدکرد که حمله به تأسیسات نفتی عربستان بر رشد اقتصادی امسال این کشور لطمه خواهد زد و تنها بخشی از آن را می توان با افزایش کمک های دولت در بخش غیر نفتی جبران کرد.
بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی عربستان را در سال جاری 0.8 درصد پیش بینی کرد این در حالی است که عربستان رشد 1.9 درصدی برای تولید ناخالص داخلی خود تخمین زده بود و بانک جهانی نیز در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) رشد 1.7 برای این کشور برآورد کرده بود.
گزارش های دولتی از سه ماهه دوم سال جاری حاکی از آن بود که رشد اقتصادی عربستان، به خاطر کاهش صادرات نفت حتی از میزان تعیین شده در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، به شدت کند شده است.
با این حال مقامات سعودی بر این باورند که حمله جنبش انصار الله به تأسیسات نفتی آرامکو که در ابتدا تولید نفتی این کشور را به نصف رساند، تأثیری در رشد اقتصاد این کشور نداشته، اما سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران می گویند، حمله به تأسیسات آرامکو می تواند اثراتی بلند مدت روی طرح‌های متنوع سازی اقتصاد این کشور و جذب سرمایه‌های خارجی داشته باشد.
پیش تر نیز مؤسسه رتبه‌بندی" فیچ" رتبه اعتباری عربستان را از +A به A کاهش داد و علت این اقدام را تنش های نظامی، ژئوپلتیک در منطقه خلیج فارس و افت جایگاه مالی عربستان اعلام کرد.
این اقدام پس از حمله بی سابقه جنبش انصار الله یمن به تأسیسات نفتی عربستان صورت گرفت.
پایگاه خبری "عربی 21" نیز پیش تر با اشاره به گزارش های دولت عربستان تاکید کرده بود که این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شاهد افتی شدید در اقتصاد خود بوده است و رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سال قبل 0.5 درصد بوده است.
این پایگاه خبری افزود : دولت عربستان تلاش می کند وابستگی خود را به نفت کاهش و اقتصاد خود را تنوع بخشد اما با کاهش رتبه خود در سازمان رتبه بندی فیچ با شکست مواجه شده است.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/181413/بازار-سهام-عربستان-13-میلیارد-دلار-ضرر-کرد
بستن   چاپ