اخبار محرمانه
آنسوی حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ
جمعه 19 مهر 1398 - 20:10:48
اخبار محرمانه - صدا و سیما / حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ با توجه به میانجیگری ها برای کاهش تنش در روابط ایران و عربستان و خنجر زدن امریکا به متحدانش، تامل برانگیز است.
روز جمعه برخی رسانه ها از حمله راکتی به نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ خبر دادند. در پی این حمله سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: بررسی های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان میدهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه بدون متهم کردن کشور یا گروهی خاطر نشان کرد: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.
اما با این حال بسیاری از رسانه های غربی از جمله بی بی سی در گفتگو با کارشناسان خود انگشت اتهام را به سوی عربستان گرفتند و از احتمال مقابله به مثل ایران و تشدید تنش در منطقه سخن گفتند.
فضاسازی رسانه های بیگانه برای تنش آفرینی در منطقه در حالی است که تهران تا به پایان رسیدن تحقیقات در باره عوامل این حمله هیچ کشوری را به دست داشتن در آن متهم نکرده و برخی میانجیگری ها برای کاهش تنش در روابط ایران و عربستان در جریان است.
بر اساس گزارش ها عمران خان نخست وزیر پاکستان قرار است روز شنبه بیستم مهرماه در چارچوب میانجیگری میان ایران و عربستان به تهران بیاید و پس از آن راهی ریاض شود و با مقام های سعودی دیدن کند.
پیش از این گزارش هایی منتشر شده بود که محمدبن سلمان ولیعهد عربستان از عمران خواسته بوده که برای کاهش تنش میان تهران و ریاض پادرمیانی نماید.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم پیش از این به عربستان رفته بود و از موافقت مقام های سعودی برای مشارکت در نشستی با هیات ایرانی در بغداد به منظور کاهش تنش خبر داده بود. از این گذشته محمدبن سلمان هم در مصاحبه اخیر خود با شبکه امریکایی سی بی اس با چرخش از مواضع قبلی خود که مدعی بود جنگ را به خاک ایران خواهد کشاند، ابراز امیدورای کرد مشکل با ایران از راه حل سیاسی وآشتی جویانه حل وفصل شود.
از این گذشته با پشت کردن ترامپ به متحدان خود و مشخص شدن این واقعیت که امریکا توانایی حمله به ایران را ندارد، به نظر می رسد انگیزه سعودی ها برای کاهش تنش با تهران افزایش یافته بود.
در چنین شرایطی روز جمعه حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ روی داد و به نظر می رسد که در ورای این حمله کسانی باشند که از تشدید تنش در منطقه ونزدیکی کشورهای عربی به ایران بیشترین ضرر را می کنند.
به نظر می رسد رژیم صهیونیستی یکی از طرف های اصلی است که از نزدیکی عربستان به ایران خرسند نیست و از طرفی این نگرانی را دارد که ترامپ به این رژیم هم از پشت خنجر بزند و البته روشن است که این رژیم بیشترین سود را از حمله به نفتکش ایرانی می برد و بر همین اساس می توان این ارزیابی را داشت که تل آویو احتمالا در سازماندهی این حمله نقش داشته است تا از اتفاقات مثبت در روابط تهران/ ریاض جلوگیری نماید.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/180927/آنسوی-حمله-به-نفتکش-ایرانی-در-دریای-سرخ
بستن   چاپ