اخبار محرمانه
روایت وزیر اسبق از عملکرد دولت شهید رجایی
جمعه 19 مهر 1398 - 11:37:29
اخبار محرمانه - نامه نیوز / وزیر کشاوری دولت رجایی گفت: شهید رجایی در مورد سیاست داخلی به آزادی های مدنی بها می داد و معتقد به ضرورت حمایت از تحزب بود.
محمد سلامتی در بخشی از گفتگوی خود با خبرآنلاین درباره عملکرد شهید رجایی در حوزه سیاست داخلی و اقتصادی گفت: شهید رجایی چون از درون جامعه آمده بود درد مردم را خوب درک می کرد و اصولا هم برای دفاع از مطالبات مردم در قبل از انتخاب به زندان افتاد. به همین دلیل هم وقتی نخست وزیر شد مجدانه آن‌ها را پی می‌گرفت. شهید رجایی دیدگاه خط امامی داشت. لذا در حمایت از محرومین و مستضعفین جدی بود. او در حمایت از اصلاحات ارضی و تشکیل مشاع‌ها و تعاون‌ ها سنگ تمام گذاشت. همین خصیصه در نخست وزیر ایشان، شهید باهنر بود.
وی افزود: به شکلی که شهید باهنر موقع ارائه برنامه به مجلس برای کسب رای اعتماد، از تمام قسمت های برنامه، بیشتر در دفاع و اهمیت اصلاحات ارضی صحبت کرد. شهید رجایی برای پیگیری مسائل تولید و اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی خوب وقت می‌گذاشت. شهید رجایی در مورد سیاست داخلی به آزادی‌های مدنی بها می‌داد و معتقد به ضرورت حمایت از تحزب بود. همین نگاه او موجب شد که در سال 1360 یعنی زمان نخست وزیری و ریاست جمهوری ایشان قانون تشکیل احزاب و آئین‌نامه‌های ذیربط به تصویب برسد.
وزیر کشاورزی دولت شهید رجایی هم‌چنین درباره پوپولیست یا مردمی بودن شهید رجایی گلفت: تعبیر پوپولیستی در عرف اروپایی معمولا به روشی گفته می‌شود که کسانی که می‌خواهند به قدرت برسند، یعنی می‌خواهند نماینده، نخست وزیر یا رئیس جمهور شوند با ارتباط مقطعی با بدنه جامعه، نیازهای فوری، مقطعی و حتی کاذب آن‌ها را جویا و برای براورده شدن آن‌ها قول می‌دهند. چنین افرادی برنامه جامعی برای حل میان مدت و دراز مدت مسائل مختلف مردم ندارند. اما با وعده حل مسائل کوتاه مدت و مقطعی سعی می‌کنند رای مردم راجمع کنند. به عبارت دیگر آن‌ها نه برنامه و نه اعتقاد به حل اساسی مسائل مردم دارند و به تعبیری با گذاشتن کلاه سر مردم می‌خواهند به قدرت برسند.
وی افزود: اما کسانی که قدرت طلب نیستند و نمی‌خواهند کلاه سر مردم بگذارند و نیز کسانی که برآمده از مردم هستند درک عمیقی از نیازها و خواست‌های واقعی مردم دارند. آن‌ها می‌دانند که فقط با برنامه و حساب و کتاب باید کار کرد و برای درک بیشتر شرایط مردم همواره با آن ها ارتباط دارند، به این ها تعبیر پوپولیستی نمی‌چسبد. آن‌ها مردمی‌اند. شهید رجایی از این قشر بود. متاسفانه برخی از روشنفکران این دو را با هم یکی می‌دانند.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/180706/روایت-وزیر-اسبق-از-عملکرد-دولت-شهید-رجایی
بستن   چاپ