اخبار محرمانه
شکرخواه: ظریف بازی ایران‌هراسی رسانه‌های آمریکا را برهم زد
پنجشنبه 18 مهر 1398 - 11:33:56
اخبار محرمانه - ایرنا /
شکرخواه: ظریف بازی ایران‌هراسی رسانه‌های آمریکا را برهم زد
تهران - ایرنا - استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: محمد جواد ظریف به تنهایی توانست در تغییر نگرش نسبت به ایران موثر باشد و یک تغییردهنده بازی بود و بازی ایران‌هراسی رسانه‌های آمریکا را برهم زد.
«یونس شکرخواه» عصر امروز چهارشنبه در نشست «تحریم ها و رسانه» در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها در دانشگاه الزهرا افزود: تئوری اقتصاد سیاسی رسانه را در ایران تجربه می‌کنیم و حتی رسانه های بخش خصوصی هم تحت تاثیر اقتصاد سیاسی هستند.
مدیر گروه مطالعات اروپا در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: عناصر سیاسی و اجتماعی رسانه‌های ما را هدایت می کنند و نه عنصر اقتصادی. در ایران، اگر اقتصاد دیجیتالی حاکم می شد، خیلی از فسادها کنترل می‌شد چون شفافیت به همراه داشت.
شکرخواه با طرح سوالاتی اظهارداشت: نقش نهادهای دانشگاهی یا رسانه‌ها در مقابله با تحریم ها چه بوده است و در این زمینه ها چه کار کرده ایم و نهادهای مدنی چقدر در مقابله با تحریم‌ها کمک کرده اند.
وی به تحریم رسانه‌های ایران در حوزه فناوری اشاره کرد و خواستار فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای رسانه‌های دیجیتال و آماده شدن برای مقابله با اعمال فشار و تحریم بیشتر علیه این بخش شد.
شکرخواه به اقدامات رئیس جمهوری آمریکا در موضوعات مختلف و خروج واشنگتن از پیمان های بین المللی اشاره کرد و گفت: رسانه های ما نه تنها اقدامات منفی ترامپ بلکه حتی برجام را خوب پوشش ندادند.
استاد ارتباطات افزود: در حوزه رسانه‌های دیجیتال و چندرسانه‌ای ضعیف هستیم و باید همکاری نهادهای دانشگاهی حوزه ارتباطات با رسانه‌ها تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه محتوایی، ظریف به تنهایی، توانست در تغییر نگرش نسبت به ایران موثر باشد و یک تغییردهنده بازی بود و بازی ایران هراسی رسانه‌های آمریکا را به هم زد.
رسانه‌ها به طور مستمر کلید واژه «تروریسم اقتصادی» را مطرح کنند
همچنین در این نشست مهدی فرقانی رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه با بیان اینکه ابتکار عمل رسانه‌ها در مواجهه با تحریم‌ها ضعیف است، اظهار داشت: ما نیازمند یک دولت کارآمد، رسانه‌های موثر و ملت تاب آور برای مقابله با تحریم‌ها هستیم.
وی اضافه کرد: مهم‌ترین کارکرد رسانه ها، ارتقای تاب آوری مردم است. تا صحبت از تحریم شد، مردم در بازار ارز و خرید کالا صف کشیدند. رسانه های ما فاقد خط مشی در مقابله با تحریم ها هستند.
این استاد دانشگاه با طرح این سوال که رسانه ها چقدر به مردم و دولتمردان برای مقابله با تحریم اطلاعات دادند و چقدر توانستند ظرفیت های داخلی را برای تحریم ها فعال کنند،گفت:‌ رسانه ها در دوران جنگ تحمیلی برای ارتقای تاب آوری مردم و چگونگی مقابله با خطرات به مردم آگاهی می دادند اما اکنون رسانه های ما در حال تصفیه حساب سیاسی هستند. رسانه‌های ما به نفع چه کسی با دولت تصفیه حساب می کنند. در هنگامه بحران، زمان تصفیه حساب سیاسی نیست.
وی با بیان این که رسانه های ما خبر زده و سیاست زده هستند و به مسایل مردم کمتر می پردازند،افزود: نمود رسانه‌ای بحران از خود بحران سخت‌تر است. رسانه ها، زمانی چنان صحبت از جنگ آمریکا با ایران می‌کردند که واقعا مردم احساس خطر می‌کردند در حالی که این موضوع اصلا واقعیت نداشت. رسانه، یکی از ابزارهای تحریم علیه ایران است.
فرقانی گفت: رسانه‌های داخلی برای مقابله با تحریم ها همبستگی داشته باشند. رسانه ها، ضمن نقد سیاست های اشتباه تصمیم گیران، تاب آوری ملی را افزایش دهند تا مردم با عقلانیت بیشتری به موضوع بپردازند.
وی ادامه داد: در سطح بین الملل، نیاز به گفتمان سازی داریم. ظریف، گفتمان سازی کرد اما رسانه‌های ما هم باید به این موضوع ورود کنند. رسانه‌های ما باید به طور مستمر، کلیدواژه «تروریسم اقتصادی» را برای تحریم‌های آمریکا مطرح کنند تا در کشور و دنیا، این موضوع به یک باور عمومی تبدیل شود.

http://www.SecretNews.ir/fa/News/180362/شکرخواه--ظریف-بازی-ایران‌هراسی-رسانه‌های-آمریکا-را-برهم-زد
بستن   چاپ